Bästa köp Garmin under 3000 kr

Vilken Garmin GPS, med karta, ska jag köpa, gärna under 3000 kr?

Krav:
Liten och lätt
Enkel att använda

Kommer enbart att använda den i fjällmiljö på topptur, i Sverige, Norge och Alperna. Går med väldigt lätt utrustning, vill inte släpa på en tung GPS. Är van med karta och kompass, men inte GPS. Hatar krånglig teknik, gjorda för ingenjörer. Älskar Apples produkter, som referens. Har haft två GPS-klockor genom åren som jag inte ens fått igång koordinatfunktionen för att se var jag är, tålamodet har tagit slut (Suunto X9 och Garmin Forrunner 305, om den nu hade den funktionen?)
 
Garmins Fenix2 och Tactix var scyssta - fick den senare för 2995 så jag var tvungen.
Tactixen är sexigare än Fenix2an men i stora drag samma klocka.

Dessa har bara Garmins baskarta som är garanterat befriat från detaljer utan bara global konturlinje i stora drag.
Tydligen skall det gå att mointera i 20Mb kartor i dom om du söker på nätet.

Gps mottagaren upplevs som vass på denna oxå.

Med ett litet Usb laddpack klarar du långtid.

Testade förra helgen när jag hem över dagen ,27km med telefonen i spårläge - tappade inte alls så mycket i battertid i Ultratac lägen 1 uppdatering på gpsen per minut.

Läser du denna recension så stämmer den väldigt bra http://www.dcrainmaker.com/2013/10/garmin-tactix-review.html

Så med en sådan och papperskarta är du lätt fast du måste ha ett litet usbladdpack med.
 
Jag var nog lite otydlig. Jag vill ha en liten, handhållen GPS med möjlighet att lägga in fjällkartor från Sverige, Norge och Alperna. Garmin. Jag har redan en Suunto Ambit 3 Peak. Men när det är riktigt skitväder vill jag kunna gå på glaciär eller en kam och var helt säker på var jag är, utan att kolla koordinater på klockan och jämföra med kartan. När man är trött, kall och hungrig. Som här på Syltraversen i maj, med som bäst 200 meter sikt och flatljus, som sämst 10 meters sikt.
 

Bilagor

  • IMG_3123.jpg
    IMG_3123.jpg
    34.1 KB · Visningar: 2,370
Etrex 30 har barografisk höjdmätare och i alpina sammanhang är det en fördel jämfört med Etrex 20 i och med att man exaktare kan se hur många höjdmeter man har kvar till en topp eller passhöjd. Helt klart värt den extra kostnaden menar jag. GPSen ger också höjdinfo men det är betydligt större osäkerhet i höjdangivelsen med bara GPS.

De övriga funktionerna som skiljer har jag inte haft någon användning av själv än så länge. (Elektronisk kompass, lutningskompenserad, 3 axlar, och enhet-till-enhet-överföring, delar data trådlöst med liknande enheter)

Thure
 
Etrex 30,Gps 60CSX,62 eller 64 är perfa.
Finns även 60 seriens marina syrror 76 och 78 så får du ökat urval om du letar beganat.

Garmins gpser har vassa gpschipset och klarar sig bra utan Glonass så det är ju inte supernödvändigt,


Är du ute som på bilden skall du ha Energizers lithiumbatterier i!
 
Etrex 30,Gps 60CSX,62 eller 64 är perfa.
Finns även 60 seriens marina syrror 76 och 78 så får du ökat urval om du letar beganat.

Garmins gpser har vassa gpschipset och klarar sig bra utan Glonass så det är ju inte supernödvändigt,
!

Inte desto mindre så har Garmin satt GLONASS på 64-serien. Etrex 10/ 20/30, Oregon 600/650 och Monterra. Tror även den nya jakt-modellen Atlas har GLONASS.
/Niklas
 
Ja det är ju klart , implementeringen blir ju inte så mycket dyrare - så det är ju bara och slänga dit.
Visst blir det skillnad , man får fix kallstartad väldigt fort t.ex - men supernödvändigt är det inte.
 
Garmin Oregon 650, förutom i extremväder

Garmin Oregon 650 med pekskärm och inbyggd kamera. Mycket lättanvänt gränssnitt för att t.ex. mata in nya waypoints. Helt suveräna funktioner såsom barometer och kompass, bra skärm och hyfsad batteritid, men oduglig i regn, så den går bort till den extrema fjällturen.

Garmin GPSMAP 64s är en riktig klump med en yttre helix-antenn, så den slår alla med sin suveräna mottagning, bättre känslighet och precision än de modeller med planär antenn. Har samma funktioner (eg. barometer & kompass) som Oregon, samt ytterligare några då det är en nyare modell, såsom koppling via Blåtand till telefonen, så push-meddelanden (eg. SMS) från telefonen visas på GPS-displayen. Hatar knapp-interfacet efter att man blivit van med pekskärm på iPhone och Oregon 600/650, så man undviker att knappa in nya waypoints. Skärmens lyskraft är förstklassig och som sagt inga bekymmer i regn och blötsnö, då det inte är en pekskärm.

Garmin eTrex 30 är en liten behändig och pålitlig GPS med bra batteritid, med bra display då den inte heller har pekskärm. Torde även den tåla en extrem fjälltur. Trist inmatning med joystick, men ändå något bättre än med knapparna hos GPSMAP64s.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
prospicientia Bästa appen för min Xperia Z-5 Compact? Navigering 35
niking Garmin Epix - det bästa av två världar? Navigering 14
Merckx Bästa GPS Navigering 18
grodanbolle Bästa cykelkartan för GPS? Navigering 3
maskon Bästa telefonen som frilufts-GPS? Navigering 42
hsjn Bästa allround GPS? Navigering 18
kalleh2 Bästa bärbara GPS:en enligt Råd & Rön Navigering 6
Berra66 Bästa GPS-programmet Navigering 16
johan_ben Bästa GPS för geocaching Navigering 18
peter1959 Bästa skydd för papperskartan ? Navigering 21
rico90 Bästa GPS för skogspromenader m.m?? Navigering 6
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
Stuvarn Bästa GPS för paddling? Navigering 2
apfaktor Bästa Allround GPS:en Navigering 9
bredviken Bästa kompromissen CSx 60????? Navigering 6
bionicon GPS + WAP-väderrapport i liten båt. Bästa lösningen??? Navigering 17
abjork Bästa GPS valet för sjökort i öppen båt? Navigering 6
jonnec Bästa hård- och mjukvaran? Navigering 1
PK Neelix www.eniro.se har bästa vandringskartan! Navigering 13
b-col Bästa vägkartan till Garmin 60C? Navigering 1
GilbertK Bästa pris på Bil-Kit till 60c/cs Navigering 2
fafner Bästa pris på bilkit till Garmin 60CS Navigering 0
dragbjorn Bästa gps:n i kyla? Navigering 9
carpe.diem Bästa GPS-programmet för Garmin 12 och hemma-PC? Navigering 10
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
pelka Vad tänka på vid köp av GPS? Navigering 4
turbojohan Hjälp inför köp av GPS Navigering 2
lizardking Frågor inför köp av ny GPS Navigering 7
lizardking GPSmap 278 tips inför köp Navigering 3
apfaktor Frågor inför GPS-köp. Navigering 11
oskarlin GPS-köp Navigering 0
Jeppe84 GPS köp Navigering 3
fan194 Inför köp av GPS Navigering 1
realdexter 60csx - vad ingår vid köp?? Navigering 12
danielfornell Erfarenheter från köp hos www.aspidshop.com Navigering 8
Cronlund City Select köp? Navigering 7
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
rucka Frågor ang Köp av 60CS fr USA. Navigering 11
JosOnsala Tips om köp av GPS:er i USA (t.ex. 60CS) Navigering 0
SBM Köp av GPS i Asien Navigering 6
buster23 GPSval-checklista på väsentligheter vid köp. Navigering 38
anyman Köp av Garmin eTrex Vista Navigering 15
MJohansson Navman 4400 + Englands köp Navigering 2
rothman Köp och Sälj ? Navigering 5
johsa Köp av GPS i USA? Navigering 9
JET VARNING! KÖP INTE GRÖNA KARTAN PÅ CD-ROM Navigering 1
leonsson GPS köp Navigering 3
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.