Bästa GPS för geocaching

Jag har provat geocaching EN gång med hyrd gps. Jag blev helt såld och måste köpa en egen GPS NU! Jag har ännu inte fattat riktigt vad jag behöver men känner mig själv och kommer säkert syssla med detta mycket. Jag vill därför inte köpa en för enkel gps. Jag vill inte heller behöva betala för kartor och andra software. Då stasar jag hellre på en bätte modell nu. Det skadar inte om den funkar till bilen och andra tillfällen.

Vilken GPS föreslår en erfaren GPSgeocahacare att jag köper. Vilka "features" har man nytta av vid geocaching.
 
Gps

Hej!
Har också nyligen fastnat för Geocaching, och skaffade en Garmin eTrex Vista HCX för 2200kr.
Räcker utmärkt för mig. Lagom "stor" (liten) för att enkelt bära med mig och tillräckligt stor display som funkar bra även i starkt solljus. Skillnaden mellan Legend HCX och Vista HCX är att Vistan ska ha en elektronisk kompass och barometer/höjdmätare, vilket inte Legend-en ska ha (enligt Dustinhome). Vet inte om jag kommer att ha användning av det, men med tanke på priset jag fick kunde jag inte motstå :)

Här är en länk till Garmins hemsida för jämförelse;
http://www.garmin.se/prodcomp.aspx?p=41901974-94a3-4423-a3dc-96775cbc922e&units=107,108
 
Jag kommer resa till Kina i höst ett par veckor och vill förståss passa på att plocka ett par cacher där. Måste jag köpa separata kartor för Kina eller är det vanliga att en gps man köper är laddad med hela jorden.
 
Kartor

i GPSen behövs inte för geocaching men det är klart att du behöver någon form av karta tryckt eller elektronisk för att börja leta efter cachen. De Garmin-kart-GPSer som säljs i Europa har oftast europeisk baskarta. Antar att det finns CityNavigator för Kina på DVD men hittar bara på minneskort.

Thure
 
Nej, det behövs inte alls karta i GPSen för att Geocacha. Om ni tror det så har ni missuppfattat något i sporten säger jag som tagit 250 stycken med en Magellan Explorist.
 
Jag använder inte heller karta för Geocaching. Kommer nog dock att köpa Friluftskartan Pro, mest för cyckling/vandring. Men som Cremytos skrev behöver man ingen karta för caching!
 
Jag börjar fastna för Garmin Oregon 300. Jag kommer vilja ha friluftskarta pro och undrar nu hur det fungerar med "begagnade" kartor. Kan man stoppa in den i mer än en gps? Det är ju en ganska dyr histora om man vill täcka hela Sverige. Går det att köpa den även på CD. vad jag förstår är den annars kopplad till det minneskort den köpts på. jag har även läst att om man installerar en ny karta så försvinner de tidigare installerade. Det är ju mindre bra om man köpt en begagnad gps med kartorna installerade. Hur gör man om man vill ha flera kartor? Flera minneskort?
 
Jag har använt många olika gps:er under geocaching och den ultimata instrumentet till det är, hör och häpna Oregon 300 eller nyare då de är byggda för just geocaching med dess funktioner.
Har själv ett par Etrex modeller och haft en Colorado 300 men just nu cachar jag med en 60csx.

MVH The Explorist
 
Efter att genom åren ha använt åtskilligt i GPS-väg, inklusive Forerunner 301, iQue 3600 aviator, eTrex Vista, diverse nüvi och GPSmap 60 CSx, tycker jag just nu att modeller som Colorado 300 är bäst. Det har sina fördelar att navigatorn kan hantera XML-filer med alla cache-data.
Ännu bättre blev det när jag kombinerade med en liten netbook med 3G-modem, så att man kan kolla upp allting om en cache när man är på platsen. Datorn är tillräckligt liten för att rymmas i en rejäl rockficka.
 
Oregon 300 verkar riktigt trevlig, velade lite om jag skulle gå upp till den, man till slut kändes Vistan tillräcklig just nu, då jag inte visste om/hur mycket jag skulle hålla på med geocaching.
Fördelarna är större skärm med bättre upplösning, inbyggt minne, hantering av xml-filer.

Känner jag mig själv rätt så börjar jag nu med en Vista och byter till en Oregon. Det jag gillar med Vistan är batteritiden, storlek/vikt (aningen mindre och lättare än Oregon enl. garmins hemsida, har ej jämfört direkt) och det givna, priset.

Kan finnas anledning att se upp med begangnade kartor, då man endast får installera dem i ett par gps-er (två har jag för mig om du får kartan på cd). Jag TROR att du kan komma runt det "problemet" om du köper kartan på minneskort. Det du dock inte kan göra om du köper kartan på minneskort är föra in kartan i programmet Mapsource. Här får man välja vad man vill ha i flexibilitet mellan att kunna flytta kartan mellan enheter eller ha "samma" karta i GPS-en och i datorn. Det finns säkert sätt att komma runt detta, men jag är inte tillräckligt insatt ännu för att ha koll på detta.

Har man flera kartor ska man antingen ladda upp alla på en gång, eller ha flera minneskort (om jag har förstått rätt, kan ha fel här).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Merckx Bästa GPS Navigering 18
grodanbolle Bästa cykelkartan för GPS? Navigering 3
maskon Bästa telefonen som frilufts-GPS? Navigering 42
hsjn Bästa allround GPS? Navigering 18
Berra66 Bästa GPS-programmet Navigering 16
rico90 Bästa GPS för skogspromenader m.m?? Navigering 6
Stuvarn Bästa GPS för paddling? Navigering 2
bionicon GPS + WAP-väderrapport i liten båt. Bästa lösningen??? Navigering 17
abjork Bästa GPS valet för sjökort i öppen båt? Navigering 6
carpe.diem Bästa GPS-programmet för Garmin 12 och hemma-PC? Navigering 10
prospicientia Bästa appen för min Xperia Z-5 Compact? Navigering 35
Skare i Åre Bästa köp Garmin under 3000 kr Navigering 11
niking Garmin Epix - det bästa av två världar? Navigering 14
kalleh2 Bästa bärbara GPS:en enligt Råd & Rön Navigering 6
peter1959 Bästa skydd för papperskartan ? Navigering 21
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
apfaktor Bästa Allround GPS:en Navigering 9
bredviken Bästa kompromissen CSx 60????? Navigering 6
jonnec Bästa hård- och mjukvaran? Navigering 1
PK Neelix www.eniro.se har bästa vandringskartan! Navigering 13
b-col Bästa vägkartan till Garmin 60C? Navigering 1
GilbertK Bästa pris på Bil-Kit till 60c/cs Navigering 2
fafner Bästa pris på bilkit till Garmin 60CS Navigering 0
dragbjorn Bästa gps:n i kyla? Navigering 9
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...