Bästa GPS-programmet

Är ny på GPS och har köpt en Oregon 300. Tycker att MapSource är lite enkelt så jag undrar vilket program som är lämpligast, Fugawi eller Oziexplorer? Använder min GPS för fjällvandring.
Viktiga skillnader mellan dessa program? Går det att använda Friluftkartan Pro i dessa program?
 
I både Ozie Explorer och Fugawi får du nog köra helt andra kartor än FriPro. Köper du Swedish Edition av något dessa två program så kan du använda Lantmäteriets CD-kartor (inte längre så svindyra).
/Niklas.
 
Skillnader

Här några skillnader, som jag kan se direkt:

-Fugawi laddar in alla waypoints, spår och rutter vid start det gör inte Ozi utan där får du ladda in det du vill ha vid varje tillfälle.
-Ovannämnda gör att Fugawi startar betydligt långsammare än Ozi, men å andra sidan blir hanteringen smidigare när programmet väl är igång.
-I Fugawi kan du enkelt göra om ett spår till en rutt eller tvärtom. Det är svårare i Ozi
-Fugawi har en 3-d funktion så att du kan se höjdkonturer
-Jag tycker att det är avsevärt lättare att skapa rutter för t ex överföring till GPS i Fugawi än i Ozi
-Fugawi är dyrare än Ozi. Fugawi kostar 1795:- Ozi kostar 700:- + 450:- för .rik-modul = 1150:-

Bertil
 
Senast ändrad:
Stort tack för svaren!
Verkar vara Fugawi man skall satsa på. Vilka kartor (för friluftsbruk) fungerar tillsammans med Fugawi+Oregon300 och vilka funkar inte?
Finns det ingen möjlighet att konvertera Friluftskartan Pro så att den går att använda i Fugawi?
Finns det någon alternativ fjällkarta som går att använda?
Var kan man i så fall köpa dessa(på nätet)?
 
Stort tack för svaren!
Verkar vara Fugawi man skall satsa på. Vilka kartor (för friluftsbruk) fungerar tillsammans med Fugawi+Oregon300 och vilka funkar inte?
Jag tror det bara är LMV:s RIK-kartor som funkar direkt om man köper Fugawi med RIK-stöd. Fugawi kan visa Garmin-kartor ifall det är olåsta, dvs Fri Pro funkar inte direkt.
Finns det ingen möjlighet att konvertera Friluftskartan Pro så att den går att använda i Fugawi?
Ja. Kompilera om varje kartbild med en gammal GPSMapedit eller gör skärmdumpar av Mapsource och kalibrera bilderna.
Finns det någon alternativ fjällkarta som går att använda?
Inte vad jag vet utan du får scanna/klippa ihop bilder och kalibrera själv.
 
Jag använder Lantmäteriets kartor i Fugawi och FriPro i Garmin 60Cx. Oregon kan så vitt jag vet endast hantera Garmin-kartor och därmed är FriPro valet för denna.
Bertil
 
Såvitt jag förstår är Garminkartorna vektorkartor medan Lantmäteriets är rasterkartor så även av den anledningen går det inte att överföra Lantmäteriets kartor till Oregon 300. Går det att konvertera en rasterkarta till vektorkarta?
Måste man använda en gammal GPSMapedit för att kompilera om FriPro eller går det med den senaste versionen? Vilket format skall man kompilera till?
 
Såvitt jag förstår är Garminkartorna vektorkartor medan Lantmäteriets är rasterkartor så även av den anledningen går det inte att överföra Lantmäteriets kartor till Oregon 300. Går det att konvertera en rasterkarta till vektorkarta?

Det finns förvisso program att konvertera raster till vektor och vice versa, men det kräver massvis med jobb att få det bra och en viss data går alltid förlorad vid konverteringen. Att köra "one toch konvertering" brukar bara bli pannkaka.
/Niklas
 
Såvitt jag förstår är Garminkartorna vektorkartor medan Lantmäteriets är rasterkartor så även av den anledningen går det inte att överföra Lantmäteriets kartor till Oregon 300. Går det att konvertera en rasterkarta till vektorkarta?
Måste man använda en gammal GPSMapedit för att kompilera om FriPro eller går det med den senaste versionen? Vilket format skall man kompilera till?

Fugawi kan hantera FriPro-kartor utan någon kompilering eller konvertering, men det saknas detaljer och går MYCKET trögt åtminstone i min installation.
Bertil
 
Efter några några dagars semester i början av september skall jag införskaffa Fugawi, så får vi se om det går lika trögt i min installation. Återkommer med resultatet i denna tråd. Mycken tack till er som har svarat!
 
Fugawi kan hantera FriPro-kartor utan någon kompilering eller konvertering, men det saknas detaljer och går MYCKET trögt åtminstone i min installation.
Bertil
Bifogar bild för hur det ser ut i min installation av Fugawi 4.5 ifall kartan är låst. På Soltek-forumet finns några andra som också undrar varför det inte funkar. Min olåsta Fri Pro ser bättre ut.
 

Bilagor

  • Clipboard02.png
    Clipboard02.png
    146.6 KB · Visningar: 1,079
  • Clipboard03.jpg
    Clipboard03.jpg
    73.4 KB · Visningar: 1,068
Bifogar bild för hur det ser ut i min installation av Fugawi 4.5 ifall kartan är låst. På Soltek-forumet finns några andra som också undrar varför det inte funkar. Min olåsta Fri Pro ser bättre ut.

Min FriPro är olåst, åtminstone så att jag kan använda den i MapSource och föra över den till GPS'n. Vad mera kan vara olåst?
Bertil
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carpe.diem Bästa GPS-programmet för Garmin 12 och hemma-PC? Navigering 10
Merckx Bästa GPS Navigering 18
grodanbolle Bästa cykelkartan för GPS? Navigering 3
maskon Bästa telefonen som frilufts-GPS? Navigering 42
hsjn Bästa allround GPS? Navigering 18
johan_ben Bästa GPS för geocaching Navigering 18
rico90 Bästa GPS för skogspromenader m.m?? Navigering 6
Stuvarn Bästa GPS för paddling? Navigering 2
bionicon GPS + WAP-väderrapport i liten båt. Bästa lösningen??? Navigering 17
abjork Bästa GPS valet för sjökort i öppen båt? Navigering 6
prospicientia Bästa appen för min Xperia Z-5 Compact? Navigering 35
Skare i Åre Bästa köp Garmin under 3000 kr Navigering 11
niking Garmin Epix - det bästa av två världar? Navigering 14
kalleh2 Bästa bärbara GPS:en enligt Råd & Rön Navigering 6
peter1959 Bästa skydd för papperskartan ? Navigering 21
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
apfaktor Bästa Allround GPS:en Navigering 9
bredviken Bästa kompromissen CSx 60????? Navigering 6
jonnec Bästa hård- och mjukvaran? Navigering 1
PK Neelix www.eniro.se har bästa vandringskartan! Navigering 13
b-col Bästa vägkartan till Garmin 60C? Navigering 1
GilbertK Bästa pris på Bil-Kit till 60c/cs Navigering 2
fafner Bästa pris på bilkit till Garmin 60CS Navigering 0
dragbjorn Bästa gps:n i kyla? Navigering 9
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.