Alternativ till ölkorv?

Hej!

Jag har väldigt svårt för ölkorv och bacon och undrar om ni har några bra tips på alternativa protein- och kalorikällor som smidigt kan tas med på fjället?

Finns det ngn typ av torkad skinka som håller länge i ryggsäcken?

Otroligt tacksam för svar, gärna snabba :)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vill man ha kött så är det lätt att torka t ex renskav, parmaskinka och egna köttfärsrätter.
Annars kan man ta:

• Torkade räkor (asienaffärer)
  • Torkad sill (östeuropeiska affärer)
  • Torkad tonfisk (jobbigt att göra själv, men se nedan)
  • Rejält torr parmezan eller annan riktigt torr och lagrad sort (riv och "tilläggstorka" hemma om det vankas mycket varmt väder, annars håller den sig som den är)
  • Mjölkpulver + äggpulver = omelett :)
  • Alla sorters nötter och frön, mandelmjöl, valnötssmör o.d.
  • Jordnötter, jordnötssmör
  • Hummous, falafel, tahina, sesamkakor, halva
  • Kikärtsmjöl, små röda linshalvor, kokta torkade bönor av alla slag

Den som inte vill torka själv hittar bl a torkad älgstek och renkorv, äggpulver, pulver till färdig omelett- och pannkakssmet, torkad tonfisk samt fina torkade grönsaker till mycket rimliga priser här.

Beef Jerky och Pemmican. Vi (nja, min bättre hälft om jag ska vara ärlig) gör det själv. Det blir jättegott, prova dig fram till kryddningar. Omelett på 2-3 ägg med torkad röd paprika och 30-40 gram pemmican till är en ordentlig frukost. Beef Jerky är gott att mumsa på till lunch, vi har det just som alternativ till ölkorv.

Ha dé gott
Peter

Dela gärna med dig av ert pemmicanrecept eller är det det klassiska med talg och okryddat torkat kött? Hur maler ni det? Min mixer kvider när jag maler torkat kött i den!

Fortsätt gärna med mer detaljerat recept på pemmikan. När jag läste Fritjof Nansens böcker nämndes det ofta men jag förstod aldrig vad det var.

Grundreceptet på pemmican är torkat kött som man maler till en mkt fin nästan fluffig massa som man sedan mättar med fett, ofta från samma djur som man tog köttet ifrån. Propotionerna blir ca 50%/50%. När det stelnar blir det hårda bitar med extrem hållbarhet. Man kan äta dem kalla eller smälta dom i vatten tillsammans med en buljongtärning om man vill ha en mustig soppa.

Vikten för samma energimängd jämfört med standard frystorkat är ca hälften och ännu mindre om man räknar med förpackningar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips