Bästa skydd för papperskartan ?

Jag förbrukar kartor hela tiden, det ska nog vara så, men jag undrar vad ert bästa tips är att skydda kartan mot slitage och fukt.

Plastat in har jag gjort, men det pajar i kylan, vikskador är träliga då det givetvis är pracis där jag vill se hur det ser ut.:(

Har ett kartfodral med pennor, anteckningspapper där är kartorna någorlunda skyddade, men jag skulle vilja ha kartan framme utan att den pajar, ska man klippa i bitar o plasta in eller ?
 
Tyvek!

Jag förbrukar kartor hela tiden, det ska nog vara så, men jag undrar vad ert bästa tips är att skydda kartan mot slitage och fukt.

Plastat in har jag gjort, men det pajar i kylan, vikskador är träliga då det givetvis är pracis där jag vill se hur det ser ut.:(

Har ett kartfodral med pennor, anteckningspapper där är kartorna någorlunda skyddade, men jag skulle vilja ha kartan framme utan att den pajar, ska man klippa i bitar o plasta in eller ?


Hej!

Vet inte om du bor inom "Tyvek-kartornas" förlovade områden, men i så fall behöver du aldrig något fodral! En sådan karta går bara sönder om du skär, klipper, eller bränner sönder den...
Se: http://www.utekartan.se/

Kan vara bra till mycket:
http://www.sssk.se/skridskonet/bild/bild-v.asp?ID=314&_large=1
http://www.sssk.se/skridskonet/bild/bild-v.asp?ID=323&_large=1

Mvh!
 
Smyg in till färgkopiatorn på jobbet, gör några kopior och släng bort när de är utslitna! Originalet kan ligga i ryggsäcken som backup. Eller så kan du ta fram den när piratkopieringspolisen gör nedslag på fjället :)
 
Utekartan verkar kanonbra. Har försökt (men inte lyckats) slita sönder en.

Själv har jag sytt mitt kartfodral av en genomskinlig vaxduk, det funkar rätt bra, har inte slitit på det så mkt än dock. Kanske skulle en idé kunna vara att sy ett som är så stort att du kan se så mkt karta du vill i vilket form du vill, och på så sätt slippa ta ur den ur fodralet men samtidigt kunna känna sig mer tillfreds med formatet på kartbiten du ser.

Redigering: Det kan ju vara bra att avsluta inlägget innan postandet, annars får man göra det efteråt :)
 
Smyg in till färgkopiatorn på jobbet, gör några kopior och släng bort när de är utslitna! Originalet kan ligga i ryggsäcken som backup. Eller så kan du ta fram den när piratkopieringspolisen gör nedslag på fjället :)
Det är inte piratkopiering att göra backupkopior åt sig själv eller åt kompisar eller familjemedlemmar. Det är uttryckligen tillåtet i upphovsrättslagen.
 
Jag brukar använda ett kartfordral i genomskinlig mjuk plast från Vaude, som jag fick på köpet en gång när jag handlade lite mer än vanligt på AddNature... Vattentätt och faktiskt betydligt smidigare än vad jag först trodde om det... Bättrat på det lite med kardborrar etc för att kunna vika ihop det till mindre och mer hanterbart format. Annars vet jag andra som använder Haglöfs Watatait kartfordral och som är väldigt nöjda med det...
 
Skriv ut RIK-kartor

En variant är ju att införskaffa Lantmäteriets CD-kartor i RIK-fotmat och skriva ut valda delar efter behov på en färgskrivare. Utskriften kan sedan stoppas i en plastficka eller rent av lamineras. Nu börjar dessutom CD-kartorna få en vettigare prissättning http://butiken.metria.se/kartbutiken/index.php?cPath=4_112 :)

Även laminaten + lamineringsmaskiner börjar bli prisvärda. Ofta får manb lamineringsmaskinen på köpet (läs 1 kr) när man köper några packet laminat :)
/Niklas
 
En variant är ju att införskaffa Lantmäteriets CD-kartor i RIK-fotmat och skriva ut valda delar efter behov på en färgskrivare. Utskriften kan sedan stoppas i en plastficka eller rent av lamineras. Nu börjar dessutom CD-kartorna få en vettigare prissättning http://butiken.metria.se/kartbutiken/index.php?cPath=4_112 :)

Även laminaten + lamineringsmaskiner börjar bli prisvärda. Ofta får manb lamineringsmaskinen på köpet (läs 1 kr) när man köper några packet laminat :)
/Niklas

Jag har en lamineringsmaskin, ska testa.
 
