Alternativ till ölkorv?

Tack för det!
Men hur smakar det egentligen? Det låter ju inte så svårt att göra så det borde ju annars vara ett bra alternativ till torkat/frystorkat om man är ute lite längre. Men jag har inte läst eller hört om det från dem som skulle kunna dra nytta av det.
Talg nämdes högre upp i tråden, det är väl i princip fettet från djuret antar jag. Finns det andra alternativ till det?
 
Talg är det man får från tex nötkreatur så är köttet från nöt är fettet oftast därifrån. Indianerna, pälsjägarna och cowboysen använde nog mest buffelkött + fettet.

Talg ger en i moderna munnar en "annorlunda" smak. Inte omedelbart delikat men väldigt tillfredställande i längden. Svårt att förklara. Jag brukar oftast använda smör alternativt ghee. Det ghee jag köpt har varit direkt äckligt så antingen gör jag ghee själv eller så använder jag helt enkelt smör. Smörsmaken är våra munnar mer vana vid så det är nog en "enklare" smak.

Svårt att beskriva och säga att något är gott eller äckligt. Som ett försök till referens så är en Findus färdigrätt äcklig i min mun men det mesta som är gjort av en duktig kock från grunden är gott oavsett om det är sniglar, oxhjärta, lardo som har hängt i en grotta eller oxfilé.

Jag brukar som sagt göra pemmican med smör och ibland smälta det i vatten med buljong, det är mer lättätet så. Ett alternativ är att bara krydda o torka kött och sen doppa/skrapa upp smör med de torkade köttbitarna. (Jag ber om ursäkt till alla fettskrämda som äcklas av ovanstående fettorgie!)

Om man ska ha pemmican som huvudföda så måste man vara van vid att bränna fett annars blir det jobbigt de första 1-2 veckorna som i Armens test av pemmican som avbröts innan deltagarna hunnit vänja sig vid kretongen kost.
 
Hej!

Jag har väldigt svårt för ölkorv och bacon och undrar om ni har några bra tips på alternativa protein- och kalorikällor som smidigt kan tas med på fjället?

Finns det ngn typ av torkad skinka som håller länge i ryggsäcken?

Otroligt tacksam för svar, gärna snabba :)

En proteinbar är rätt smidigt, men det är ju mer som lite kalorität mellanmål/snacks än "köttssubstitut".
 
Torkad fisk måste vara ett av de bästa proteinalternativen. Andelen ligger på drygt 80gr protein per 100gr. Kan tuggas som snacks på samma sätt som beef jerky.

Mvh /Joel
 
Torkad fisk måste vara ett av de bästa proteinalternativen. Andelen ligger på drygt 80gr protein per 100gr. Kan tuggas som snacks på samma sätt som beef jerky.

Mvh /Joel

Kommer ihåg när jag var i nordnorge, då gick man och fixade tilltugget till ölen med fogsvans och hammare! Såga av lämplig bit torrfisk, mjuka upp den biten med några slag med hammaren...

Jäkligt gott!
 
Torkad fisk måste vara ett av de bästa proteinalternativen. Andelen ligger på drygt 80gr protein per 100gr. Kan tuggas som snacks på samma sätt som beef jerky.

Mvh /Joel
Vill man bara åt proteinet, är torkade räkor ännu lite bättre (de består i stort sett inte av något annat), men det är ju svårt att sätta i sig lika mycket och fettandelen i fisken bidrar till ett högre totalt energivärde.
De långa omega 3-fettsyrorna i fisken verkar dessutom dämpande på en del inflammatoriska tillstånd och får helt klart mina risiga knän att må bättre när det blir mycket upp-och-ner-traskande :).

Var hittar du din torkade fisk?
 
Vill man bara åt proteinet, är torkade räkor ännu lite bättre (de består i stort sett inte av något annat), men det är ju svårt att sätta i sig lika mycket och fettandelen i fisken bidrar till ett högre totalt energivärde.
De långa omega 3-fettsyrorna i fisken verkar dessutom dämpande på en del inflammatoriska tillstånd och får helt klart mina risiga knän att må bättre när det blir mycket upp-och-ner-traskande :).

Var hittar du din torkade fisk?

Här nere i södra Sverige (läs: Falun) har jag inte sett torkad fisk, och senast jag kunde köpa torrfisk var jag på Island.

Mvh / Joel
 
Här nere i södra Sverige (läs: Falun) har jag inte sett torkad fisk, och senast jag kunde köpa torrfisk var jag på Island.

Mvh / Joel
Attans. Tack i alla fall. Då få man väl fortsätta jaga torkad rysk sill i invandraraffärrer, alt. smuggla fån Östeuropa. Försök INTE torka fisk inomhus - köket fick vädras i en vecka och skilsmässan hängde i luften ;).
 
Torka fisk

Attans. Tack i alla fall. Då få man väl fortsätta jaga torkad rysk sill i invandraraffärrer, alt. smuggla fån Östeuropa. Försök INTE torka fisk inomhus - köket fick vädras i en vecka och skilsmässan hängde i luften ;).

Mitt inlägg hör väl inte hit egentligen men det fanns ingen tråd som passade. Jag tycker om att göra saker på egen hand bland annat gör jag mitt snus själv. Första gången inomhus. Det var också något som satt ett normalt stabilt 30-årigt äktenskap i gungning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kanii Alternativ till grötfrukost Friluftsmat 2
Alternativ till Real Meal Friluftsmat 12
CFFS Alternativ till dyr mat! Friluftsmat 4
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
Kalle E alternativ till pulversoppa till lunch? Friluftsmat 6
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
perjohansson Båtkök - alternativ til gasol Friluftsmat 1
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Johan123 Nyttiga och goda icke-animaliska pålägg till smörgåsen? Friluftsmat 23
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
moa_k40 Lunch till lång Sarektur Friluftsmat 23
bebben_ericson_hotmail.com Ta med vandringsmat till Island? Friluftsmat 2
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
såg Jägarsnus med mer nötter i till lunch. Friluftsmat 14
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
UnderEnTarp Behållare till sylt? Friluftsmat 15
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
idamartinssons Vin till gryta! Friluftsmat 36
KLAGER FDA varna för torkat kött till husdjur Friluftsmat 3
SLUGGA Kaymak cream till sås? Friluftsmat 5
vastero Ett försök till matlagningsprogram med friluftsmat Friluftsmat 10
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
RayIV Mjölk till gröt och choklad? Friluftsmat 15
Grönställ Proteindryck till lunch? Friluftsmat 60
dr4ug1 Choklad fondue till efterrätt Friluftsmat 3
peter1959 Folie ä bra till allt säger Träpekka i dag Friluftsmat 4
jakerlund Gas-tillsats till Trangia.... Friluftsmat 3
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Agneta H Mat till kanotläger för konfirmander? Friluftsmat 10
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
Polarnatt Kan detta funka till frukost? Friluftsmat 49
oberg_niklas Mat som passar till mattermos Friluftsmat 13
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
ViVi Mat till utedagar i skogen Friluftsmat 12
dabac Filmburk till krydda? Friluftsmat 20
grodanbolle Mat till dagsturer? Friluftsmat 11
way Flytta till storbritanien! Friluftsmat 5
thureb Bra stekpanna till Trangia? Friluftsmat 6
Maria Habermann Gott till couscous Friluftsmat 0
Svartkjelen Mest möjlig energi till lägsta möjliga vikt - HUR??? Friluftsmat 9
PeAv Gas till Primuskök på Gotland Friluftsmat 0
Texas Bensin till Primus Friluftsmat 5
Multifuelbrännare till Trangia? Friluftsmat 5
KAP till "lilla" Trangian Friluftsmat 2
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
vindskydd till primuskök Friluftsmat 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.