Alternativ till Optimus Crux brännare

Jag köpte för några år sedan ett Optimus kit som jag tror går under namnet Optimus Weekend. Kokkärlssatsen är riktigt bra och jag gillar att gasflaskan får plats i kokkärlet vid transport och förvaring. Har också köpt till ett vindskydd som har funkat bra hittills. Däremot litar jag inte längre på brännaren - Optimus Crux - den är svår att ställa in och är allmänt instabil.

Har någon ett förslag på en lämplig brännare som är av bättre kvalitet än Crux och som borde kunna funka bra med kokkärlssatsen i fråga? Att det inte, som med Crux, går att förvara även brännaren inne i kokkärlet är inte ett krav, men det skulle så klart vara bra om det inte påverkar kvaliteten på brännaren.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Svagheten hos Crux är som sagt vikmekanismen. Det är även den som gör att den får plats.
Det finns ju en Crux-variant som inte är fällbar, Crux Lite heter den.

Själv har jag övergett min fällbara Crux till förmån för en Fire-Maple FMS-117T som har samma brännare, men som står på marken. Betydligt stabilare. Den är bara 15 gram tyngre än ett Crux, vilket jag tycker är väl investerade gram. Men den går antagligen inte ner i ditt Weekend-set.

Jag skulle testa Biltema-köket, eftersom jag gissar att de kommer från samma kinesiska fabrik som tillverkar Crux och Fire-Maple.

Jag har en sån här, världens minsta brännare och den gör sitt jobb perfekt plus att den inte tar någon plats när man packar den.

Bilagor

• IMG_1465.jpg
    IMG_1465.jpg
    157.7 KB · Visningar: 1,051
världens minsta brännare

Det finns alltid en mindre. ;)

BRS 3000T väger 25 gram.
http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20150912061935&SearchText=brs-3000t
BRS-3000T-Ultra-light-One-piece-Outdoor-Camping-Stove-Miniature-Gas-Burner-Portable-Alloy-Gas-Stove.jpg_350x350.jpg

Bulin BL-100 10T väger 35 gram.
http://www.aliexpress.com/wholesale...d=SB_20150912062612&SearchText=titanium+bulin
41LAcRifn8L._SY355_.jpg

Men någonstans går ju gränsen till vad som är praktiskt. Själv har jag som sagt lagt mig vid en stabilt markstående brännare på strax under 100 gram efter att ha kört toppmonterat i flera år.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips