Bästa powerbank för långresa

Jag avskyr verkligen kinesiska lågprisprodukter. Men efter att ha ägt en Xiaomi 10400 i snart två år (närmast dagligt bruk) kan jag inte säga annat än att jag är mycket imponerad. Jag skulle därför satsa på en eller två http://www.dx.com/p/xiaomi-20000mah-dual-usb-mobile-li-ion-power-bank-white-421190#.Vv0P3kVXec0
Priset är löjligt bra.

Denna av samma tillverkare är grymt bra http://www.aliexpress.com/item/100-...k-With-Dual-USB-For-iPhone-6/32368495624.html
 
Hur fungerar dessa powerbacks när det börjar bli minusgrader?
Hur mycket sämre blir kapaciteten och är det en generell kapacitetsminskning eller är det något som en bra tillverkare kan välja att bygga bort med bättre kvalitet?
 
Kapaciteten avtar kraftigt med kyla men det finns andra problem med kyla ,batterikemier som Lipo och Li-ion skadas av att laddas upp i kyla.
Vad som betecknas som i kyla i detta fall är väl när man närmar sig nollan.
Skadan är desutom irreversibel och ett batteri som laddas up ofta i stark kyla är skadat för alltid.

Så det är lika bra och hålla både laddpacket och telefonen varma under laddningen
 
Har för mig att det är det är Kina själv som begränsat hur mycket lithium det får vara per batteripack om det skall transporteras via flyg.

Bakgrunden är att det har varit väldigt mycket problem med lågkvalitets batteripack (inklusive counterfeit med extremt låg kvalitet eller med dåliga celler från gamla laptopbatterier) med väldigt dåligt fungerande skyddskretsar, utförande mm. och därmed ökar brandfaran i transporterna i så hög grad att man kände sig nödgad att införa begränsningar.

Det är alltså inte lithium-cellerna i sig som är problemet, utan att det faktum att de sitter ihop svetsade/lödda med elektronik som kan vara kraftigt undermånlig i design och utförande och därmed hög fara för kortslutning och brand - obra i flygtransporter.

---

Xiaomi har jag för mig hör till dom (mycket) respekterade tillverkarna av batteripack - men det finns också kinesiska plagiat som försöker rida på Xiaomis goda rykte...

---

En fråga att ställa, i vilken miljö används batteripacken i, är det utomhus, tält och regn så bör man fundera modeller som kan stängas till vattentätt när de inte används - kommer det fukt i elektronikdelen i batteripacket så är hela batteripacket snart körd och bara att slänga till batteri och elektronik-återvinning. - då är det nästa bättre med två mindre än en jättestor batteripack.

Och tänker man ladda med solceller bör man hitta variant med lite bättre laddsystem än de ganska vanliga med linjära regleringen och himla massa värme som bildas i laddningen (typ 30-50% av solens uppsamlade el-energi försvinner i värme innan det parkerats i batteripackens celler.)

En batteripack som utmärker sig med bra laddningsverkningsgrad blir inte speciellt varm (knappt märkbart jummen) även om den laddar med 1.5 - 2 Ampere under längre tid, medans batteripack med linjär reglering kan bli uppemot 40-50 grader i området kring där micro-USB:n ansluts (vanligaste lösningen).

Urladdningsverkninsgraden är också högst varierande och utan att ha bekräftat känslan med riktiga mAh-mätningar på 5V-sidan så har jag 9000mAh-batteripack som ger mer nyttig laddning än andra som hävdar 12000 mAh.

Biltemas 10400mAh -batteripack lades sig bra till när det gällde urladdningsverkningsgrad när någon norsk tidning testade
(http://www.dinside.no/933239/test-av-nodladere) men den har ingen bra laddningsverkninsgrad om man skall ladda från solceller och blir mycket varm då den har linjär reglering invändigt (själv konstaterat) - fördelen är dock att den laddar sig snabbt om laddaren ger >= 2 Ampere i ström.

Andra pack på typ 15000 mAh har istället bara laddning på 1 Ampere och tar evigheters evighet att ladda (ofta för att de inte skall bli för varma vid laddning då de också kör med linjär regering) - det kan också vara argument med två, tre mindre pack än en stor om man hamnar på på ställe där det finns ström och kan ladda (med flera laddare) men begränsad tid att vänta.

En som verka välbyggd för tuffare miljöer med regn och rusk inklusive dränkning i vatten (om luckan är stängd) och verkar ha elektronik med bra verkningsgrad både vid laddning (1.5 Ampere) och urladdning (2.1 ampere) är clas ohlson 38-6264, jag har batteripack stämplat 12000 mAh som ger mindre nyttig strömkapacitet vid urladdning än denna... det finns motsvarande modell med andra färger hos Dustin såg jag för ett tag sedan.

batteripack/nödladdare som tas hem av de svenska gubbdagisarna verkar vara av hyffsad kvalitet internt och verkar ha sorterat ut de värsta skräckexemplen när det gäller minimal säkerhet inne i dessa batteriboxar.

köper man från DX eller Ebay så kan man få vad som helst och att köpa 'stora' batteripack av noname-typ från kina kan innebära att man förvisso får plastchabrak med en massa slarvigt svetsade (eller ännu värre, lödda...) 18650-celler i sig, men att dessa celler egentligen kommer från skrotade laptop-batterier och dess egentliga kvarvarande mAh-värde har ingenting med vad som är stämplade på kartongen.

Är celler inte garanterat nya och från Panasonic, Sony eller LG så kan man heller inte förvänta sig någon större livslängd - det är många som lindar lithim-celler i 18650-format eller pås-batterier i kina, men det är få som gör det med kvalitet, och att svetsa om, förpacka gamla skrotade och halv defekta laptopsbatteri-celler (och därmed halv riskabla batterier) i 'power bank' utförande är en stor sidoverksamhet, och där skäms de inte för att stämpla panasonic-batterier på förpackningen - dock nämner inte att dessa panasonic-celler kommer från gamla laptopbatterier...
 
Senast ändrad:
Som Troy Garner skriver så handlar det inte om att välja fabrikat på LiIon-batteripack om man vill ha köldtålighet, utan man måste byta batterikemi om man skall ha köldtålighet. Den köldtåligaste kemin är NiCd-batterier, NiMh-batterier är inte alls lika tålig men ändå bättre än LiIon.

Vad som händer när man försöker ladda LiIon/Lipol-batterier när man under nollan är att lithiumet inte hinner 'sugas in' i grafitkornen på anoden i den takt som laddningen fyller på, utan blir metallager kvar på utsidan av kornen, som dels gör batteriet farligt, men också den delen av lithiumet som blir metall, inte är delaktig i batterikemin längre och man förlorar kapacitet som aldrig kan fås tillbaka igen.

Man kan ladda LiIon-batterier i kyla, men då måste laddströmmen tas ned ordentligt och det brukar inte standard-laddkretsarna kunna göra utan istället stänger av laddningen helt - som tex. när man skall försöka ladda en iskall (< 0 grader varm) telefon.

Om batteripacken stoppar laddning när den själv laddas vid under 0 grader vet jag däremot inte, det varierar säkert mellan tillverkare och dess ambitioner när det gäller skyddskretsar och om det är counterfeit-batteripack av mer respekterade märken.
 
Hur fungerar dessa powerbacks när det börjar bli minusgrader?
Hur mycket sämre blir kapaciteten och är det en generell kapacitetsminskning eller är det något som en bra tillverkare kan välja att bygga bort med bättre kvalitet?

När jag är på långtur och skall ladda något från en power bank gör jag det när jag ligger i sovsäcken på kvällen.
 
Jag har två stycken från XT Power, 23000mAh och 24000mAh som har fått följa med på två fototurer i Alaska och lite annat smått.
Varit noga med att inte få in fukt (zip-påse och några silicapåsar, hur mycket det nu hjälper) och bara laddat under uppsyn vilket har fungerat bra.
Huvudfokus vid köpet var att de hade 12v, för att kunna ladda kamerabatterier. Det var väldigt snabb frakt vill jag minnas, säljs även via Amazon om man föredrar det.

https://www.xtpower.de
 
Hej =) jag beställte 2st xiomi ( stavning.. )20 000 mah battteripackar för några veckor sedan o fick ett mail för några dagar sedan att de beklagade att det inte kommer nåt paket. de hade nekats skicka i tullen pga risken med flygfrakten. så de återbetlade alla pengar in på mitt kort igen.. det var väldigt synd. hade gärna velat haft hem dom .. =)
 
Finns väl inget som vare sig bekräftar eller dementera det.

Passagerarplan och dess passagerare har oftast en ganska diger uppsättning med laptops etc. med ganska rejält stora LiIon-batterier så riskbilden finns lika mycket där.

Och den här typen av fraktgods sker alltid med egna fraktplan och inte tillsammans med några passagerare.

frågan är om man kan få via sjövägen istället - även om det tar rejält mycket längre tid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6
Rinte Powerbank Utrustning allmänt 3
majkelsson Ladda petzl core via powerbank Utrustning allmänt 7
Knallarn Powerbank Utrustning allmänt 52
Salmiak Powerbank som laddar vid låga amperetal? Utrustning allmänt 30
vandrafjäll Powerbank som tål kyla Utrustning allmänt 24
avslutatmedlemskap160620 AA batterier i Powerbank ladda kamera Utrustning allmänt 8
pelka GP powerbank! Utrustning allmänt 30

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.