Bästa Multifuel-köket 2020

Hej

Jag är på jakt efter ett multifuel-kök och undrar nu vilka som rekommenderas. Den enda tråden jag hittade på detta forum var från 2012 och jag misstänker att det har hänt en del sedan dess. Jag vill ha ett som klarar det mesta från gas till diesel (diesel är inte supenödvändigt). Tanken är att i huvudsak använda köket under vintern men även att ha som någon sorts "nödkök".

De jag funderar på är följande:

MSR Whisperlite Universal (verkar populärt men klarar inte Diesel)
Optimus Polaris
Primus Multifuel III eller Omnifuel/Omnilite (vad skiljer dessa åt?)

Så om någon som testat lite olika av de ovanstående köken skulle jag gärna vilja göra lite åsikter om dem. (för tillfället lutar det åt Omnifuel/omnilite)

/Jacob
 
  • Gilla
Reactions: TPW

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Ha, kunde inte hålla mig ifrån det här. Hej Thure! ;-)

Man skall vara medveten om att Primus olika multifuelbrännare har alla, även i nya Mk3 -versionerna, en sämre värmeåterföring tillbaka ner till förgasningsdelen för munstycket jämfört med Optimus två MF-brännare. En egenskap som kan ge sämre förmåga att sjuda på extremt lågt brännarpådrag, och dessutom drar aningen mer förvärmningsbränsle... Speciellt om/när man använder 'tyngre' vätskor som diesel, flygfotogen, fotogen, lampolja etc. Kör man sin multifuelbrännare stadigt på ett singlefuel (oftast då gasol eller bensin) så har förvärmningsegenskaperna normalt underordnad betydelse - utom! vid risskjudningstestet...

Man skall vid jämförelser som det här verkligen försöka jämföra lika för lika, dvs äpplen och äpplen resp. päron och päron. [Och låta citronerna vara helt... ;-)] Det är alltså brännareffekten som avgör i vilken omgång vilka brännare ska jämföras - de är nämligen så olika.

Jag har nedan listat de olika brännarna i av tillverkaren angiven effekt -ordning, från bäst till klenast. (Men! MSR får stå i skamvrån allra sist för tillverkaren anger inte brännareffekten!?!)

Vad man ska ha i åtanke är att det är en himmelsvid skillnad mellan en brännares förmåga att smälta snö i blåst (som är den ena ytterligheten) till att sakta och mjukt slutsjuda ris utan några fastbränningar (som är den andra ytterligheten). Det är ytterst få brännare som har ett så brett spektrum av förmågor, och ännu färre som klarar det med bränslen som har så vitt skilda egenskaper som de här nämnda: gasformiga gasoler till svavelosande 3e-världen lastbilsdiesel - för att inte tala om alkoholerna etanol/metanol dessutom. Det tror jag personligen bara Optimusbrännaren som användes i KAP Arctic klarar - och då fordras det många extra delar. Men det går, jag har själv kört provet...

Alla som är vana med Utsidan vet vilken nutida brännare jag personligen föredrar, så det kan vi lämna därhän (den kommer ändå överst i nästan alla opartiska listningar). Men till dig: Tänk igenom vilken typ av användning du kommer att ha i majoriteten av fallen (snösmältning - tevattenvärmning - riskokning --- eller kanske blysmältning?!?) och låt det få en tung del av beslutsavvägningen. Inte lika tungt men viktigt blir sedan: Vilket bränsle föredrar du? Vill du mecka med munstycken? Är det OK med spritförvärmning eller betraktar du att elda upp etanol som kvalificerat alkohol- missbruk? Ska det vara lokalt skapat - eller är utrikisk design OK? Vad får köpet kosta? (Dvs vad kan du acceptera som avskrivningstakt? Allihop kan fungera i årtionden framåt om de får sin rätta skötsel.) Etc etc - det är mycket som är personligt och unikt i ett sånt här beslut...
/Odd

________________________________________________________________________
Optimus Polaris:
Bränner alla bränslena via ETT och samma munstycke, från gasolerna till lastbilsdieseln... Effekt upp till drygt 4200 watt. (Hanterar enkelt gasol från inverterad behållare eftersom anslutningen har ben.) Bra återledning av värme ner till förgasningsdelen. Högljutt - om man inte kompletterar med en tystbrännarhatt. Packar ihop väldigt kompakt och bra iom de svängda benen. Magnetisk rensnålshantering.

Primus Omnifuel:
Bränner alla bränslena via olika bränslespecifika munstycken, från gasolerna till lastbilsdieseln... Munstyckena förvaras i gängade hål på benen. Effekt upp till drygt 3000 watt. (Hanterar gasol från inverterad behållare mindre bra eftersom anslutningen saknar stödben och reglervredet hamnar rakt nedåt.) Någorlunda återledning av värme ner till förgasningsdelen, blir klart bättre med en sintrad BD tystbrännarhatt. Högljutt - om man inte kompletterar med tystbrännarhatt. Packar inte ihop speciellt kompakt och bra iom det rakt utstickande benpaketet. Manuellt mekanisk rensnålshantering.

Optimus Nova:
Bränner nästan alla bränslena via ETT och samma munstycke, från bensin till lastbilsdiesel. Men har inte någon gasolanslutning... Effekt upp till drygt 2850 watt. Mycket bra återledning av värme ner till förgasningsdelen. Högljutt - om man inte kompletterar med en tystbrännarhatt. Packar ihop väldigt kompakt och bra iom de svängda benen. Magnetisk rensnålshantering.

Primus Multifuel:
Bränner alla bränslena via olika bränslespecifika munstycken, från gasolerna till lastbilsdieseln... Effekt upp till drygt 2700 watt. (Hanterar gasol från inverterad behållare mindre bra eftersom anslutningen saknar stödben och reglervredet hamnar rakt nedåt.) Någorlunda återledning av värme ner till förgasningsdelen, blir lite bättre med en sintrad BD tystbrännarhatt. Högljutt - om man inte kompletterar med tystbrännarhatten. Packar inte ihop speciellt kompakt och bra iom det rakt utstickande benpaketet. Manuellt mekanisk rensnålshantering.

Primus Omnilite Ti:
Bränner alla bränslena via olika bränslespecifika munstycken, från gasolerna till lastbilsdieseln... Effekt upp till drygt 2600 watt. (Hanterar gasol från inverterad behållare mindre bra eftersom anslutningen saknar stödben och reglervredet hamnar rakt nedåt.) Någorlunda bra återledning av värme ner till förgasningsdelen iom det kompakta formatet. Högljutt - om man inte kompletterar med tystbrännarhatten. Packar inte ihop speciellt kompakt och bra iom det rakt utstickande benpaketet. Manuellt mekanisk rensnålshantering.

MSR Whisperlite Universal:
Bränner alla bränslena via olika bränslespecifika munstycken, från gasolerna till lastbilsdieseln (- kan man köra fotogen så kan man köra diesel)... (Hanterar enkelt gasol från inverterad behållare eftersom anslutningen har ben.) Tillverkaren anger ingen brännareffekt = minst sagt suspekt. Mycket bra värmetillförsel till förgasningsdelen iom rörloop inne i lågan. Brännaren har en tystbrännarhatt som standarddesign. Packar inte ihop speciellt kompakt och bra iom det rakt utstickande benpaketet. Manuellt mekanisk rensnålshantering.

MSR Whisperlite International:
Bränner nästan alla bränslena via olika bränslespecifika munstycken, från bensin till lastbilsdiesel. Men har inte någon gasolanslutning... (- kan man köra fotogen så kan man köra diesel)... Tillverkaren anger ingen brännareffekt = minst sagt suspekt. Mycket bra värmetillförsel till förgasningsdelen iom rörloop inne i lågan. Brännaren har tystbrännarhatt som standarddesign. Packar inte ihop speciellt kompakt och bra iom det rakt utstickande benpaketet. Manuellt mekanisk rensnålshantering.
 
Senast ändrad:
Mellan Bensin och Diesel är steget långt och min erfarenhet från runtom säger att längre än mellan bensin och fotogen behöver man inte gå.
Enklaste sättet att få Diesel att fungera som bränsle är med ett dieselkök, till alla utom bensinköken behöver du ha med dig tändvätska d v s sprit i någon av formerna.
Jag har ett gammalt Wisperlite International och tycker det är bra, enkelt att göra rent och Lågt.

go tur
 
Möjligheten att rengöra pump, bränsle ledningen och munstycke på ett bra och säkert sätt under fält förhållande skall inte underskattas.
MSR har en bra lösning på det, äger 2 st.
Vad Optimus och Primus har för metod/lösning på det vet jag inte.
 
Jag använde mest fotogen till mitt MSR XGK, i början använde jag förvärmnings vätska, kommer inte ihåg vilken.
Provade att tända utan förvärmnings vätska, sprutade ut fotogen till den vita duken under brännaren, gick att tända med tändsticka och även ferrorod.
Rekommenderas å det bestämdaste att göras utanför tältet/absiden.
 
Hej

Jag är på jakt efter ett multifuel-kök och undrar nu vilka som rekommenderas. Den enda tråden jag hittade på detta forum var från 2012 och jag misstänker att det har hänt en del sedan dess. Jag vill ha ett som klarar det mesta från gas till diesel (diesel är inte supenödvändigt). Tanken är att i huvudsak använda köket under vintern men även att ha som någon sorts "nödkök".

De jag funderar på är följande:

MSR Whisperlite Universal (verkar populärt men klarar inte Diesel)
Optimus Polaris
Primus Multifuel III eller Omnifuel/Omnilite (vad skiljer dessa åt?)

Så om någon som testat lite olika av de ovanstående köken skulle jag gärna vilja göra lite åsikter om dem. (för tillfället lutar det åt Omnifuel/omnilite)

/Jacob
Jag tror MSR Whisperlite klarar diesel, men jag har inte provat själv.
 
Jag har ett KAP kök, men tyckte det var dax att köpa ett nytt, så det blev ett Optimus Polaris med en 6dl bränsleflaska, sen kompletterade jag det med en tystbrännarhatt, så nu är det lika tyst som mitt gamla KAP kök
Polaris har fördelen att det går att köra på olika bränslen på ett och samma munstycke, slipper byta och risk för att det försvinner i skogen, och det går väldigt fort att förvärma, snabbare än KAP, jag köpte från Trangia, hållaren så det går att använda i mitt Trangia 25 suveränt vindskydd, kastrullerna står mycket stadigt, och en effekt på 4200 watt, mycket nöjd med mitt Optimus Polaris, du kan verkligen laga gourmet mat i skogen med detta köket tack vare att det går att köra på sparlåga, kan varmt rekommendera detta kök. Jag tycker Aspen 4 takts miljöbensin bensin är bra, slipper förvärma med T-sprit bara släppa fram lite bensin ca 2 sekunder och tända på.
 
Jag har det gamla Primus Omnifuel med en tystbrännarhatt från BD i USA som tillbehör, att dels få ned ljudet och dels få ner värmen som vår duktige Odd beskriver samt få egenskapen att kunna köra stillsamt på liten låga för att exempelvis kunna sjuda.
Jag har haft annat multifuelkök som trasslade en hel del men den här har i stort sett aldrig trasslat. När det gäller bränsle så är det i stort sett bara bensin jag kör. Det blir alkylatbensin 4T. Både som förbränning och för drift. Det finns givetvis synpunkter kring bensin men jag har kört det i många år och respekterar dess risker. Diesel och liknande är möjligtvis intressant för någon som reser till ” långtbortistan” där man tvingas till diesel eller liknande annars är väl det inget som vi i Sverige ens borde reflektera över. Fotogen, Gas eller Bensin är det som gäller för det flesta.

Ett kök med maximal driftsäkerhet prioriterar jag före annat.
 
Jag hade också tittat på Soto Stormbreaker.

Jag har sedan länge ett KAP Arctic.

Jag har relativt nyligen kompletterat det med ett Optimus Polaris. Jag valde mellan det och Soto-köket ovan.

Jag är inte säker på att jag valde rätt...
 
När det gäller SOTO ska man vara medveten om att det endast är deras egna bränsleflaskor som
passar - eftersom de valt en helt unik egen gängstandard. Ska man inte ha några extraflaskor så
har det mindre betydelse - men vill man köpa en ny/extra flaska skall man vara medveten om detta.
Dessutom så är SOTO rena bensinkök - men rätt bra såna...
/Odd
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips