Aluminum i maten?

rostfritt set, två kastruller.. 870gr - 395kr
totalt: 870gr - 395kr

motsvarande aluminium utan lock och tamoj.. 770gr - 630kr
lock aluminium 120gr - 100 kr
tamoj 100 gr - 40 kr
totalt: 990 gr - 770 kr

http://www.addnature.com/Department.aspx?dept_id=13321

Eller ett annat "motsvarande" aluminium - Ett komplett stormkök i hårdanodiserad al.
Med 2 kastruller, stekpanna, vindskydd, spritbrännare och tamoj...
totalt 720 g - 700 kr på samma affär.

Det är klart att det går att hitta en rf-kastrull som är både billigare och lättare än "motsvarande" al-kastrull - om man letar lite, och har en snäv tolkning av begreppet "motsvarande". Men det betyder inte att rf är billigare, lättare och har lika bra värmeledning.

Rf har flera andra egenskaper där det är bättre än al, och som mycket väl kan motivera att man väljer rf framför al. Men på just dom punkter jag räknade upp är al bättre. Därmed inte sagt att alla tillverkare alltid utnyttjar dom egenskaperna optimalt.

Alt är en fråga om vilka egenskaper man prioriterar... Vikt, hållbarhet, matlagningsegenskap, pris, hälso-påverkan, lättdiskat... och vad du vill...
 
Lutar mer och mer åt RF för det känns mer robust och slippa funderingar om alu i maten. De sista förslagen är ju klockrena! Billigt också.
 
Det är klart att det går att hitta en rf-kastrull som är både billigare och lättare än "motsvarande" al-kastrull - om man letar lite, och har en snäv tolkning av begreppet "motsvarande". Men det betyder inte att rf är billigare, lättare och har lika bra värmeledning..

det betyder inte motsatsen heller, precis som du säger så beror allt på vad man är ute efter..

mitt normala kökspaket för 2 pers ser ut så här:
MSR Pocket Rocket 85 gr
Kokkärl MSR StoveAway 0.5l 270 gr
tot: 355 gr

i min värld finns det inte en enda anledning att använda aluminium.. men har man redan en trangia container så är det väl nästan synd att kasta.. som du själv säger, allt handlar om behov och förväntningar.
 
Letar man lite så finns det fortfarande affärer som har Traniga kastruller av Duossal, titan, teflon kvar.

Min personliga fråga är om inte alla kemikalier som många av våra livsmedel är besprutade med är ett större hälsoproblem än ev utfällning från kastrullen.

Och hur mycket ”skit” finns det i kranvattnet hemma i köket?

Per
 
Gör man normala grytstuvningar i sin Rf eller Ti kastrull lär det näppeligen bli någon utfällning från kastrullen, tungmetallerna från slamspridningen via matråvarorna är nog ett rellare problem Klager.

Den som sett vad en motortvätt med lut kan göra med en aluminumtopp förstår varför baser och Al inte bör blandas. Men pröva inte hemma det gillas inte.

Trist med alla som tror att Al är lätt. Godstjocklek är bara en faktor. Totalvikt är det som verkligen mäts.

Som Patric skriver även priset suger på Al.

Solo kör jag med 750 Tikastrull och en Al vattenkittel.

I par brukar det vara MSR Rf 1,5l och en Al vattenkittel samt en Rf stekpanna.

Skall det bli brödbak ugn med står pannkakor på menyn blir det en lätt gjutjärnspanna. Matlagning kräver grejorna. Gjutjärnsgrytan följer bara med på bil och båt/kanotturer.
 
Kan man läsa om de dokumenterade skadliga effekterna på rf? Klager vet du?

Sen att maten vi äter innehåller konstiga ämnen må ju stämma men det beror ju på vilken mat man väljer att äta och vilket vatten man väljer att dricka.

Om nu rf stål har fler skadliga effekter än alu så undrar jag varför nästan alla kastruller man använder i dagligt bruk när man lagar mat är i rf stål.
 
Mer rättviss jämförelse

det betyder inte motsatsen heller, precis som du säger så beror allt på vad man är ute efter..

mitt normala kökspaket för 2 pers ser ut så här:
MSR Pocket Rocket 85 gr
Kokkärl MSR StoveAway 0.5l 270 gr
tot: 355 gr

i min värld finns det inte en enda anledning att använda aluminium.. men har man redan en trangia container så är det väl nästan synd att kasta.. som du själv säger, allt handlar om behov och förväntningar.

Utan att vilja slänga in en brandfackla så är den köksuppsättningen mer jämförbar med ett minitrangia än vad jag tror du menar med en container (25/27). Det finns ju både för och nackdelar med dina prylar jämfört med ett minitrangia men ett minitrangia har trots allt en något lite större gryta, en stekpanna (lock) och dessutom, komplett, något lite lättare än ditt favoritkit för 2. Fast i aluminium och med spritbrännare. Och ungefär lika vindkänsligt.

Är man orolig för aluminium ska man såklart välja något man känner sig tryggare med. Men är man så orolig att man får sura uppstötningar och magsår så kan det ju vara bra att veta att aluminium är en icke försumbar ingrediens många mediciner mot dessa besvär. Och då kan ju rostfritt verka både lugnande och förebyggande. Eller titan.

/Tommy
 
Utan att vilja slänga in en brandfackla
/Tommy

anledningen till min uppsättning är att jag kan laga ett mål mat och transportera detta i MSR kärlet utn att få "gucka" i ryggan.. det är precis som alla säger, en kompromiss baserat på behov. dock vill jag poängtera att trangia inte nödvändigtvis är en universallösning..
 
Ursäktar redan för dum fråga men är inte så insatt.

Så om man har kärl i hårdanodiserad alu såfäller d inte?
Har ett trangia 25 kök å är oxå lite orolig över alu kärlen å funderar på å byta

Om inte...
Passar de där rostfria kärlen som ni länkar till att packa ner i ett trangia kök? Var väll tipsat till både nått msr å primus kärl
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.