Avlång 175g gastub till kök?

Hej!

Har en "Primus" "Sievert system" "Powergas" "Propane, butane mixture" -gasbehållare på 175gram som ursprungligen använts till en brännare att värma bort färg o dyl med.

Fråga 1:
Är denna typ av gas (innehållet) samma som den man köper i 230g tuber? Kan jag använda gasen också till ett primus kök?

Fråga 2:
Jag tycker det avlånga smala formatet på tuben (6,7cm i diamter och ca 14cm hög) är trevligt och packvänligt för en dagsutflykt finns det någon nackdel att använda den typen av tub? Förutom det uppenbara att det blir vingligare?

Tack på förhand för ev svar.
 
Tack för tipset. Läste just den tråden men fick inte direkt svar på mina frågor ovan.

Min flaska heter 2203.

Sen såg jag att biltema säljer en av liknande form där man får 227g för 17:90 http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...sol--och-stormkok/Gasolbehallare-227-g-17627/

Varför kör man inte spindelkök på dom flaskorna, med tanke på priset?

Frågorna ovan återstår:

Är den här gasolen i min resp biltema flaskan av samma innehåll som 230g tuberna?

Finns det några nackdelar med att driva ett kök just pga av den här flaskans form?
 
Till såna där 227g-flaskor behöver du en adapter, dom skall ligga ner och I RÄTT VINKEL! för att fungera.

Vi har avhandlat några såna adaptrar här:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=75348

men var medveten om att normalt så är det bara butan i dom där - det är därför dom är så billiga. Det säljs miljoner, kanske miljarder, såna där runt om på jorden per år...

1a = Nej.
1b = Ja.

2 = Se ovanstående...
 
fråga 1:

ja, i stort sett alla tuber med 7/16-gänga/primusgänga (kärt barn har många namn) kan användas

Dock det fins ett par modeller där man skall vara försiktigt med kran och pådraget och det är Sievertflaskorna med ren propan och propylen som förvisso kan vara en fördel när det är riktigt kallt men annars kanske ger lite väl god fart i köket vid normalare omgivningstemperaturer om man inte är varsam med gaskran.

Du köper inte dom av misstag eftersom det går på par hundringar för en sådan flaska i järnaffären, om de övh. har en sådan hemma....


Biltemas 17627 är en egen tub-format som snabbt blivit väldigt spritt internationellt som kallas CP250 och avsedda sk. japanköken och det är i stort sett ren butan i dessa och fungerar dåligt när omgivningstemperaturerna är under 10-15 grader C och lägre.

men i sommartemperatur och som komplement vid grillen för varmhållning eller kok med kök liknande biltema 37565 eller julas (eller primus...) motsvarighet så fungerar dessa alldeles förträffligt, men knappast för camping om man inte bil/båt-campar

Dessa har tillverkats och tillverkas i mångmiljonantal per år och säljs mycket billigt (och på vissa platser i världen är ett bättre alternativ än att elda med ved som samlas i området då avskogningen för att skaffa brännved är ett stort problem och ökar markerosionen markant och gör att odlingsbar mark blir förödda och krisen förvärras)
 
Till såna där 227g-flaskor behöver du en adapter, dom skall ligga ner och I RÄTT VINKEL! för att fungera.

Vi har avhandlat några såna adaptrar här:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=75348

men var medveten om att normalt så är det bara butan i dom där - det är därför dom är så billiga. Det säljs miljoner, kanske miljarder, såna där runt om på jorden per år...

1a = Nej.
1b = Ja.

2 = Se ovanstående...



fråga 1:

ja, i stort sett alla tuber med 7/16-gänga/primusgänga (kärt barn har många namn) kan användas

Dock det fins ett par modeller där man skall vara försiktigt med kran och pådraget och det är Sievertflaskorna med ren propan och propylen som förvisso kan vara en fördel när det är riktigt kallt men annars kanske ger lite väl god fart i köket vid normalare omgivningstemperaturer om man inte är varsam med gaskran.

Du köper inte dom av misstag eftersom det går på par hundringar för en sådan flaska i järnaffären, om de övh. har en sådan hemma....


Biltemas 17627 är en egen tub-format som snabbt blivit väldigt spritt internationellt som kallas CP250 och avsedda sk. japanköken och det är i stort sett ren butan i dessa och fungerar dåligt när omgivningstemperaturerna är under 10-15 grader C och lägre.

men i sommartemperatur och som komplement vid grillen för varmhållning eller kok med kök liknande biltema 37565 eller julas (eller primus...) motsvarighet så fungerar dessa alldeles förträffligt, men knappast för camping om man inte bil/båt-campar

Dessa har tillverkats och tillverkas i mångmiljonantal per år och säljs mycket billigt (och på vissa platser i världen är ett bättre alternativ än att elda med ved som samlas i området då avskogningen för att skaffa brännved är ett stort problem och ökar markerosionen markant och gör att odlingsbar mark blir förödda och krisen förvärras)

Stort tack för svaren! Uppskattat!

Jag läste tråden ni hänvisade till med adaptrar/liggande flaska mm.

Men på dig xxargs låter det som att man kan köra rakt av med min flaska utan lutning/adapter. Eller hoppade du kanske över den biten i och med att polar 300 redan skrev det?

Köket jag tänkte använda är ett primus micron ti, alltså ett toppmonterat.

På mindre dagsutflykter brukar jag ha en löparrygga och då skulle det bli en bra kombo med matpåsen inne i kastrullen, en vattenflaska i ena sidofacket och gastuben i andra. Därav intresset för avlånga tuber.
 
Eller läste jag fel.

Menar ni kanske att jag kan köra min primus flaska som den är rakt upp och ner, utan lutning/adapter.

Och att det till biltema flaska krävs adapter/lutning?
 
Menar ni kanske att jag kan köra min primus flaska som den är rakt upp och ner, utan lutning/adapter?
Har den krage och bajonettfästning - eller har den bara en vanlig enkel 7/16 Lindahlgänga?
Vi har ju inte fått se någon bild av din gasflaska...

Hur har du tänkt att det lilla flimsiga köket/brännaren ska kunna stå någorlunda stadigt
på en smal och hög gasflaska?

Och att det till biltema flaska krävs adapter/lutning?
Ja, den är en av många likadana butanflaskor avsedda för liggande montage i kök. Dom behöver en adapter allihop för att kunna användas till campingkök med 7/16 Lindahlgänga.
 
Jag har.
Inte världens bästa kvalitet men gör det den ska. Värt att tänka på är att man ska montera köket innan man monterar flaskan eftersom det inte finns någon ventil i adaptern.
 
Stort tack för svaren! Uppskattat!


Men på dig xxargs låter det som att man kan köra rakt av med min flaska utan lutning/adapter. Eller hoppade du kanske över den biten i och med att polar 300 redan skrev det?

.

Alla flaskor med primus/lindahl/ 7/16-gänga kan du köra rakt på under förutsättning att flaskan står upp under hela användning.

men som redan sagt en toppmonterad brännare på en sådan smal burk är inte helt lyckat rent balanseringsmässigt och det kan välta.

En spindelkök med slang är i så fall att föredra men åter igen måste flaska stå rakt upp även där - annars blir det oreglerbar full fart på lågan och kanske också pumpning och regeln om man råka välta och det står och pumpar är att resa upp gasflaskan igen - skruva upp kran mera flöde om det pumpar och stöter (reflexmässigt vill man dra ned på lågan i det här fallet men det är fel och förvärrar pumpningen bara) och vänta en kort stund innan du drar ned farten igen.

Varför man öppnar upp om det börja pumpa är för att det skall vara fri passage mot gasolflaskan när det stötkokar tills all vätska är borta ur slangen innan man drar ned farten igen

---

Det finns numera spindelkök som är avsedda också för att kunna drivas med flytande campingasol så som Optimus Vega
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...