En variant är ju att införskaffa Lantmäteriets CD-kartor i RIK-fotmat och skriva ut valda delar efter behov på en färgskrivare. Utskriften kan sedan stoppas i en plastficka eller rent av lamineras. Nu börjar dessutom CD-kartorna få en vettigare prissättning http://butiken.metria.se/kartbutiken/index.php?cPath=4_112 :)

Även laminaten + lamineringsmaskiner börjar bli prisvärda. Ofta får manb lamineringsmaskinen på köpet (läs 1 kr) när man köper några packet laminat :)
/Niklas

Norra norrland är tyvärr inte av värde för lantmäteriet att producera en terrängkarta för.
Västerbotten och Norrbotten finns inte uppdaterade och finns inte på CD, TYVÄRR!!

Något tråkigt men så blir det när vi inte köper nog mycket kartor antar jag.
 
Bu för kartfodral på vintern!

Har själv mest använt kartfodral eftersom mina inplastningar tenderar att bli både fula och skrymmande. Sommartid tycker jag en vanlig zip lock-påse i A4-format är bäst, eller om du kan få tag i större (A3) från t ex en orienteringsklubb (eller köp 250 st på http://www.letro.se/ under "Arrangörsmateriel OL"). Vintertid blir dessa lätt bräckliga och kan vara svåra att stänga.

Jag har testat åtminstone fyra olika kartfodral, som alla varit hyfsade på sommaren men lika dåliga på vintern. De med zip lock (mkt kraftigare än på OL-fodralen) blir väldigt svåra att öppna i kyla (plasten stelnar), och samma problem gäller generellt när man vill kunna vika kartfodral med karta inuti. Mitt minst dåliga är nåt med militärgrön tygbaksida som jag köpte för en femtilapp, men anordningen för att hänga runt halsen är ett litet helsike när det blåser på (=man blir pimpslappad av ett kartfodral, och det gör ont, mycket ont...)

Funderar allvarligt på nåt slags lösning som fäster kartfodralet (A5) på låret vintertid, så man har händerna fria för skidåkning mm. Helst inte militärgrön.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
prospicientia Bästa appen för min Xperia Z-5 Compact? Navigering 35
Skare i Åre Bästa köp Garmin under 3000 kr Navigering 11
niking Garmin Epix - det bästa av två världar? Navigering 14
Merckx Bästa GPS Navigering 18
grodanbolle Bästa cykelkartan för GPS? Navigering 3
maskon Bästa telefonen som frilufts-GPS? Navigering 42
hsjn Bästa allround GPS? Navigering 18
kalleh2 Bästa bärbara GPS:en enligt Råd & Rön Navigering 6
Berra66 Bästa GPS-programmet Navigering 16
johan_ben Bästa GPS för geocaching Navigering 18
rico90 Bästa GPS för skogspromenader m.m?? Navigering 6
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
Stuvarn Bästa GPS för paddling? Navigering 2
apfaktor Bästa Allround GPS:en Navigering 9
bredviken Bästa kompromissen CSx 60????? Navigering 6
bionicon GPS + WAP-väderrapport i liten båt. Bästa lösningen??? Navigering 17
abjork Bästa GPS valet för sjökort i öppen båt? Navigering 6
jonnec Bästa hård- och mjukvaran? Navigering 1
PK Neelix www.eniro.se har bästa vandringskartan! Navigering 13
b-col Bästa vägkartan till Garmin 60C? Navigering 1
GilbertK Bästa pris på Bil-Kit till 60c/cs Navigering 2
fafner Bästa pris på bilkit till Garmin 60CS Navigering 0
dragbjorn Bästa gps:n i kyla? Navigering 9
carpe.diem Bästa GPS-programmet för Garmin 12 och hemma-PC? Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.