Bästa kompromissen CSx 60?????

Hej
Efter året tur till Hemavan vill jag skaffa mig en GPS. Hatar fartkameror och vill inte bli väckt av frugan när hon inte vet när hon skall svänga.

Att bara köpa en ren bil-GPS känns fel. Behövs i skogen , på mc och ute på sjön. Jag har alltid tyckt att nyttan med GPS jämfört med priset är för liten, eftersom jag kan hantera karta och kompass. Ute på sjön ser jag största nyttan men jag är aldrig ute på långtur.

Har läst alla inlägg som jag kan hitta och ser CSX 60 som bästa kompromissen men duger den till bilnavigator?
Kanske bättre att köpa en billig bilnavigator och vänta med handburen en kart-GPS. Navigatorn kan vara i tankväskan på MC.
tacksam för åsikter
mvh
ht
 
bredviken; sa:
Har läst alla inlägg som jag kan hitta och ser CSX 60 som bästa kompromissen men duger den till bilnavigator?
Det beror nog på förväntningarna om den duger. Om man inte använt något annat kan man bli nöjd men en "riktig" vägnavigator är betydligt bättre vid just bilanvändning.

Om din fruga inte är speciellt intresserad av burken i fråga utan bara vill ha vägvisning så är jag övertygad om att en enkel bilnavigator är betydligt mycket bättre för henne. De brukar generellt sett vara mycket mer användarvänliga.
Kanske bättre att köpa en billig bilnavigator och vänta med handburen en kart-GPS. Navigatorn kan vara i tankväskan på MC.
Tankväskan är ingen lyckad plats för en navigator. Man tittar vanligen mycket oftare men kortare på en GPS än en karta. Man måste då böja ner huvudet väldigt långt, ögonen måste fokusera om till extremt kort betraktningsavstånd och sedan tillbaka.

Att manövrera GPS:en i tankväskans kartficka lär nog dessutom bli minst sagt knöligt.
 
GPS på MC

Jag har inte kört MC på dryga 30 år, så var det rätta stället att ha GPSen på en MC överlåter jag åt andra.

Men jag har nyligen bytt ut min RAM hållare till min Garmin 60C på min (tramp)cykel till en Touratech http://www.touratech.se/ . Min kompis som kör MC beställde samtidigt som jag, en Touratech till sin Garmin eTrex Legend C. Tanken var att han skulle pensionera sin RAM hållare, men efter snart 2 månaders väntan har Touratech hållaren och tillbehören ännu inte dykt upp, så han använder nog fortfarande RAM hållaren på MC:n. Efterfrågan är nog större än produktionskapaciteten hos Touratech, därav dessa taskiga levranstider.

Använd sökfunktionen och sök på touratech mc gps så får du nog många träffar.

Per Brune
 
Re: GPS på MC

Men jag har nyligen bytt ut min RAM hållare till min Garmin 60C på min (tramp)cykel till en Touratech http://www.touratech.se/ . Min kompis som kör MC beställde samtidigt som jag, en Touratech till sin Garmin eTrex Legend C. Tanken var att han skulle pensionera sin RAM hållare, men efter snart 2 månaders väntan har Touratech hållaren och tillbehören ännu inte dykt upp, så han använder nog fortfarande RAM hållaren på MC:n. Efterfrågan är nog större än produktionskapaciteten hos Touratech, därav dessa taskiga levranstider.

Använd sökfunktionen och sök på touratech mc gps så får du nog många träffar.

Per Brune
[/QUOTE]

Var beredd på att du kanske inte får GPS hållaren från Touratech till denna MC säsongen. Har själv beställt en låsbar hållare för 60C serien, fick besked om att det kunde ta ett tag då vissa artiklar var slut i Sverige och mer skulle tillverkas/skickas från Tyskland.

Då jag inte har sett röken av min hållare hitils så misstänker jag att den är en av de försenade artiklarna :)

/Andreas
 
Svårt är det

Hej igen. Det finns ju bilnavigatorer för 2300 kr= Navman 330. Verkar ha en hel del grundfunktioner. Bil kittet kostar 2500 kr till Garminen. Då kan man ju köpa båda för samma pengar.

Någon som vet någon oberoende test av billiga bil GPS?

mvh
ht
 
Re: Svårt är det

bredviken; sa:
Hej igen. Det finns ju bilnavigatorer för 2300 kr= Navman 330. Verkar ha en hel del grundfunktioner. Bil kittet kostar 2500 kr till Garminen. Då kan man ju köpa båda för samma pengar.
[
Jag har en 60Cx som jag bilnavigerat med utan fordonskit men med CN Norden på minneskort (c:a 1tkr) och universalhållare för mobiltelefon på instrumentbrädan. Fungerar utmärkt dock utan röstkommandon. Använder den oxå på skoter och i skogen vid jakt dock med fripro.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
prospicientia Bästa appen för min Xperia Z-5 Compact? Navigering 35
Skare i Åre Bästa köp Garmin under 3000 kr Navigering 11
niking Garmin Epix - det bästa av två världar? Navigering 14
Merckx Bästa GPS Navigering 18
grodanbolle Bästa cykelkartan för GPS? Navigering 3
maskon Bästa telefonen som frilufts-GPS? Navigering 42
hsjn Bästa allround GPS? Navigering 18
kalleh2 Bästa bärbara GPS:en enligt Råd & Rön Navigering 6
Berra66 Bästa GPS-programmet Navigering 16
johan_ben Bästa GPS för geocaching Navigering 18
peter1959 Bästa skydd för papperskartan ? Navigering 21
rico90 Bästa GPS för skogspromenader m.m?? Navigering 6
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
Stuvarn Bästa GPS för paddling? Navigering 2
apfaktor Bästa Allround GPS:en Navigering 9
bionicon GPS + WAP-väderrapport i liten båt. Bästa lösningen??? Navigering 17
abjork Bästa GPS valet för sjökort i öppen båt? Navigering 6
jonnec Bästa hård- och mjukvaran? Navigering 1
PK Neelix www.eniro.se har bästa vandringskartan! Navigering 13
b-col Bästa vägkartan till Garmin 60C? Navigering 1
GilbertK Bästa pris på Bil-Kit till 60c/cs Navigering 2
fafner Bästa pris på bilkit till Garmin 60CS Navigering 0
dragbjorn Bästa gps:n i kyla? Navigering 9
carpe.diem Bästa GPS-programmet för Garmin 12 och hemma-PC? Navigering 10
Lennart37 Riktning pekare 60 csx Navigering 2
Antoze Garmin 60 csx höjdkurva Navigering 4
Antoze Garmin 60 CSX Svensk eller USA modell?? Navigering 6
hsjn 60 CSx, Explorist XL, Crossover eller annan? Navigering 13
PecaMTB Garmin 60 Csx - Setup, Heading Navigering 4
BJK Garmin GPSMAP 60 CX vs CSx ? Navigering 5
Tony-Avesta 60 CSx max storlek på minneskort? Navigering 9
fson Trögt med mycket kartdata i 60 CSx? Navigering 6
3313 60 csx + minneskort Navigering 1
chlg70 Köpa 60 CSX i Singapore?? Navigering 3
gurra71 garmin 60 csx eller bara cx? Navigering 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.