Åsikter sökes!!

Finns det någon nybörjarhjälp för kanot/kajakpaddlare om man hamnar upp-och-ned för att komma på rätt köl igen (motsvarande en eskimåsväng)? Eller är det bara att lära sig den hårda vägen?

Jag är designstuderande och har en idé om någon typ av uppblåsningsanordning som ska aktiveras om du drar i ett "nödsnöre" som ska hjälpa till att vända en rätt. Några åsikter eller tips om detta?

Elin
 
Jag såg en youtubefilm vill jag minnas där någon hade konstruerat något liknande. Helt enkelt en co2 patron kopplad till en uppblåsbar paddelflottör. Skulle då förvaras platt på fördäck och i händelse av kapsejsning så rycker man patronen och tar sig med hjälp av den uppblåsta flottören upp på rätt köl.

Det hela demonstrerades på videon men har ju ingen aning om det var lätt, svårt eller är till någon egentlig praktisk nytta. Att man inte har hört talas om det hela på ett par år är kanske en fingervisning...

Inbillar mig att även med en uppblåst flottör i händerna så krävs lite teknik för att komma upp och då är det ju inte så hemskt mycket mer komplicerat att öva in en roll. Hm, nu blev jag nyfiken, ska givetvis testas under nästa bassängträning...
 
Senast ändrad:
En automatiskt uppblåsbar flytväst borde ju egentligen fixa det, eller? En sån där sele alltså med syrepatron.

En fördel jämfört med att ha något monterat på kajaken är ju att man får längre hävarm. Sen kan man ju diskutera hur smart och smidigt det är att ha en sån när man paddlar; om den löser ut när det inte passar så är det nog rätt störande.
 
En automatiskt uppblåsbar flytväst borde ju egentligen fixa det, eller? En sån där sele alltså med syrepatron.

En fördel jämfört med att ha något monterat på kajaken är ju att man får längre hävarm. Sen kan man ju diskutera hur smart och smidigt det är att ha en sån när man paddlar; om den löser ut när det inte passar så är det nog rätt störande.

Oavsett hur mycket flytkraft du än fyller din väst med så lär du inte komma upp... Hur ska flytvästen ta dig från liggande i vattenytan och till upprätt?

För att fixa de sista 90 graderna räcker det ju inte med luft, för att fixa det får du fylla den med helium, rejält med helium, det lär bli en mycket stor flytväst innan den ger lyftkraft nog att lyfta dig de sista 90 graderna...


Börja öva på grunt vatten, då kan du putta upp dig med paddeln om du misslyckas med rollen.

/Mattias


Nu handlade ju inte inlägget om hur man lär sig rolla men... Håller inte med att det är en god idé att stötta med paddeln mot botten, stor risk att du knäcker den. Bättre att öva med en kompis så han/hon kan assistera med stäven om man missar.
 
RollAid finns redan - men känns inte funkis

Jag är designstuderande och har en idé om någon typ av uppblåsningsanordning som ska aktiveras om du drar i ett "nödsnöre" som ska hjälpa till att vända en rätt. Några åsikter eller tips om detta?

Elin

Egentligen hatar jag att vara en sån där som bara säger Nej till nya idéer, men eftersom du frågar, Elin....

Anordningen du beskriver finns redan, tämligen välkonstruerad. Vi på Orust Kajak köpte in ett ex för ett par år sen och provade. Visst fungerade den, en stor CO2-patron (65 gram om jag inte minns fel) blåste upp en sorts ballong. Allt satt monterat framför paddlaren med ett bra stort utlösningshandtag... Alltihop väldesignat, saltvattenbeständigt osv.

Visst fungerade det. Men haken var dels att det inte fungerade 100% utan bara 95% (vissa patoner löste inte ut), dels att det ändå krävde en kroppsmanöver som liknar den s.k. stävräddningen (man häver sig upp med hjälp av kompisens kajaks stäv). Den är visserligen mycket lättare att lära sig än en komplett roll, men skillnaden är inte jättestor.

Att släpa runt med 1000-1500-2000 kr extra hårdvara, som inte är 100%-igt pålitlig och som ändå kräver en rätt tränad paddlare för att fungera - nja, då stryker jag den grejen från min inköpslista. Grejen är inte värdelös, men inte tillräckligt bra för att motivera sin plats.

hälsningar
Jens
 
Är kanoten (oavsett typ) rätt packad så den flyter ganska högt är den inte svår att vända från vattnet.
En sk. stigbygel eller från kanadensaren en rem mellan tvärstagen (ner i vattnet, att placera foten i) räcker sedan för att hjälpa upp oss baktunga...
 
anatomisk sitts

Vill du utveckla någon användbar produkt kan du utveckla en bra sits till havskajaker. De flesta havskajaker har en sits som ur anatomisk synvinkel är katastrofalt dåliga. Det är bra om den passar till flera olika märken och modeller.

Jag har sett anonser för liknande den konstruktion du beskrev ett antal gånger de senaste 10 åren. De har inte slagit hitils. Dock kul att du vill utveckla något inom kajak:)
 
Tack för alla tips!

Jens: Ja, se där var den ju! Inte en så dum idé i alla fall då :). Man tror att man kommit på något ingen annan tänkt på innan...

Detta var egentligen inte min ursprungliga idé, men en viktig aspekt i det jag vill göra. Ni kanske har lite åsikter om det med :) :

Mitt projekt jag gör nu är att försöka utvecka en enmansräddningsflotte för just kajaker/ kanoter. Den ska användas vid paddling som sker en bit ut från kusten vid något kallare temperaturer. Anledningen är att vid kalla temperaturer får man fort hypotermi om man hamnar i vattnet och måste därför snabbt komma ur det. Den är alltså till för tillfällen då du INTE lyckas komma upp i din kajak igen, exempelvis pga. tunga kläder, du är skadad eller båten tar in vatten.

Om jag kommer på någon smart lösning kanske den går att användas även vid forspaddling...

Åsikter?

/Elin
 
Tack Erik :). Jag har tidigare fått tips om att titta på den och den är definitivt något att ta inpiration ifrån. Men som jag förstått det så är den är anpassad för just situationer när du kommer från luften med fallskärm, vilket är ett något annalunda scenario. Bland annat förvaringen och änvändningen blir annorlunda, dessutom har jag svårt att förstå hur man kommer i den där om man redan ligger i vattnet? Eller kan det vara så att man tar på sig den i luften? Den är ju formad som en stor säck vilket borde ta in vatten....eller?
 
mjuk botten eller hjälm?

Börja öva på grunt vatten, då kan du putta upp dig med paddeln om du misslyckas med rollen.

/Mattias

Se till att inte slå huvudet i botten bara - lagom djupt får det nog vara - inte så huvudet går i botten men så att paddeln når ner...
bar att öva i varmt badhus om man kan och med cyklop så man kan se vad man gör och sedan bygga på med grumligt och kallare vatten

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Trikåmannen Åsikter Kokatat Surfskin/Reed Chillcheater/ tunn neopren? Paddling allmänt 4
15064 Åsikter om Zed-Tech kajaker? Paddling allmänt 4
johan_s_86 Kajaktur - Åsikter om sträcka och säkerhet Paddling allmänt 9
Almgren Buccaner LC. Åsikter? Paddling allmänt 0
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Hamplan Sökes: turförslag kayak, 3-4 dagar Paddling allmänt 2
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
LennartW Kanotplats i Uppsala sökes Paddling allmänt 4
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4
rvqrat Paddlare till Åre Extreme Challenge sökes (akut) Paddling allmänt 1
Paddla med hund Paddelkompis sökes Paddling allmänt 4
PontusLundh Andrahandsvärde & lite annat - Visdom sökes (: Paddling allmänt 18
Offshore4ever VKVs 100-modeller sökes Paddling allmänt 16
Ahlstedt Paddla Nynäs - Sandön - Fårö: Kunskap sökes! Paddling allmänt 67
JohanC Sökes: Storbystade paddlare Paddling allmänt 11
rasmus.bt Kajakinstruktör till sommarläger sökes! Paddling allmänt 2
Anders262 sökes: Aquanaut LV Paddling allmänt 3
diderichsen hängivna vinterpaddlare sökes i stockholmstrakten Paddling allmänt 7
delfinen paddlingskompis-sökes-Åland-märket Paddling allmänt 2
Nitsson Paddeltips i Svealand / södra Svea sökes Paddling allmänt 1
TreeWalker Kanottur i Småland sökes Paddling allmänt 6
dalasjosonen_hotmail.com Forsfarare i Skåne sökes Paddling allmänt 1
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Öresundaren Råd sökes Paddling allmänt 17
Sten_GBG Paddelkompis till norska fjordar w30 sökes akut!!! Paddling allmänt 0
rocketroll2 Kajakbyggare/bygglokal sökes Paddling allmänt 1
mellis75 Sökes: Paddlingsleder i Lettland Paddling allmänt 0
kajaken_yahoo.com Deltagare sökes till gratis mini-kurs Paddling allmänt 3
Mezzner Roder till motionskajak sökes Paddling allmänt 3
bombom Paddlare sökes - för ÅEC Paddling allmänt 1
Nanoq Tips sökes inför bygge av rollningskajak Paddling allmänt 6
Arbogot 2 kanotplatser sökes i Stockholm under V429-430 Paddling allmänt 0
Kalle E Astronom sökes för akut problem! Solen går fel. Paddling allmänt 17
Arbogot Information sökes om Ålands skärgård: Ekerö till Åbo Paddling allmänt 2
VEIKALS Hjälp sökes om paddling i Vitryssland Paddling allmänt 2
tomas77 Paddlare sökes Paddling allmänt 1
T_N_B Hjälp! Kanotplats sökes Paddling allmänt 0
Avslut090305 Kajakplats sökes! Paddling allmänt 0
alien Macfie eller Gedda träkanadensare sökes! Paddling allmänt 1
SNABBA KANADENSARE SÖKES Paddling allmänt 1
Träkajakpaddel sökes Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.