Allround objektiv för naturfoto?

17-50/2,8 låter som ett bra alternativ.
Jag kommer nog inte använda zoom så ofta då jag som sagt mest ska fota landskap och berg.

Ett annat som verkar intressant är Sigma EX 18-50/2,8


Hoppas ingen tar illa upp, men jag vill bara bena ut ett begrepp.
"Zoom" betyder att objektivet har variabel brännvidd, men säger inget om var på skalan brännvidden ligger.
Ett zoomobjektiv med omfånget 15-28mm är ett vidvinkelzoomobjektiv, ett som sträcker sig över området kring 28-50mm är nog en normalzoom och brännvidder som t ex 70-210mm är en telezoom.
Man talar alltså om vidvinkel, normal och teleobjektiv. Samma gäller för fasta brännvidder.
Förr ansåg man att en brännvidd som övernestämde med filmrutans diagonal i mm var normalen och kortare är vidvinkel. Bara ordet "Zoom" säger inget om bildvinkeln.
Med digitalSLR får man väl justera det måttet lite.
 
Och rekommenderar man ett zoomobjektiv så kommer alltid motförslaget om flera begagnade fasta objektiv som ett brev på posten. Låt mig därför påpeka två fördelar med zoom som jag inte tog upp ovan:

För det första är det inte relevant att jämföra ljusstyrka mellan ett gammalt fast objektiv och en ny zoom med optisk stabilisering om huvudsyftet är att fotografera saker som inte rör på sig. Stabiliseringen i Nikons 18-200 klarar att kompensera fyra exponeringssteg. Det betyder att jag klarar mig utan stativ under samma ljusförhållanden som skulle kräva största bländare 1.4 i ett gammalt fast objektiv (ja, jag har testat - det funkar verkligen).

För det andra vill jag minnas att Nikon D40 hör till den äldre generation som saknar allt dammskydd för sensorn. Om det stämmer skulle då jag inte vilja byta objektiv på en vägren i Centralasien (ja, jag har varit där - det är dammigt). Detta var för övrigt huvudanledningen till att jag skaffade ett 18-200 istället för en normalzoom och en telezoom till min D70.

Det jag kan se som talar för fasta objektiv framför zoom är möjligheten till högre upplösning, mindre distortion, och kortare skärpedjup i porträttbilder och liknande. Inget av detta är dock något jag saknar med mitt nuvarande allroundobjektiv. Det är fullt tillräckligt bra, i ungefär samma klass som en bättre kit-zoom.


OK, nu är JAG övertygad. Jag köper ett "superzoom" som fjällvandringsobjektiv... Tack

/M
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Grejen med längre brännvidder är ju inte bara att man "kommer närmare sitt motiv/ fyller ut mer av bilden" utan man får ju ett helt annat perspektiv som kan vara mycket användbart vid bl.a. bergsfotografering.

Vill du t.ex. ha en bild på ditt tält i förgrunden med mäktiga berg i bakgrunden behöver du långa brännvidder, med exempelvis 50 mm kommer bergen att vara futtiga medan de med 300 mm kommer vara betydligt större.
 
Grejen med längre brännvidder är ju inte bara att man "kommer närmare sitt motiv/ fyller ut mer av bilden" utan man får ju ett helt annat perspektiv som kan vara mycket användbart vid bl.a. bergsfotografering.

Vill du t.ex. ha en bild på ditt tält i förgrunden med mäktiga berg i bakgrunden behöver du långa brännvidder, med exempelvis 50 mm kommer bergen att vara futtiga medan de med 300 mm kommer vara betydligt större.

Ja man får en helt annan bildvinkel vilket kan vara mycket användbart!
 
Grejen med längre brännvidder är ju inte bara att man "kommer närmare sitt motiv/ fyller ut mer av bilden" utan man får ju ett helt annat perspektiv som kan vara mycket användbart vid bl.a. bergsfotografering.

Vill du t.ex. ha en bild på ditt tält i förgrunden med mäktiga berg i bakgrunden behöver du långa brännvidder, med exempelvis 50 mm kommer bergen att vara futtiga medan de med 300 mm kommer vara betydligt större.

Det där får nån gärna förklara för mej... Om jag fotar med längre brännvidd blir väl skärpedjupet kortare och då blir bergen suddiga.
Eller...?

/M
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips