Bästa höstvecka för Muddus?

Hejsan..

Jag och en kompis eller två vill nog dra till Muddus nästa höst för fotovandring.

Tänkte höra när bästa veckan rent färgmässigt brukar vara. Vi brukar hålla till i Dalarna annars och brukar vara där v.39 men antar att man bör vara i Muddus någon vecka tidigare då det ligger så pass högre upp.

Mvh / Johannes

Var där vecka 39 2012, just det året var det fina färger även så sent men antar att det kan vara skillnad år från år. Muddus har mycket barrskog så alla delar har inte så mycket färger men jag kan verkligen rekommendera Muddus på hösten, fantastiskt vackert.

Bilagor

• IMGP1708.jpg
    IMGP1708.jpg
    81.7 KB · Visningar: 961
  • IMGP1928.jpg
    IMGP1928.jpg
    113.1 KB · Visningar: 960
  • IMGP1821.jpg
    IMGP1821.jpg
    53.2 KB · Visningar: 978

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Bor vid kusten i Norrbotten och här har de flesta löv fallit redan.
Var upp till Stora sjöfallet igår (ligger inte överdrivet långt från Muddus) och där var det inte heller så mycket färg på så sett i träden.

Tack för svaren och fina bilder.

Verkar alltså som att det även i Muddus bör vara v.39 med andra ord kanske v.38

Mvh / Johannes

Muddus i November

Hej!

Jag funderar på att göra en kortare vandring ( ca 3 dagar) under första veckan i november. Har någon koll på hur förhållandena i Muddus ser ut då? Är det snö eller bör det vara barmark, vart ska man i sådana fall ställa bilen för att inte bli insnöad? Snöskor?

Tacksam om ni har några tips eller erfarenheter att dela och även förslag på liknande turer i Norr eller Västerbotten mottages gärna. :)

Tack på förhand!

Jag har lössnö skidor och planen vore i sådana fall att utnyttja stugorna. Men med tanke på ditt svar så får jag nog söka mig längre söderut eller mot kusten då planen är en vanlig vandring till fots. Du kanske har något förslag inom ca 30 mil från Skellefteå?

Jag genomförde en vandring i Muddus iår fram till mitten av sep. och de sista dagarna var det en hel del gula löv på björkarna. På dvärgbjörken var det bara gula och röda löv.

Hej!

Jag funderar på att göra en kortare vandring ( ca 3 dagar) under första veckan i november. Har någon koll på hur förhållandena i Muddus ser ut då? Är det snö eller bör det vara barmark, vart ska man i sådana fall ställa bilen för att inte bli insnöad? Snöskor?

Tacksam om ni har några tips eller erfarenheter att dela och även förslag på liknande turer i Norr eller Västerbotten mottages gärna. :)

Tack på förhand!
Det är typ nollgradigt i Jokkmokk i dagsläget, och det börjar försiktigt snöa lite, vad nästa vecka bjuder vet väl bara meteorologerna (och jag vet inte om jag skulle tro på dem mer än nån dag eller två i förväg).

Borde vara klart möjligt :)

Hejsan,

Nu är ju som sagt var början av November en osäker tid på året, dvs man vet inte riktigt vad man kan få. Enligt smhi´s senaste 10-dygnsprognos ska det falla under nollan och börja snöa precis i månadsskiftet oktober/november uppe i Muddus. Men det är bara att se som en fingervisning, har varit med om att de gissat fel på vädret 10 timmar bort uppe i norra Lappland......

Vad det gäller startpunkt hade jag helt klart tagit bilen till Sarkavare och utgått därifrån. Det bor folk i byn, vilket innebär att vägen kommer plogas om det kommer snö, även om det givetvis kanske kan ta ett tag om det kommer mycket av den vita varan.

Då det inte finns någon snö där uppe just nu och gissningsvis inte varit så kallt att myrmarkerna har frusit till (folk med lokalkännedom får gärna rätta mig om jag har fel) hade jag helt klart hoppat över skidor. Även om det börjar snöa är det tveksamt att det blir så mycket snö i skogen att det blir något vettigt skidföre. Däremot kan det vara klokt att ta med snöskor om man äger sådana, tar ju sin lilla tid att pulsa fram i snö om det verkligen skulle börja vräka ner snö. Men troligtvis kommer det vara bästa att ta sig fram till fots.

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips