Adaptrar till Lindal-gängad brännaranslutning

Nej,
jag ville ha lagom långa aluminiumben - misstänker att jag kanske någon gång kommer att kapa till ett par decimeterlånga bitar aluminiumbult (dvs slät solid pinne UTAN gänga) som jag sedan gängar M5 i ena änden... Men eftersom jag inte avser att använda den där manicken i fält så är det nog mestadels en akademisk fråga. Att bygga om den var bara ett experiment i att leka händig och produktförbättrare. :cool:

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Och nu, flera år senare, så vill jag slå ytterligare ett slag för den lilla trebenta svarta butangasadaptern:
Den sparar bra med gaskostnad under sommaren åt oss som har en!
/Odd

Nu när vi närmar oss den varmare och picnicvänligare säsongen igen så kollade jag vad som fanns att få idag,
och gaskostnaderna, hos våra två större gubbdagis. Adaptern halverar i princip gaskostnaden jämfört med den
3 gram större 230g blandgas i Lindalgängad behållare - när klimatet tillåter ren butan:
BILTEMA
230g blandgas m Lindalgänga = 17,39 öre/g
450g blandgas m Lindalgänga = 13,33 öre/g
227g butangas med cassetteansl. = 8,81 öre/g
JULA
450g blandgas m EasyClic-ventil = 33,11 öre/g (fordrar en speciell adapter)
230g blandgas m Lindalgänga = 21,74 öre/g
190g blandgs i punkteringsbehållare = 15,79 öre/g (fordrar dessutom ytterligare en annan adapter!)
450g blandgas m Lindalgänga = 13,33 öre/g
227g butangas med cassetteansl. = 8,81 öre/g

Cassettegasbehållarna brukar dessutom gå att hitta ännu billigare i storpack hos 'etniskt inriktade' butiker...

Intressant läsning.
Sparar själv pengar när jag använder Biltemas butangas på sommaren. Jag för dock över gasen till en gammal behållare med påfyllningsadapter.
Viktigt att väga dock så man inte fyller mer än vad som ska vara max.

Hej! En gammal tråd - men jag skulle önska en adapter för att kunna använda 7/16 gängade flaskor för gasolvärmare m. bajonett-fattning. Finns det något enkelt, smidigt och säkert?

Hej! En gammal tråd - men jag skulle önska en adapter för att kunna använda 7/16 gängade flaskor för gasolvärmare m. bajonett-fattning. Finns det något enkelt, smidigt och säkert?
Vet ej, men om detta är kopplat till din fråga om gasolvärmare till tältkåta så vill jag bara upplysa om att det finns gasflaskor med bajonettfattning som har samma gasblandning som vanlig camping-gas (dvs 30% propan). Tror jula säljer dem.

... en adapter för att kunna använda 7/16 gängade flaskor för gasolvärmare m. bajonett-fattning.
Finns det något enkelt, smidigt och säkert?
Kort svar: Nej.

Längre svar: Nej det finns det inte - eftersom du förnuftigt nog skrev "och säkert".
Jag skulle inte bli förvånad om du hittar någonting hopkladdat borta i ostasien
av någon som spekulativt sett en outnyttjad marknadsnisch som bara måste testas...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips