Bästa sättet att göra upp eld?

Magnesium eller inte

Har man rätta knycket behövs inte magnesium, bara själva eldstålet. Då vinner man några gram.
Stoppar man näverfnas (det yttersta papperslika på nävern) i fickan så att det är torrt så kommer det att brinna finfint.

Har alltid med mig en kort stump stearinljus. Går alltid (nästan) att tända med en tändsticka, och sen är det enkelt att gå vidare till tändveden. Ljuset räcker väldigt länge om man bara har det till att tända ved.

Granknaster i en plastpåse i ryggsäckslocket är bra också (kvarleva från lumpen).

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Re: Eld

jlind; sa:
Jag har alltid med mig och använder oftast mitt eldstål. Som hjälpmedel till tändningen har jag en tändplatta (Stockholmsnäver kallas det visst...).

Som norrlänning kan jag informera att 'Stockholmsnäver' = bensin (alt. T-dojja, men det är lite mer sekundärt)...

Viktigt också hur man gör

Jag brukar köra med tändstickor och tjärved, som jag späntat tunna stickor av. Har varit ute med barngrupper i flera år och felet nybörjaren gör, är att försöka tända utan noggranna förberedelser. Man måste samla tillräckligt med ved, framförallt tändved. det torra riset längst ned och längst in på en gran är utmärkt tändved, man kan även spänta stickor från någon torr vedklabb, man behöver väldigt mycket tunna pinnar om man skall göra upp eld med sådant man hittar ute. När man fått fyr, får man fortsätta att mata på med allt grövre material tills man får upp tillräckligt värme för att det skall sköta sig själv. Använd inte färskt ris och bryt inte grenar från träd (det är ju helt förbjudet!) Men tyvärr ser man det ofta ändå. Att använda bildäck är något jag skulle ta till i yttersta nödfall, det både ryker och luktar!
\C

Re: Nackspärr

Lorre2; sa:
Wow, det är en rejäl uppsättning du bär runt halsen, är det inte i vägen?

Nja, det är ju inte så stora grejer och de hänger inte i en klump. Visselpipan har jag i eget snöre (persiennlina) så det går att sprida ut grejerna rätt bra mellan avbärarbältet och bröstremmen.

Det hänger ju som sagt var innanför kläderna, så det bökiga är väl att plocka fram det, men å andra sidan är det ju grejer som man inte använder så ofta under dagen.

Började med det efter att ha läst om det i nån överlevnadsbok och tycker det fungerar bra. Anledningen till att jag har klockan där är främst att det inte är en armbandsklocka (eftersom jag är döv så funkar inte vanligt alarm så jag har en liten klocka med vibrator, köpt på Clas O). Men innan jag köpte den hade jag faktiskt en gammal hederlig självuppdragande mekanisk klocka runt halsen (men det var för att det var en gammal klocka jag inte hade fått tag på armband till).

Bensin, nej tack !

Håkan K; sa:
En jeepdunk bensin funkar väl?

/Håkan

Diesel/fotogen det är grejor, här kan man prata om riktigt fjollnäver ! Bensin har den obehagliga sidoeffekten att den brinner lite för snabbt, diesel däremot funkar fint när man gör upp en riktigt stor eld på någon fin stenhäll ute i naturen.

Re: Viktigt också hur man gör

cwmint; sa:
barngrupper i flera år och felet nybörjaren gör, är att försöka tända utan noggranna förberedelser. Man måste samla tillräckligt med ved, framförallt tändved. det torra riset längst ned och längst in på en gran är

Det är inte alltid så lätt att hitta torr ved alla årstider, och framförallt om man blivit blöt själv (av en olyckshändelse) så är det inte särskilt angenämt att sitta och spänta stickor (det är t.o.m. farligt, eftersom man inte alls har lika bra kraft och styrsel i händerna när man är kall).

Töväder och blöt snö överallt, och inte en enda stor gran inom synhåll, då är det inte lätt. Det är lätt att lockas tro att törved är miljövänligare, men jag är tveksam. Om alla som är ute i naturen skulle gå och sparka sönder tallstubbar för att hitta törved tror jag det skulle påverka miljön rätt mycket.

Att man får plocka torra grenar från trän vet jag men hur är det med torra trän både vindfällen och stående. Får man hugga av dem med och använda som ved?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips