Bästa lösningen för vadning i Sarek?

Mina crocs isolerar minst lika bra som neopren, fryser inte om tårna ens vid längre vad. Men det gäller att ha tätt åtsittande sådana så att foten inte glider runt.

Nu har jag testat crocs och "regnbyxor o lundhagskängor" varianten.

Oklart om jag gjorde något fel när jag spände fast regnbyxorna (eller om de eller kängorna läcker), hur som helst så tog jag in rejält med vatten. Säkert en bra lösning vid kalla, långa och svåra vad där man kanske är mer fokuserad på att överhuvudtaget komma över och kan leva med att det blir blött. Skyddar ju fötterna bra så det är bra att knalla på. Antar att det är en konst att få till det tätt, tyckte dock att jag försökte med ett spännband och två gummistroppar per sko.

Crocsen/Foppa funkar ju alldeles utmärkt att klampa runt med i 20gradigt vatten. Skyddar foten bra och följer med i vattnet.

Niklas: menar du att foppa isolerar som neoprene? De jag skaffat har ju hål överallt så jag fattar inte hur de skulle kunna isolera något vidare? Har du någon teori?

Tack samtliga för bra och seriösa svar!
 
Niklas: menar du att foppa isolerar som neoprene? De jag skaffat har ju hål överallt så jag fattar inte hur de skulle kunna isolera något vidare? Har du någon teori?

Jag har inte jämfört skummaterialet i crocsen samtidigt som neopren. Men eftersom neopren suger åt sig vatten tycker jag att de beter sig på liknande sätt i vattnet förutom att crocs:en torkar snabbare.

De crocs jag använde (bild) var som sagt tighta så de satt direkt mot huden och det enda som faktiskt exponerades var ju hälsenan och några enstaka punkter på fotens ovansida. Eventuellt vatten (det får ju plats max några matskedar) som sipprade in i själva skon värms snabbt upp av kroppsvärmen. Effekten blir alltså som att ha en slags våtdräkt på större delen av foten.

Hälsenan och vaden fryser i alla fall jag nästan aldrig om. Tårna däremot, de blir normalt sett ett par isbitar på två sekunder. :)
 
På min Sarekvandring i somras använde jag vattentäta sockor (Sealskinz) som jag tycker var min bästa investering med tanke på alla vad. Jag använder dessa i kombination med tunna strumpor i mina Salomon trail running-skor (man måste se till att det inte kommer in grus för då går sockornas membran sönder). Blir nästan ingen nedkylning alls.
 
När jag vadar ( har också vandrat genom sarek) så åker byxor och kängor av sen tar jag bara på mig några tunna löparskor bara för att skydda fotsulorna. Sen vadar jag över och tar på mig byxor och kängor igen.

Tycker böst om att vada "näck" specielt där det är djupare och strömt då vattnet inte har lika mycket att få fäste i om man tar av sig byxorna. Visst blir de lite kallt, men så farligt är de inte.
 
Jag gör som flera andra som svarat, vadar i mina Lundhagskängor efter att först ha tagit ut sulor och sockar. Oftast går jag barbent, men det händer att jag drar på mig mina regnbyxor. Inte för att hindra kängorna från att vattenfyllas (byxorna är inte täta nog, de har blixtlås längst ner) utan för att vattnet inte kyler lika mycket mot benen. Jag vadar ibland långa, djupa vad och jag skulle inte lita på att byxorna håller tätt.

När det gäller torkningen så beror det framför allt på två saker: vädret och terrängen. Torrt väder och karg terräng så har man inga problem med att kängorna blivit blöta invändigt. Allt torkar, fort. Men i Sarek kan terrängen ibland vara väldigt blöt, och under och efter ett regn blir ju skor genomvåta på kort tid när man går bland gräs och buskar. Under sådana förhållanden kan man inte räkna med att kängorna torkar efter ett vad. Men de torra sulorna och sockarna gör att det känns torrt i alla fall.

Vid regn eller pulsande i smältande snö brukar min kängor stå emot en halv till en dag innan de börjar kännas sura. Och sura kängor blir lätt kalla kängor. Hur de som går meshskor eller liknande löser situationen vet jag inte, det verkar inte vara något problem för dem. Hur begriper jag inte.

Kängor är bra till annat också. Blockterräng kan innehålla vassa stenar och videsnår kan ha grenar och stumpar som är hårda som järn. Kängor ger bra skydd och har räddat mina fotleder flera gånger från skrap- och skärsår.

/Hans
 
Jag har med framgång vadat lårdjupt vatten utan att bli blöt med hjälp av regnbyxor, vandringsstövlar, och silvertejp. Är man noga kan tejpen klara två eller tre vad, men förr eller senare går den åt, så man får ha med en liten rulle. Och det hela förutsätter naturligtvis att man har vattentäta skodon med slät yta som tejpen och byxorna kan sluta tätt mot.

Fördelarna är att man går torr över det mesta man kan ta sig över, att det går relativt snabbt att växla mellan vad-läge och marsch-läge, och att vikten är minimal (om man ändå tänkt vandra i stövlar/motsv).

Annars föredrar jag att medföra lättast möjliga sko att använda vid vad, och se till att inte ha några kläder ner i vattnet (d.v.s. ibland ta av byxorna) för att slippa onödig kraft på benen.

Av dina alternativ skulle jag välja det lättaste och mest snabbtorkande som skyddar hela foten (inga "lösa tår", d.v.s. fivefingers går bort). Om jag läser din lista rätt blir det crocs.
 
3. Lätta trailrunningskor (typ Icebug Acceleritas 2)
+ hyfsat skydd vid vadning
+ mkt begränsad isolering mot kallt vatten
+ drar åt sig relativt lite vatten, torkar hyfsat snabbt
+ relativt lätta både blöta och torra
+ tar lite plats
+ kan eventuellt användas att gå med som alternativ till kängor
- inte så trevliga för lägerlivshäng

Detta alternativ körde jag på i Sarek för ett par veckor sedan. Använde NB Minimus Trail. Packade med ett par neoprenstrumpor + spännband till regnbyxor också. Dojjorna hängde bak på ryggsäcken och torkade hyffsat fort.

Enda negativa jag kan tänka mig är rullande stenar modell större som skulle kunna svida till på ovansida fot om man har en för lätt sko.

God tur!
 
Idag bär det av norrut med nattåget! : )

Jag satsar på crocsen. De känns ok att gå med i vatten men det kommer väl antagligen bli lite kallt. För att förstärka machobilden så skippar jag även de snordyra sealskin-sockorna. Jag har svårt att föreställa mig att det är ett val som jag kommer ångra... : )

Plan B får bli att vada med kängor och regnbyxor, exempelvis om vi blir tvungna att göra ett riktigt långt och djupt vad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Bästa glaciärupplevelsen/isbräckan i Sulitjelma-området? Fjällvandring 3
HansLöfgren Bästa friluftskartan Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
lorenzr Bästa stuga i Rogenområdet? Fjällvandring 8
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Kierkai Bästa stället att börja Jämtlandtriangeln? Fjällvandring 8
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
saraabeiramar Bästa vandringsleder i Sverige och Norge? Fjällvandring 7
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
Glännman Bästa höstvecka för Muddus? Fjällvandring 12
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
Ceres Bästa led Tänndalen? Fjällvandring 0
josia Bästa vadplatser för Alep Vassjajågåsj Fjällvandring 12
Melhike Bästa köket för vandring? Fjällvandring 7
Fantomax Bästa vinter/skidorten sommartid? Fjällvandring 3
LassePappa bästa skaljacka för fjäll o skog Fjällvandring 37
Fantomax Bästa utgångspunkt för vackra dagsturer Fjällvandring 1
Dr Who Bästa väg mellan Växjö-Storulvån? Fjällvandring 5
rottemark Bästa karta Abisko Fjällvandring 6
Alge Bästa bilvägen från Jönköping till Enafors ? Fjällvandring 9
Patrik-78 Bästa myggmedel? Fjällvandring 35
aandr55 Bästa vägen in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 10
gegga moya kebnekaise i vinter, när är dom bästa förhållandena? Fjällvandring 6
Emadam Tips bästa regnstället Fjällvandring 2
nnn.sthlm Abisko/ Keb bästa turen? Fjällvandring 11
ilisen Bästa färdvägen Sarek? Fjällvandring 4
hubbex Bästa tiden på året för vandring Fjällvandring 4
tassemark Hur skildrar man på bästa sätt sin fjällupplevelse? Fjällvandring 9
-vickan- Bästa månaden för Galdöpiggen / Jotunheim ( Norge Fjällvandring 2
orren86 Bästa topptursområdena i Norge? Fjällvandring 11
Magdafjäll Bästa vandringen i Sarek ? Fjällvandring 10
Traneving Hur ska bästa möjliga vandringsled se ut? Fjällvandring 45
jonasj Bästa bilväg Lund - Spiterstulen (Jotunheimen)? Fjällvandring 3
Joakim Ambrosson Bästa massiven/områdena Fjällvandring 9
magkar80 Bästa turen kring Storulvån! Fjällvandring 11
en kollega ge mig din bästa 5dagars tur Fjällvandring 9
oskarlin bästa vägen Akkastugorna-Ruohtesvagge Fjällvandring 11
haiwa Bästa Helags! Fjällvandring 2
Legerstam Bästa resväg till Helags Fjällvandring 4
JonathanW Bästa vägen från Kaskavagge till Tarfala? Fjällvandring 5
Boludo Bästa vandringsstaven? Fjällvandring 3
Silvio VILKEN ÄR DEN BÄSTA ÖVERLEVNADSBOKEN Fjällvandring 12
orren86 Bästa fottejpen? Fjällvandring 19
friskjohan Bästa vägen till keb från söder Fjällvandring 5
Avslzyx Bästa vägen till norr om Äphar; vada Pierikjåkkå? Fjällvandring 4
HELS Sarek: Bästa vägen mellan Aktse - Ruohtesvágge Fjällvandring 6
gåsen Bästa tiden för Kebnekaise Fjällvandring 2
Labben Bästa vägen in i Sarek Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.