Årets vinterlöpar-tips?

Vintern smyger sig på och Sthlm Marathon ligger runt hörnet. Att avbryta träningen för vintern är inget alternativ, så vad är säsongens tips för vinterlöparen?
 
Vintertipset är väl att göra som jag, kör på! Lite skitväder ska väl inte få sabba formen? På med mössa, vantar, vintertajts osv och ut i geggan bara! Är man ömhudad kan man ju förvisso alltid springa på band, men det är ju ännu träligare! (Herregud vad trist det är!) Nä, det är bara att bita ihop i tre-fyra månader, så blir det så mycket roligare när vädret är sjyrre igen!
 
Mina bästa tips!!

Halkan är bara ett problem vid enstaka tillfällen tycker jag. Är det kallt är det inte halt. Är det slask är det inte halt. Vissa gånger när glanskisen på stigarna håller på att smällta tar jag promenadvägar istället. Broddar hjälper till viss del.

Också: PANNLAMPA är ju bara så kul att springa med. Man kan leka novemberkåsa utan mc liksom...
 
Instämmer helt med Appelqvist: Om man bara kan svälja att det inte är resultat i minuter som räknas vintertid så är det bara kul med lite inbyggd utmaning. Precis som vid skidåkning varierar föret, vilket kan vara rätt spännande. Pannlampa kan behövas den mörka delen av vintern, och broddar undantagsvis (för min del 2-4 ggr/vinter). Oftast går det att hitta snösträngar som inte är fullt så hala i kanten av isiga vägar mm, eller springa längs bilvägar där snön är bortnött (dagtid!).
Är det riktigt halt kan det vara en idé att köra mycket i uppförsbacke (där man kan hålla lägre fart). Leta en backe som snirklar sig uppför, och gå sedan kortaste vägen nedför, blir en naturlig intervallträning. En annan metod att sänka farten utan att minska ansträngningen är att köra något pass i veckan med ryggsäck.

Bra skor är som alltid skönt att ha, men man är inte lika beroende av bra dämpning som sommartid, prioritera grepp istället (och värme?).
Personligen tycker jag att det dåliga greppet gör att man springer mindre med vaderna än på sommaren, så jag brukar köra lite vadstyrketräning om vintern.

Och planera, planera och var lite flexibel. Om det är glashalt så sparar man kvalitetspasset och stannar hemma, eller ger sig ut och långlunkar. Är det sursnö så har man istället kanongrepp och kan lubba på. Är det nyfallen snö: Ta pannlampan och ut och ploga sig fram, kan vara riktigt kul i fulvädret! Är det kallt sänker man tempot, etc etc. Finns många variationer på temat.
 
Dubbar, Buff o vindskydd

Dubbar:
Jag kör med en doja som heter VJ Sarva o kostade mig 900 på Multisportshopen.se Icebug har jag inte testat, men de är väl dyrare. I skorna har jag tunna yllestrumpor.

Buff:
Hos addnature.se. 150 bagis. Skickas fraktfritt. Elastisk mössa som transporterar fukt. Passar mig perfa!

Vindskydd:
Vintertajts eller inte, jag vill inte vara utan mina Craft-kallingar med vindskydd i grenen. Anledning: fukttransport och att slippa den kalla vinden. En sida av en dagstidning kan vara en OK nödlösning, fast om kallingarna är i bomull, så kan det bli rejält kallt.

Sen är väl det mesta nämnt. Ha inga tidsambitioner per kilometer, utan se till att springa en viss tid totalt istället.
 
Det kan ju vara ganska jobbigt att träna en hel vinter, både mentalt och fysiskt. Mörkret är inte direkt uppiggande. Snön gör att det blir tungt och går långsamt och mer kläder får samma effekt.

Men det finns en positiv sida av det också. Ligger det snö blir det ljusare och roligare att träna på kvällen. Snön dämpar mycket och det skönt för lederna. Och den ger ett ordentligt styrketräningspass som bonus! Fokusera på de bra bitarna helt enkelt. Sen när du kör första vårpassen kommer det vara underbart att kuta förbi alla andra säsongsmotionärer i löpspåret :)

När det gäller kläder så prova dig fram lite. Jag brukar ha tunna vantar och tunn mössa. Blir det för varmt mot slutet tar jag av dem och lägger dem i fickan. Märker du att det blir många hala pass på isiga stigar så investera i ett par dubbskor. Som Appelqvist sa så är is bara ett problem ibland, så köp dubbskor om behovet kommer... då kommer du uppskatta dem mer med.

Släng klockan helt. Det kommer gå långsammare än på sommaren, så det är ingen idé att trycka ner sig själv med tankar om varför man försämrat sina tider på milen.
 
Alternativ...

Mycket är redan sagt men några saker förtjänar defintitivt att nämnas som alternativa träningsformer när det är snö och/eller is:

- längdskidåkning är en ypperlig träningsform för många muskelgrupper
- snöskolöpning, kan vara fantastiskt bra kvalitetsträning (jobbigt)
- skridskoåkning (Förutom att benen får jobba så är det ju en trevlig social aktivitet)

Då mina tre huvudidrotter är triathlon, cykel och längdskidåkning så blir det mycket rullskidor och skidgång (i backe) på vintern när det inte finns snö. Om isen ligger men inte snön så åker jag en del långfärdsskridsko som komplement till rullskidåkningen och skidgången för att ge benen några långpass också.
När det saknas användbara skidspår så blir även en del löpning och då är det faktiskt roligast att springa på stig, i mosse eller i backe - gärna med pannlampa!
Om det är halt så springer jag med IceBug men OL-skor kan också vara funkis om man undviker de hårdaste partierna.
Vädret kan oftast kännas motigt men om man väljer intressant terräng och möjligheten att springa i mörker så tycker jag att det blir roligare.
Intensitetsmässigt så ligger jag lågt om det inte är backlöpning, skidgång, snöskolöpning eller kvalitetsträning på längdskidor.
Uppvärmning är extra viktigt när det är kallt!
 
Det mesta är nog sagt, men jag har ett par förslag till:
Planera in ett "träningsläger" på sydligare breddgrader (t ex Mallorca i mars, som kortsiktigt mål att förbereda sig inför, som belöning för att du ändå har tränat dig genom vintern)

Hoppa över nåt löppass emellanåt och gå på fik istället, det är snart semlesäsong... (gör nåt för det mentala välbefinnandet)

/Håkan
 
Reflexbana

Ett roligare alternativ till hala och glashårda stigar är att springa med pannlampa i skogen. Många orienteringsklubbar har reflexbanor uppsatta kring sina klubbstugor. Oftast består de av små bitar reflextejp eller reflekterande snitselband med täta mellanrum på träd och grenar. Du behöver en riktig pannlampa och helst dubbade skor, våtsockor om det är mycket snö. Hör med din närmaste klubb om det låter intressant.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Glännman Årets cykelpendling - lite frågor om mat Träning och hälsa 2
bjornlilja Värk baksida lår när jag sitter (tips på duktig person?) Träning och hälsa 13
olaab Tips på bra enkel tränings klocka till frun i huset :-) Träning och hälsa 30
Vildstjärna Tips på pulsband som inte glider ner Träning och hälsa 13
veni Någon som har tips hur man blir av med piriformis besvär? Träning och hälsa 10
tango Tips om billigt ANT+ pulsband? Träning och hälsa 2
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
PoveNN Behöver tips för att gå ner i vikt! Träning och hälsa 39
johan_e Tips på hemsida! Träning och hälsa 0
Jansson_Kalix Viktminskning, TIPS! Hjälp! Träning och hälsa 17
Erik_Strid Tips på tränings schema? Träning och hälsa 3
museo12 Tips på roddmaskin!? Träning och hälsa 12
PerHenrik Tips på proteindrink Träning och hälsa 4
Zebaztian Tips om skidspår i Gävle. Träning och hälsa 3
il C egocentrisk träning och tips om löparskor? Träning och hälsa 8
abel Tips på träninsslinga i Stockholm Träning och hälsa 9
träningsflitig tränings tips!! Träning och hälsa 5
ebh pulsträning tips Träning och hälsa 2
JET Tips på träning inför skidsäsongen Träning och hälsa 12
Hibernate Tips på böcker kring triatlon sökes! Träning och hälsa 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.