Bästa Multifuel-köket 2020

Nejdå, du är inte vilse. Primus reservdelsförsörjning är helt uppe i en egen division, åtminstone i Sverige.
Synd att deras kök inte är lika överlägsna. Vad gäller Optimus så är det precis tvärt om. imho...

Försök få köpa en lös ny bränsleslang till ett Optimuskök, jämför sedan med att beställa en dito till ett Primuskök.
Synd att det ska behöva vara så...
/Odd
 
En punkt jag tycker man inte ska underskatta är ju tillgång till reservdelar och kundservice från märket. Min personliga uppfattning är att det inte är jättestor skillnader men att de finns.

En av de tydligaste är tillgång till delar ner till enstaka skruv och mutter och där tycker jag Primus står över alla andra i.o.m att jag kan beställa allt direkt från deras hemsida medans jag inte hittar samma variation och sortiment hos Optimus. Nu kan man säkert beställa mycket genom kontakt med kundservice eller genom t.ex. fogas.

MSR är såklart snäppet sämre på den fronten av naturliga skäl då det är ett amerikanskt märke och inte ett inhemskt. Jag har hittat sidor i Storbritannien och andra EU länder som har ett okej utbud av reservdelar.

Poängen jag vill göra är att man kan lösa det mesta med service/reparations kiten och de brukar inte vara ett större problem att få tag på dem när det gäller något märke. MEN det är en kostnadsfråga om man t.ex köper ett begagnat kök och vill bara byta packningar men måste köpa två service kit. Ett för att ha med på färd och ett för att bara fräscha upp köket när man hos t.ex primus kan beställa enstaka packningar separat.

Är det någon annan som tänkt på detta eller är jag helt vilse!?
Reservdelar till MSR.
Behöver man byta en oring så är det i allra högst grad lämpligt att byta alla oringar.
Vet man måtten på oringen eller kan mäta upp den gamla, så finns det flera butiker/verkstäder som säljer lösa oringar.
Man får komma ihåg att man skall ha oringar som är gjorda för ( beror på var den sitter ) gas, bensin, fotogen och diesel.
Byt alla oringar.
 
Reservdelar till MSR.
Behöver man byta en oring så är det i allra högst grad lämpligt att byta alla oringar.
Vet man måtten på oringen eller kan mäta upp den gamla, så finns det flera butiker/verkstäder som säljer lösa oringar.
Man får komma ihåg att man skall ha oringar som är gjorda för ( beror på var den sitter ) gas, bensin, fotogen och diesel.
Byt alla oringar.

Jag skulle vilja påstå att det är raka motsatsen till bra kundservice/ bra tillgång till reservdelar om jag måste sitta med skjutmått för att få måttet på en o-ring, för att sedan leta runt bland butiker efter en som klara att användas för det ägnade ändamålet.

När jag kan gå in på primus hemsida och bara jag vet vilket serienummer köket har så hittar jag reservdelen med en enkel sökning.

Nu var jag kanske otydlig i mitt inlägg av vad jag menar med reserv delar.
Jag syftar till möjligheten att kunna köpa alla beståndsdelar av ett kök/brännare så jag kan renovera det i topp skick. Detta gäller även möjlighet med reservdelar till kök/brännare som ej längre tillverkas.

Alla butiker du nyss listade har på sin höjd ett service kit/expeditions kit och eventuellt pump. Har lusläst flertalet av dessa sidors sortiment i jakt på bl.a. nya prime pads ”förvärmnings dyna” till mitt MSR XGK II (utgången model) som jag har som renoverings projekt.
 
Det är bara Trangia som har alla kökets delar till försäljning separat. Det gäller dock bara spritköken.
Primus, Optimus, MSR, Soto med flera har i bästa fall en reservdelssats eller två tillgängliga. Och då bara till nya kök. Bättre kundservice är tydligen inte kunden värd.
/John
 
Det är bara Trangia som har alla kökets delar till försäljning separat. Det gäller dock bara spritköken.
Primus, Optimus, MSR, Soto med flera har i bästa fall en reservdelssats eller två tillgängliga. Och då bara till nya kök. Bättre kundservice är tydligen inte kunden värd.
/John
Samtidigt så kan man ställa sig frågan om alla delar behöver finnas som reservdel. Det är väl främst packningar och pump som kan gå sönder. Skulle säkert kosta många hundralappar att köpa en komponent på företagets hemsida om de ska skicka prylarna från USA. Hanteringskostnad och porto skulle nog göra det inte skulle kännas så attraktivt.
 
Vist är det så. Men detta år inte bra ur hållbarhetsperspektiv. Att man då och då förväntas att köpa nytt, Inte i onödan hålla liv i äldre produkter.
/John
 
Om jag mins rätt så kan dom reparera kök från 80 talet och framåt, till äldre kök än 80 talet så har dom brist på reservdelar. Det beror på vad som gått sönder.
MSR är angelägna att deras gamla kök fungerar och används, Det är den bästa reklamen.
Har du ett äldre kök som inte kan repareras så får du köpa ett nytt till rabatterat pris.
Om du har ett nyare kök. Då gäller detta.
What if my gear can’t be repaired?
If we have inspected your gear and found that the damage is beyond repair, we’ll send it back to you with a discount code for a purchase from our website.
 

We Believe in What We Build
At MSR, we take pride in engineering the highest-quality outdoor gear available, and we stand behind everything we make. MSR gear is built to be exceptionally durable and easily repaired. And we back it up with the best service in the industry, all to keep your gear performing for you—and out of landfills.
 
Optimus och Primus var en gång svensk stolthet, Designad, konstruerad och tillverkad i Sverige.
För ett antal år sen så såldes både Optimus och Primus till utlandet och tillverkningen flyttade utomlands.
Kvaliteten sjönk, båda har haft kvalitets problem, tragiskt men sant.
Det finns trådar på det.
 
Ja, men för oss här i Sverige så är fortfarande Primus enkelt tillgängliga reservdelsförsörjning långt före alla konkurrenterna - inklusive ditt MSR.

MSR är sannolikt lika outstanding för användare som befinner sig i USA som Primus är för användare som befinner sig i Sverige: Problemet är att det står en hög tull och moms -mur ute i Skagerrak. Även om MSR är bussiga och sänder reservdelarna gratis till kunden i Sverige (vilket är osannolikt) så griper regelverket in och Magdalenas giriga klor slår glatt ner i paketet (oaktat alla fina ord från administrationen om att Sverige är ett frihandelsland!) och det börjar ticka pengar för campingköksanvändaren.

Optimus (egentligen nuvarande ägaren Katadyn i Schweiz) har nuförtiden en fullständigt kass reservdelsförsörjning, åtminstone så fort man behöver något annat än packningssatsen - och det oavsett var användaren befinner sig. Tull och momsmässigt befinner sig Schweiz i en mellanställning gentemot konsumenterna innanför tullmuren i Festung EU(ropa) men det ändrar inte det faktum att de inte lätt åtkomligt tillhandahåller en reservdelssajt för sina produkter. Kass alltså...

Mina jämförelser i sådana här fall baserar sig på hur rationellt det är att få tag i vad som verkligen är en reservdel, d.v.s. inte en rutinmässig servicedel: Bränsleslangen mellan pumpen / gasbehållaren och brännaren! Jag tycker den är representativ...
/Odd
 

We Believe in What We Build
At MSR, we take pride in engineering the highest-quality outdoor gear available, and we stand behind everything we make. MSR gear is built to be exceptionally durable and easily repaired. And we back it up with the best service in the industry, all to keep your gear performing for you—and out of landfills.

Har inte hört detta förut, låter ju lovande👍 Jag är dock ganska skeptisk till att detta. Vanligtvis brukar amerikanska bolag vara jäkligt duktiga på kundservice och ha generösa garantier men såklart brukar det alltid stå i det finstilta att detta gäller endast innanför USA’s gränser.

Och som Polar 300(Odd) poängterar lär inte de inte bjuda på frakten och eventuella tullavgifter om det inte handlar om klockrena garanti åtgärder.
Optimus och Primus var en gång svensk stolthet, Designad, konstruerad och tillverkad i Sverige.
För ett antal år sen så såldes både Optimus och Primus till utlandet och tillverkningen flyttade utomlands.
Kvaliteten sjönk, båda har haft kvalitets problem, tragiskt men sant.
Det finns trådar på det.

Nu verkar det som att MSR har bättrat sig med den senaste generationen av deras pumpar, men det finns väldigt mycket att läsa om den bristande kvalitén på MSR pumpar genom åren. Om man ska tro det som står i flera trådar på diverse forum, bl.a. classic campstoves forum. Men med undantag från den första generationen av pumpar från 73-82 som folk hyllar till skyarna och verkar vara av väldigt högkvalite trots de är gjorda av mestadels plast om man ska tro det som skrivs på forum;)
 
Ha, kunde inte hålla mig ifrån det här. Hej Thure! ;-)

Man skall vara medveten om att Primus olika multifuelbrännare har alla, även i nya Mk3 -versionerna, en sämre värmeåterföring tillbaka ner till förgasningsdelen för munstycket jämfört med Optimus två MF-brännare. En egenskap som kan ge sämre förmåga att sjuda på extremt lågt brännarpådrag, och dessutom drar aningen mer förvärmningsbränsle... Speciellt om/när man använder 'tyngre' vätskor som diesel, flygfotogen, fotogen, lampolja etc. Kör man sin multifuelbrännare stadigt på ett singlefuel (oftast då gasol eller bensin) så har förvärmningsegenskaperna normalt underordnad betydelse - utom! vid risskjudningstestet...

Man skall vid jämförelser som det här verkligen försöka jämföra lika för lika, dvs äpplen och äpplen resp. päron och päron. [Och låta citronerna vara helt... ;-)] Det är alltså brännareffekten som avgör i vilken omgång vilka brännare ska jämföras - de är nämligen så olika.

Jag har nedan listat de olika brännarna i av tillverkaren angiven effekt -ordning, från bäst till klenast. (Men! MSR får stå i skamvrån allra sist för tillverkaren anger inte brännareffekten!?!)

Vad man ska ha i åtanke är att det är en himmelsvid skillnad mellan en brännares förmåga att smälta snö i blåst (som är den ena ytterligheten) till att sakta och mjukt slutsjuda ris utan några fastbränningar (som är den andra ytterligheten). Det är ytterst få brännare som har ett så brett spektrum av förmågor, och ännu färre som klarar det med bränslen som har så vitt skilda egenskaper som de här nämnda: gasformiga gasoler till svavelosande 3e-världen lastbilsdiesel - för att inte tala om alkoholerna etanol/metanol dessutom. Det tror jag personligen bara Optimusbrännaren som användes i KAP Arctic klarar - och då fordras det många extra delar. Men det går, jag har själv kört provet...

Alla som är vana med Utsidan vet vilken nutida brännare jag personligen föredrar, så det kan vi lämna därhän (den kommer ändå överst i nästan alla opartiska listningar). Men till dig: Tänk igenom vilken typ av användning du kommer att ha i majoriteten av fallen (snösmältning - tevattenvärmning - riskokning --- eller kanske blysmältning?!?) och låt det få en tung del av beslutsavvägningen. Inte lika tungt men viktigt blir sedan: Vilket bränsle föredrar du? Vill du mecka med munstycken? Är det OK med spritförvärmning eller betraktar du att elda upp etanol som kvalificerat alkohol- missbruk? Ska det vara lokalt skapat - eller är utrikisk design OK? Vad får köpet kosta? (Dvs vad kan du acceptera som avskrivningstakt? Allihop kan fungera i årtionden framåt om de får sin rätta skötsel.) Etc etc - det är mycket som är personligt och unikt i ett sånt här beslut...
/Odd

________________________________________________________________________
Optimus Polaris:
Bränner alla bränslena via ETT och samma munstycke, från gasolerna till lastbilsdieseln... Effekt upp till drygt 4200 watt. (Hanterar enkelt gasol från inverterad behållare eftersom anslutningen har ben.) Bra återledning av värme ner till förgasningsdelen. Högljutt - om man inte kompletterar med en tystbrännarhatt. Packar ihop väldigt kompakt och bra iom de svängda benen. Magnetisk rensnålshantering.

Primus Omnifuel:
Bränner alla bränslena via olika bränslespecifika munstycken, från gasolerna till lastbilsdieseln... Munstyckena förvaras i gängade hål på benen. Effekt upp till drygt 3000 watt. (Hanterar gasol från inverterad behållare mindre bra eftersom anslutningen saknar stödben och reglervredet hamnar rakt nedåt.) Någorlunda återledning av värme ner till förgasningsdelen, blir klart bättre med en sintrad BD tystbrännarhatt. Högljutt - om man inte kompletterar med tystbrännarhatt. Packar inte ihop speciellt kompakt och bra iom det rakt utstickande benpaketet. Manuellt mekanisk rensnålshantering.

Optimus Nova:
Bränner nästan alla bränslena via ETT och samma munstycke, från bensin till lastbilsdiesel. Men har inte någon gasolanslutning... Effekt upp till drygt 2850 watt. Mycket bra återledning av värme ner till förgasningsdelen. Högljutt - om man inte kompletterar med en tystbrännarhatt. Packar ihop väldigt kompakt och bra iom de svängda benen. Magnetisk rensnålshantering.

Primus Multifuel:
Bränner alla bränslena via olika bränslespecifika munstycken, från gasolerna till lastbilsdieseln... Effekt upp till drygt 2700 watt. (Hanterar gasol från inverterad behållare mindre bra eftersom anslutningen saknar stödben och reglervredet hamnar rakt nedåt.) Någorlunda återledning av värme ner till förgasningsdelen, blir lite bättre med en sintrad BD tystbrännarhatt. Högljutt - om man inte kompletterar med tystbrännarhatten. Packar inte ihop speciellt kompakt och bra iom det rakt utstickande benpaketet. Manuellt mekanisk rensnålshantering.

Primus Omnilite Ti:
Bränner alla bränslena via olika bränslespecifika munstycken, från gasolerna till lastbilsdieseln... Effekt upp till drygt 2600 watt. (Hanterar gasol från inverterad behållare mindre bra eftersom anslutningen saknar stödben och reglervredet hamnar rakt nedåt.) Någorlunda bra återledning av värme ner till förgasningsdelen iom det kompakta formatet. Högljutt - om man inte kompletterar med tystbrännarhatten. Packar inte ihop speciellt kompakt och bra iom det rakt utstickande benpaketet. Manuellt mekanisk rensnålshantering.

MSR Whisperlite Universal:
Bränner alla bränslena via olika bränslespecifika munstycken, från gasolerna till lastbilsdieseln (- kan man köra fotogen så kan man köra diesel)... (Hanterar enkelt gasol från inverterad behållare eftersom anslutningen har ben.) Tillverkaren anger ingen brännareffekt = minst sagt suspekt. Mycket bra värmetillförsel till förgasningsdelen iom rörloop inne i lågan. Brännaren har en tystbrännarhatt som standarddesign. Packar inte ihop speciellt kompakt och bra iom det rakt utstickande benpaketet. Manuellt mekanisk rensnålshantering.

MSR Whisperlite International:
Bränner nästan alla bränslena via olika bränslespecifika munstycken, från bensin till lastbilsdiesel. Men har inte någon gasolanslutning... (- kan man köra fotogen så kan man köra diesel)... Tillverkaren anger ingen brännareffekt = minst sagt suspekt. Mycket bra värmetillförsel till förgasningsdelen iom rörloop inne i lågan. Brännaren har tystbrännarhatt som standarddesign. Packar inte ihop speciellt kompakt och bra iom det rakt utstickande benpaketet. Manuellt mekanisk rensnålshantering.
Extremt bra redogörelse för olika flerbränslekök!!! Tusen tack!! ❤️❤️👍
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Brune Bästa kolgrillen som ryms i kajaken? Kök och brännare 23
Arvidsjaur Bästa bensinköket Kök och brännare 36
Jmhe "Bästa" köket för hög höjd Kök och brännare 27
thureb Bästa bränslet till 111T Kök och brännare 23
Prylgalen Bästa kaffet i naturen, hur? Kök och brännare 38
bäfver Bästa Primus kök??? Kök och brännare 25
ctve8n Bästa käket? Kök och brännare 2
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
avslutatmedlemskap1004 Bästa köket Kök och brännare 2
zzeezz Bästa bränsle Volymmässigt? Kök och brännare 18
livetarunderbart Bästa vinterköket? Kök och brännare 37
JensLarsen Bästa fotogenen? Kök och brännare 5
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
JAXE MRS multifuel-pumpar? Kök och brännare 4
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
trangia25 Underhåll av Trangia multifuel X2 Kök och brännare 0
Bomaye Trangia multifuel måndags-ex??? Kök och brännare 20
JörgenB Trangia multifuel, old vs new... Kök och brännare 44
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
seww Trangia Multifuel d:ä Kök och brännare 29
Erik3 Problem med Trangia multifuel Kök och brännare 14
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
såg Trangia - Multifuel X2 Kök och brännare 4
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
graylingman Bränsleförbrukning Trangia multifuel Kök och brännare 10
joask202 Vilket multifuel till Trangia 27? Kök och brännare 11
ndrspttrssn Förklara de olika varianterna av Primus multifuel... Kök och brännare 10
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
murrvas multifuel Kök och brännare 15
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
Magget Vilket multifuel Hong Kong-kök ska jag välja? Kök och brännare 7
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
JimmyG Primus MultiFuel EX VS Nova+ Kök och brännare 13
dave1 Primus multifuel i Trangia.. Kök och brännare 19
black dog Primus Himalaya Multifuel 3288-83 - Erfarenheter? Kök och brännare 6
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
Kalle Sigurd Munstycken till Multifuel + lite andra frågor Kök och brännare 14
majjen Bensinkök (eller multifuel) Kök och brännare 48
Joakim Ambrosson Primus Multifuel för 60 dollar! Kök och brännare 1
MonicaKa Bränna: Primus MultiFuel + Classic Trail Kit Kök och brännare 17
Joakim Ambrosson Kärl till multifuel Kök och brännare 7
filto338 Multifuel EX Kök och brännare 0
raberg REA!! Primus Multifuel MFS Kök och brännare 0
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
goser Trangia Multifuel Kök och brännare 9
Blåbär Gas eller multifuel? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...