Bästa Multifuel-köket 2020

Hej

Jag är på jakt efter ett multifuel-kök och undrar nu vilka som rekommenderas. Den enda tråden jag hittade på detta forum var från 2012 och jag misstänker att det har hänt en del sedan dess. Jag vill ha ett som klarar det mesta från gas till diesel (diesel är inte supenödvändigt). Tanken är att i huvudsak använda köket under vintern men även att ha som någon sorts "nödkök".

De jag funderar på är följande:

MSR Whisperlite Universal (verkar populärt men klarar inte Diesel)
Optimus Polaris
Primus Multifuel III eller Omnifuel/Omnilite (vad skiljer dessa åt?)

Så om någon som testat lite olika av de ovanstående köken skulle jag gärna vilja göra lite åsikter om dem. (för tillfället lutar det åt Omnifuel/omnilite)

/Jacob
 
  • Gilla
Reactions: TPW
Ha, kunde inte hålla mig ifrån det här. Hej Thure! ;-)

Man skall vara medveten om att Primus olika multifuelbrännare har alla, även i nya Mk3 -versionerna, en sämre värmeåterföring tillbaka ner till förgasningsdelen för munstycket jämfört med Optimus två MF-brännare. En egenskap som kan ge sämre förmåga att sjuda på extremt lågt brännarpådrag, och dessutom drar aningen mer förvärmningsbränsle... Speciellt om/när man använder 'tyngre' vätskor som diesel, flygfotogen, fotogen, lampolja etc. Kör man sin multifuelbrännare stadigt på ett singlefuel (oftast då gasol eller bensin) så har förvärmningsegenskaperna normalt underordnad betydelse - utom! vid risskjudningstestet...

Man skall vid jämförelser som det här verkligen försöka jämföra lika för lika, dvs äpplen och äpplen resp. päron och päron. [Och låta citronerna vara helt... ;-)] Det är alltså brännareffekten som avgör i vilken omgång vilka brännare ska jämföras - de är nämligen så olika.

Jag har nedan listat de olika brännarna i av tillverkaren angiven effekt -ordning, från bäst till klenast. (Men! MSR får stå i skamvrån allra sist för tillverkaren anger inte brännareffekten!?!)

Vad man ska ha i åtanke är att det är en himmelsvid skillnad mellan en brännares förmåga att smälta snö i blåst (som är den ena ytterligheten) till att sakta och mjukt slutsjuda ris utan några fastbränningar (som är den andra ytterligheten). Det är ytterst få brännare som har ett så brett spektrum av förmågor, och ännu färre som klarar det med bränslen som har så vitt skilda egenskaper som de här nämnda: gasformiga gasoler till svavelosande 3e-världen lastbilsdiesel - för att inte tala om alkoholerna etanol/metanol dessutom. Det tror jag personligen bara Optimusbrännaren som användes i KAP Arctic klarar - och då fordras det många extra delar. Men det går, jag har själv kört provet...

Alla som är vana med Utsidan vet vilken nutida brännare jag personligen föredrar, så det kan vi lämna därhän (den kommer ändå överst i nästan alla opartiska listningar). Men till dig: Tänk igenom vilken typ av användning du kommer att ha i majoriteten av fallen (snösmältning - tevattenvärmning - riskokning --- eller kanske blysmältning?!?) och låt det få en tung del av beslutsavvägningen. Inte lika tungt men viktigt blir sedan: Vilket bränsle föredrar du? Vill du mecka med munstycken? Är det OK med spritförvärmning eller betraktar du att elda upp etanol som kvalificerat alkohol- missbruk? Ska det vara lokalt skapat - eller är utrikisk design OK? Vad får köpet kosta? (Dvs vad kan du acceptera som avskrivningstakt? Allihop kan fungera i årtionden framåt om de får sin rätta skötsel.) Etc etc - det är mycket som är personligt och unikt i ett sånt här beslut...
/Odd

________________________________________________________________________
Optimus Polaris:
Bränner alla bränslena via ETT och samma munstycke, från gasolerna till lastbilsdieseln... Effekt upp till drygt 4200 watt. (Hanterar enkelt gasol från inverterad behållare eftersom anslutningen har ben.) Bra återledning av värme ner till förgasningsdelen. Högljutt - om man inte kompletterar med en tystbrännarhatt. Packar ihop väldigt kompakt och bra iom de svängda benen. Magnetisk rensnålshantering.

Primus Omnifuel:
Bränner alla bränslena via olika bränslespecifika munstycken, från gasolerna till lastbilsdieseln... Munstyckena förvaras i gängade hål på benen. Effekt upp till drygt 3000 watt. (Hanterar gasol från inverterad behållare mindre bra eftersom anslutningen saknar stödben och reglervredet hamnar rakt nedåt.) Någorlunda återledning av värme ner till förgasningsdelen, blir klart bättre med en sintrad BD tystbrännarhatt. Högljutt - om man inte kompletterar med tystbrännarhatt. Packar inte ihop speciellt kompakt och bra iom det rakt utstickande benpaketet. Manuellt mekanisk rensnålshantering.

Optimus Nova:
Bränner nästan alla bränslena via ETT och samma munstycke, från bensin till lastbilsdiesel. Men har inte någon gasolanslutning... Effekt upp till drygt 2850 watt. Mycket bra återledning av värme ner till förgasningsdelen. Högljutt - om man inte kompletterar med en tystbrännarhatt. Packar ihop väldigt kompakt och bra iom de svängda benen. Magnetisk rensnålshantering.

Primus Multifuel:
Bränner alla bränslena via olika bränslespecifika munstycken, från gasolerna till lastbilsdieseln... Effekt upp till drygt 2700 watt. (Hanterar gasol från inverterad behållare mindre bra eftersom anslutningen saknar stödben och reglervredet hamnar rakt nedåt.) Någorlunda återledning av värme ner till förgasningsdelen, blir lite bättre med en sintrad BD tystbrännarhatt. Högljutt - om man inte kompletterar med tystbrännarhatten. Packar inte ihop speciellt kompakt och bra iom det rakt utstickande benpaketet. Manuellt mekanisk rensnålshantering.

Primus Omnilite Ti:
Bränner alla bränslena via olika bränslespecifika munstycken, från gasolerna till lastbilsdieseln... Effekt upp till drygt 2600 watt. (Hanterar gasol från inverterad behållare mindre bra eftersom anslutningen saknar stödben och reglervredet hamnar rakt nedåt.) Någorlunda bra återledning av värme ner till förgasningsdelen iom det kompakta formatet. Högljutt - om man inte kompletterar med tystbrännarhatten. Packar inte ihop speciellt kompakt och bra iom det rakt utstickande benpaketet. Manuellt mekanisk rensnålshantering.

MSR Whisperlite Universal:
Bränner alla bränslena via olika bränslespecifika munstycken, från gasolerna till lastbilsdieseln (- kan man köra fotogen så kan man köra diesel)... (Hanterar enkelt gasol från inverterad behållare eftersom anslutningen har ben.) Tillverkaren anger ingen brännareffekt = minst sagt suspekt. Mycket bra värmetillförsel till förgasningsdelen iom rörloop inne i lågan. Brännaren har en tystbrännarhatt som standarddesign. Packar inte ihop speciellt kompakt och bra iom det rakt utstickande benpaketet. Manuellt mekanisk rensnålshantering.

MSR Whisperlite International:
Bränner nästan alla bränslena via olika bränslespecifika munstycken, från bensin till lastbilsdiesel. Men har inte någon gasolanslutning... (- kan man köra fotogen så kan man köra diesel)... Tillverkaren anger ingen brännareffekt = minst sagt suspekt. Mycket bra värmetillförsel till förgasningsdelen iom rörloop inne i lågan. Brännaren har tystbrännarhatt som standarddesign. Packar inte ihop speciellt kompakt och bra iom det rakt utstickande benpaketet. Manuellt mekanisk rensnålshantering.
 
Senast ändrad:
Mellan Bensin och Diesel är steget långt och min erfarenhet från runtom säger att längre än mellan bensin och fotogen behöver man inte gå.
Enklaste sättet att få Diesel att fungera som bränsle är med ett dieselkök, till alla utom bensinköken behöver du ha med dig tändvätska d v s sprit i någon av formerna.
Jag har ett gammalt Wisperlite International och tycker det är bra, enkelt att göra rent och Lågt.

go tur
 
Möjligheten att rengöra pump, bränsle ledningen och munstycke på ett bra och säkert sätt under fält förhållande skall inte underskattas.
MSR har en bra lösning på det, äger 2 st.
Vad Optimus och Primus har för metod/lösning på det vet jag inte.
 
Jag använde mest fotogen till mitt MSR XGK, i början använde jag förvärmnings vätska, kommer inte ihåg vilken.
Provade att tända utan förvärmnings vätska, sprutade ut fotogen till den vita duken under brännaren, gick att tända med tändsticka och även ferrorod.
Rekommenderas å det bestämdaste att göras utanför tältet/absiden.
 
Hej

Jag är på jakt efter ett multifuel-kök och undrar nu vilka som rekommenderas. Den enda tråden jag hittade på detta forum var från 2012 och jag misstänker att det har hänt en del sedan dess. Jag vill ha ett som klarar det mesta från gas till diesel (diesel är inte supenödvändigt). Tanken är att i huvudsak använda köket under vintern men även att ha som någon sorts "nödkök".

De jag funderar på är följande:

MSR Whisperlite Universal (verkar populärt men klarar inte Diesel)
Optimus Polaris
Primus Multifuel III eller Omnifuel/Omnilite (vad skiljer dessa åt?)

Så om någon som testat lite olika av de ovanstående köken skulle jag gärna vilja göra lite åsikter om dem. (för tillfället lutar det åt Omnifuel/omnilite)

/Jacob
Jag tror MSR Whisperlite klarar diesel, men jag har inte provat själv.
 
Jag har ett KAP kök, men tyckte det var dax att köpa ett nytt, så det blev ett Optimus Polaris med en 6dl bränsleflaska, sen kompletterade jag det med en tystbrännarhatt, så nu är det lika tyst som mitt gamla KAP kök
Polaris har fördelen att det går att köra på olika bränslen på ett och samma munstycke, slipper byta och risk för att det försvinner i skogen, och det går väldigt fort att förvärma, snabbare än KAP, jag köpte från Trangia, hållaren så det går att använda i mitt Trangia 25 suveränt vindskydd, kastrullerna står mycket stadigt, och en effekt på 4200 watt, mycket nöjd med mitt Optimus Polaris, du kan verkligen laga gourmet mat i skogen med detta köket tack vare att det går att köra på sparlåga, kan varmt rekommendera detta kök. Jag tycker Aspen 4 takts miljöbensin bensin är bra, slipper förvärma med T-sprit bara släppa fram lite bensin ca 2 sekunder och tända på.
 
Jag har det gamla Primus Omnifuel med en tystbrännarhatt från BD i USA som tillbehör, att dels få ned ljudet och dels få ner värmen som vår duktige Odd beskriver samt få egenskapen att kunna köra stillsamt på liten låga för att exempelvis kunna sjuda.
Jag har haft annat multifuelkök som trasslade en hel del men den här har i stort sett aldrig trasslat. När det gäller bränsle så är det i stort sett bara bensin jag kör. Det blir alkylatbensin 4T. Både som förbränning och för drift. Det finns givetvis synpunkter kring bensin men jag har kört det i många år och respekterar dess risker. Diesel och liknande är möjligtvis intressant för någon som reser till ” långtbortistan” där man tvingas till diesel eller liknande annars är väl det inget som vi i Sverige ens borde reflektera över. Fotogen, Gas eller Bensin är det som gäller för det flesta.

Ett kök med maximal driftsäkerhet prioriterar jag före annat.
 
Jag hade också tittat på Soto Stormbreaker.

Jag har sedan länge ett KAP Arctic.

Jag har relativt nyligen kompletterat det med ett Optimus Polaris. Jag valde mellan det och Soto-köket ovan.

Jag är inte säker på att jag valde rätt...
 
När det gäller SOTO ska man vara medveten om att det endast är deras egna bränsleflaskor som
passar - eftersom de valt en helt unik egen gängstandard. Ska man inte ha några extraflaskor så
har det mindre betydelse - men vill man köpa en ny/extra flaska skall man vara medveten om detta.
Dessutom så är SOTO rena bensinkök - men rätt bra såna...
/Odd
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Brune Bästa kolgrillen som ryms i kajaken? Kök och brännare 23
Arvidsjaur Bästa bensinköket Kök och brännare 36
Jmhe "Bästa" köket för hög höjd Kök och brännare 27
thureb Bästa bränslet till 111T Kök och brännare 23
Prylgalen Bästa kaffet i naturen, hur? Kök och brännare 38
bäfver Bästa Primus kök??? Kök och brännare 25
ctve8n Bästa käket? Kök och brännare 2
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
avslutatmedlemskap1004 Bästa köket Kök och brännare 2
zzeezz Bästa bränsle Volymmässigt? Kök och brännare 18
livetarunderbart Bästa vinterköket? Kök och brännare 37
JensLarsen Bästa fotogenen? Kök och brännare 5
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
JAXE MRS multifuel-pumpar? Kök och brännare 4
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
trangia25 Underhåll av Trangia multifuel X2 Kök och brännare 0
Bomaye Trangia multifuel måndags-ex??? Kök och brännare 20
JörgenB Trangia multifuel, old vs new... Kök och brännare 44
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
seww Trangia Multifuel d:ä Kök och brännare 29
Erik3 Problem med Trangia multifuel Kök och brännare 14
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
såg Trangia - Multifuel X2 Kök och brännare 4
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
graylingman Bränsleförbrukning Trangia multifuel Kök och brännare 10
joask202 Vilket multifuel till Trangia 27? Kök och brännare 11
ndrspttrssn Förklara de olika varianterna av Primus multifuel... Kök och brännare 10
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
murrvas multifuel Kök och brännare 15
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
Magget Vilket multifuel Hong Kong-kök ska jag välja? Kök och brännare 7
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
JimmyG Primus MultiFuel EX VS Nova+ Kök och brännare 13
dave1 Primus multifuel i Trangia.. Kök och brännare 19
black dog Primus Himalaya Multifuel 3288-83 - Erfarenheter? Kök och brännare 6
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
Kalle Sigurd Munstycken till Multifuel + lite andra frågor Kök och brännare 14
majjen Bensinkök (eller multifuel) Kök och brännare 48
Joakim Ambrosson Primus Multifuel för 60 dollar! Kök och brännare 1
MonicaKa Bränna: Primus MultiFuel + Classic Trail Kit Kök och brännare 17
Joakim Ambrosson Kärl till multifuel Kök och brännare 7
filto338 Multifuel EX Kök och brännare 0
raberg REA!! Primus Multifuel MFS Kök och brännare 0
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
goser Trangia Multifuel Kök och brännare 9
Blåbär Gas eller multifuel? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.