Aluminum i maten?

Jag vet inte om detta hör hemma i denna forumsdel.

Jag har funderat på en sak.

När man lagar mat tillexempel med bensinkök och har en aluminiumkastrull på. Jag har hört nånstans att det ska lossna aluminum som hamnar i maten pga hettan som ligger på från köket.

Är det något som stämmer eller har jag drömt det?

Någon som vet?
 
Aluminum och basiska lösningar är obra, men inte någon lagar lutsoppa till måltid.
En eloxiderad kastrull är än hårdare i ytan. Rf och Ti är helt stabila inom matlagningsintervallerna.
 
Till att börja med så lagar man ju totalt sett mycket få måltider på Al-kök, även om man är ute många dagar per år. Dessutom finns det inga direkt visad negativa hälsoeffekter av aluminium.
 
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Metaller/Aluminium/Aluminium---fordjupning/

dom har haft fel förr.. men som jag ser det så finns det ingen anledning att använda aluminium oavsett hälsorisker eller inte.. har inte ägt en aluminiumkastrull sedan jag var 16 år gammal..

Om man läser lite mellan raderna i ovanstående länk så verkar det som att det är ett omdiskuterat område. Det finns en del forskning men inga klara resultat. Normal användning verkar dock inte vara något problem.

Mao tror jag nog att man kan fortsätta som tidigare med sitta gamla kök utan större problem, om man nu inte lagar middag på det varje dag (och inte ens det verkar vara säkerställt farligt). Om du vill vara riktigt säker kan du undvika att använda metallvispar och liknande i kärlen som repar och drar upp skyddande oxidlager.
Om sanningen ska fram så får du säkert i dig lika mycket skit från vattenledningarna till dricksvattnet hemma...

Som en sidpunkt så använder jag en bialetti moka express dagligen. Men eftersom den inte diskas med diskmedel så är kaffet aldrig i direkt kontakt med aluminiumet utan det bildas ganska snabbt en oljig hinna på insidan. Utan den smakar kaffet skit, surt och jävligt...
 
Aluminum och basiska lösningar är obra, men inte någon lagar lutsoppa till måltid.
En eloxiderad kastrull är än hårdare i ytan. Rf och Ti är helt stabila inom matlagningsintervallerna.

Basiska lösningar..? vet jag inte... Men syror bryter ner al-oxiden på ytan som annars skyddar metallen, och löser även ut den rena metallen. Ett klassiskt exempel är oxal-syran i rabarber som gör en al-kastrull skinande blank och ren - och rabarber-krämen full av aluminium.

Utöver det är det nog mest mekanisk nötning av metallredskap som orsakar utfällning av al från en kastrull. Temperaturen saknar betydelse.

För min del har jag bara teflon-belagda al-kastruller - som om nu det skulle vara hälsosammare..? I alla fall bättre att laga mat i. Plast- eller trä-redskap skulle jag ha i vilket fall.

Som tidigare nämnts, lagar man så liten del av all mat man äter i skogen, så det man ev. får i sej där är inte mycket att oroa sej för.
 
Om man läser lite mellan raderna i ovanstående länk så verkar det som att det är ett omdiskuterat område. Det finns en del forskning men inga klara resultat. Normal användning verkar dock inte vara något problem..

jag håller med.. men jag ser ingen anledning att använda aluminium till annat än stegar.. det tillför inget värde för mig oavsett sanningshalten i diverse undersökningar.. har man bara aluminium så kan man lugnt fortsätta men har man inga så vet jag inte varför man skulle välj aluminium?
 
Här är 3 anledningar:

Det är lätt
Det är billigt
Det har bra värmeledning

Förslag på något annat material med samma egenskaper..?
 
Hur är det om jag gör ren alu kastrullen efter maten med svinto. oftast gör jag ren utsidan som blir sotig. Men hur är det med insidan? Kan det vara alubitar som lossnar sen när jag gör nästa måltid pga att jag rispat upp med svinton?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...