Allround objektiv för naturfoto?

17-50/2,8 låter som ett bra alternativ.
Jag kommer nog inte använda zoom så ofta då jag som sagt mest ska fota landskap och berg.

Ett annat som verkar intressant är Sigma EX 18-50/2,8


Hoppas ingen tar illa upp, men jag vill bara bena ut ett begrepp.
"Zoom" betyder att objektivet har variabel brännvidd, men säger inget om var på skalan brännvidden ligger.
Ett zoomobjektiv med omfånget 15-28mm är ett vidvinkelzoomobjektiv, ett som sträcker sig över området kring 28-50mm är nog en normalzoom och brännvidder som t ex 70-210mm är en telezoom.
Man talar alltså om vidvinkel, normal och teleobjektiv. Samma gäller för fasta brännvidder.
Förr ansåg man att en brännvidd som övernestämde med filmrutans diagonal i mm var normalen och kortare är vidvinkel. Bara ordet "Zoom" säger inget om bildvinkeln.
Med digitalSLR får man väl justera det måttet lite.
 
Och rekommenderar man ett zoomobjektiv så kommer alltid motförslaget om flera begagnade fasta objektiv som ett brev på posten. Låt mig därför påpeka två fördelar med zoom som jag inte tog upp ovan:

För det första är det inte relevant att jämföra ljusstyrka mellan ett gammalt fast objektiv och en ny zoom med optisk stabilisering om huvudsyftet är att fotografera saker som inte rör på sig. Stabiliseringen i Nikons 18-200 klarar att kompensera fyra exponeringssteg. Det betyder att jag klarar mig utan stativ under samma ljusförhållanden som skulle kräva största bländare 1.4 i ett gammalt fast objektiv (ja, jag har testat - det funkar verkligen).

För det andra vill jag minnas att Nikon D40 hör till den äldre generation som saknar allt dammskydd för sensorn. Om det stämmer skulle då jag inte vilja byta objektiv på en vägren i Centralasien (ja, jag har varit där - det är dammigt). Detta var för övrigt huvudanledningen till att jag skaffade ett 18-200 istället för en normalzoom och en telezoom till min D70.

Det jag kan se som talar för fasta objektiv framför zoom är möjligheten till högre upplösning, mindre distortion, och kortare skärpedjup i porträttbilder och liknande. Inget av detta är dock något jag saknar med mitt nuvarande allroundobjektiv. Det är fullt tillräckligt bra, i ungefär samma klass som en bättre kit-zoom.


OK, nu är JAG övertygad. Jag köper ett "superzoom" som fjällvandringsobjektiv... Tack

/M
 
Grejen med längre brännvidder är ju inte bara att man "kommer närmare sitt motiv/ fyller ut mer av bilden" utan man får ju ett helt annat perspektiv som kan vara mycket användbart vid bl.a. bergsfotografering.

Vill du t.ex. ha en bild på ditt tält i förgrunden med mäktiga berg i bakgrunden behöver du långa brännvidder, med exempelvis 50 mm kommer bergen att vara futtiga medan de med 300 mm kommer vara betydligt större.
 
Grejen med längre brännvidder är ju inte bara att man "kommer närmare sitt motiv/ fyller ut mer av bilden" utan man får ju ett helt annat perspektiv som kan vara mycket användbart vid bl.a. bergsfotografering.

Vill du t.ex. ha en bild på ditt tält i förgrunden med mäktiga berg i bakgrunden behöver du långa brännvidder, med exempelvis 50 mm kommer bergen att vara futtiga medan de med 300 mm kommer vara betydligt större.

Ja man får en helt annan bildvinkel vilket kan vara mycket användbart!
 
Grejen med längre brännvidder är ju inte bara att man "kommer närmare sitt motiv/ fyller ut mer av bilden" utan man får ju ett helt annat perspektiv som kan vara mycket användbart vid bl.a. bergsfotografering.

Vill du t.ex. ha en bild på ditt tält i förgrunden med mäktiga berg i bakgrunden behöver du långa brännvidder, med exempelvis 50 mm kommer bergen att vara futtiga medan de med 300 mm kommer vara betydligt större.

Det där får nån gärna förklara för mej... Om jag fotar med längre brännvidd blir väl skärpedjupet kortare och då blir bergen suddiga.
Eller...?

/M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LRC Fläck inuti objektiv? Fototeknik 3
meto Objektiv till m43 för stämningsfulla bilder vid vandring i skogsmiljö Fototeknik 10
tango Hyfsat modernt digitalhus till minolta AF objektiv? Fototeknik 3
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
LinneaK All-round objektiv? Fototeknik 1
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
at1981 Sigma telekonvertor + Sigma-objektiv Fototeknik 11
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
Salongssenap Ljuskänsligt objektiv? Fototeknik 5
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
Ankan82 Värdera objektiv Fototeknik 4
robkar97 Köpa objektiv från USA - tull, moms, etc? Fototeknik 4
Davva2 Vad göra med Minolta Dynax 5 objektiv Fototeknik 3
Karpaterna.se Extra ljuskänsligt objektiv Fototeknik 11
tiddelipom Objektiv Nikon D40 - D200? Fototeknik 6
ulf S Gammalt objektiv-ny kamera?? Fototeknik 5
filip_a hur mycket är mitt vidvinkel objektiv värt? Fototeknik 19
The_filth undrar om kamera objektiv Fototeknik 3
chribba vilket objektiv?? Fototeknik 3
Almquist Nikon, Blixt och Objektiv Fototeknik 3
Raskesven Vilket objektiv krävs för djuren? Fototeknik 4
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
apfaktor Begagnat objektiv Fototeknik 3
Mr Wallberg objektiv Fototeknik 6
kajma Behöver jag bättre objektiv? Fototeknik 7
steffcarro Nikon F90x "D" Objektiv? Fototeknik 2
dr_ljungberg Smörjmedel till objektiv? Fototeknik 1
naz Gammalt objektiv till ny kamera? Fototeknik 5
Babbsan Köp av objektiv Fototeknik 9
philip Sigma objektiv Fototeknik 11
mrmozart Objektiv till Eos300 (kanske) Fototeknik 1
frapp Stora objektiv Fototeknik 9
Jojje2 Canon objektiv Fototeknik 3
PRFOTO.SE Soligor af objektiv? Fototeknik 2
johanbrask Macro objektiv Fototeknik 10
sarek2001 Soligor objektiv Fototeknik 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...