Åldras gas...?
- Trådstartare Onesport
- Start datum
Man provtrycker givetvis med vatten vilket inte medför några hälsorisker om man har normalt förstånd.Det tycker jag låter ohälsosamt.
I dessa tider finns det säkert någon lågbegåvad som tar dig på orden...Och ta några behållare som börjar ta slut och göm i majbrasan.
Kul fråga! Sök standarden EN 417 på nätet (typiskt bakom betalväggar men finns öppen på vissa ställen). Där finns det mesta om gastuberna specat, bl.a. hur man mäter läckage genom ventil och acceptabel nivå på det. Som jag fattar det så läcker en certifierad EN 417-tub med ventil väldigt lite. Vissa märken har en datumstämpel i botten (motsv. lot-nummer, enligt standarden) som visar när tuben fylldes. Exempelvis säger Optimus¹: "The date printed on the cartridge is the production date, i.e. when it exactly was produced." Däremot finns inget 'sista-förbrukningsdatum' från produktionsdatum specat. Ett sådan beror nog bl.a. på hur tuben förvaras.Jag frågade i inlägg nr 17 om engångstuber läcker gas genom packningen vid långtidslagring. Inget i tråden och inget vid en halvtimmes internetsökning tyder på det. ...
Kul fråga! Sök standarden EN 417 på nätet (typiskt bakom betalväggar men finns öppen på vissa ställen). Där finns det mesta om gastuberna specat, bl.a. hur man mäter läckage genom ventil och acceptabel nivå på det. Som jag fattar det så läcker en certifierad EN 417-tub med ventil väldigt lite. Vissa märken har en datumstämpel i botten (motsv. lot-nummer, enligt standarden) som visar när tuben fylldes. Exempelvis säger Optimus¹: "The date printed on the cartridge is the production date, i.e. when it exactly was produced." Däremot finns inget 'sista-förbrukningsdatum' från produktionsdatum specat. Ett sådan beror nog bl.a. på hur tuben förvaras.
¹ https://www.katadyngroup.com/int/en/Services/FAQ - Knowledge Hub