Allmän paddelfråga?

99% av allt jag paddlar är enbart ren träning eller vanlig dagspaddling utan att ha med mej mer kläder/mat/vatten än vad man kan ha med sej i sittbrunnen.
Så då är poängen med vattentäta skott eller lastutrymme helt borta, för det som jag använder kajaken till.

Jag inbillar mej att en kajak utan lastutrymme byggs på ett enklare vis som får ner vikten ganska många kg,
så min fråga är att om jag egentligen kan ha en ren tävlingskajak eller något liknande utan lastutrymme och använda den som min vardagskajak?

Är en tävlingskajak helt okej att paddla med till vardags eller är den för extrem och komforten lika kass som på en tävlingscykel?
Eller finns det vanliga kajaker utan lastutrymme och därigenom har lägre vikt?
Möjligt att jag är ute i det blå men jag måste ändå vädra mina funderingar.....
 
Skulle si att komforten på en tävlingskajak är som på tävlings cykel där styrningen svingar hjulet åt fel håll.

Alltså, en normal person kan inte ens paddla en tävlingskajak utan att gå runt under perfekta förhållanden.

Finns dock kajaker på olika nivåer som är tänkt för träning eller paddling på insjöar och de har ofta inga lastutrymmen.

Är dock osäker på om lastutrymmen gör så stor skillnad i vikt och annat. Man bör ända ha något i kajaken som gör att man inte får in vatten överallt, vattentäta skott utan möjlighet för öppning eller flytbagar.
 
Då var det lite som jag misstänkte, att en tävlingskajak är för extrem för vardagsbruk.
 
med packning kommer en del stabilitet. prova att fördela fram och bak istället för att ha i sittbrunnen. En vattendunk bak och kläder fram, kan förändra paddlingen rätt mycket tycker jag. En helt tom havskajak är inte alltid så kul att paddla när det tar i.
 
med packning kommer en del stabilitet. prova att fördela fram och bak istället för att ha i sittbrunnen. En vattendunk bak och kläder fram, kan förändra paddlingen rätt mycket tycker jag. En helt tom havskajak är inte alltid så kul att paddla när det tar i.
Det beror mycket på din egna balansförmåga. Jag skulle inte ha nöje av en tävlingskajak - jag skulle plurra vid första sidvåg, kanske även utan vågor ens.
Skillanden mot en olastad stor havskajak tycker jag är att jag plurrar inte i en tom havskajak, däremot blir den svårstyrd i kraftig vind - men inte så jag plurar men svårare att styra dit jag vill.

Det finns mellanting, någon form av motionskajak - jag vet inte vad de kan heta nuförtiden men VKV 101 eller 102 är väl äldre mellanting mellan tur- och tävlingskajak.

/Patrik
 
Klar poäng med en motionskajak eller typ dansk turbåt för den typ av paddling du gör. Finns rätt många modeller att fundera på både nya och begagnade. T ex VKV Anita och Kåre samt den rankare VKV 101. Om man inte har med sig så mycket last så klarar man sig med lägre volym i kajaken och då blir den trevligare att paddla olastad.

Många kanotklubbar har ett gäng såna här kajaker som du kan hyra för att testa vad som passar dig och dina förutsättningar.

Begagnatmarknaden är fördelaktig. Varför inte en gammal fanerkanot i rimligt skick. https://kajakcentrum.dk/produkt/str...l-VXCeN1yIrOf1bxVU87yBRj1dJSgvNxoCoWEQAvD_BwE

Thure
 
Jag använder en surfski som vardagskanot. I princip lika snabb som en racer, men stadigare, säkrare och klarar alla väder (?) utan att sjunka.

Paddlar även racer, men då oftast på min ”hemmasjö”. Racerkajaker är lite smidigare att bära än surfskis trots ungefär lika vikt.

Tex Citius har motionskajaker i olika grad av stabilitet.

Citius 51 kan fungera bra som motionskajak även för de med höga ambitioner i motionslopp.

Nelo Viper 51 är i samma klass.

En vattentät packpåse med skor och några mindre plagg får plats bakom sitsen.
 
Då är det någon sorts motionskajak med minimalt lastutrymme som skulle passa mej bäst.
Till sommaren ska jag kolla med någon kajakklubb och testa mej fram bland urvalet.

Förra året såg jag någon med en extremt lång kajak som var väldigt smal. Absolut ingen vanlig kajak.
Den gick rakt igenom vågorna och guppade knappt.
Det såg ut som att den inte hade några lastluckor.
I dom vågorna hade min VKV Lisa varit som en berg och dalbana i ett badkar.
 
Känslan och sittkomforten i en tävlingskajak gör det värt att försöka lära sig paddla en sån, det är inte omöjligt, men det är få som blir riktigt säkra på det om man börjar i vuxen ålder. Men det finns ju bra motionskajaker som nämnts ovan, de går även att få så lätta som 8 kg om man vill lägga lite pengar.
Man kan köpa en tävlingskajak med gamla breddmåtten för ett par tusen om man vill ha något att öva på.
Klarar man en sån så får man mycket bättre balans i alla andra kajaker också.
 
Jag använder en surfski som vardagskanot. I princip lika snabb som en racer, men stadigare, säkrare och klarar alla väder (?) utan att sjunka.

Paddlar även racer, men då oftast på min ”hemmasjö”. Racerkajaker är lite smidigare att bära än surfskis trots ungefär lika vikt.

Tex Citius har motionskajaker i olika grad av stabilitet.

Citius 51 kan fungera bra som motionskajak även för de med höga ambitioner i motionslopp.

Nelo Viper 51 är i samma klass.

En vattentät packpåse med skor och några mindre plagg får plats bakom sitsen.

En Citius kajak är riktigt intressant och då en 55cm så att man ska våga paddla även när det blåser 8-10 m/s.
Den väger ca 13,5 kg och det är en enorm skillnad mot min VKV Lisa som väger ca 23 kg.

Det enda som stör mej är det underliggande rodret för det gör den extra känslig vid varje ilandstigning och om man paddlar igenom mycket sjögräs och näckrosor. Då hade jag hellre föredragit en skädda, men man får anpassa sej.

Pinnstyrning har jag aldrig testat och har ingen aning om hur det funkar men det lär man sej.

Det lilla lastutrymmet räcker gott och väl till det jag och vi använder kajakerna.
Ska vi tälta på några skärgårdsöar över en helg så kommer vi köra med bilen så långt det går så att det bara blir en paddling på några timmar/dag.

Skrymmande saker som liggunderlag, sovsäckar och tält får min fru ha i sin kajak och tyngre saker som mat, vatten etc kan jag ha i min kajak. Det blir inte mycket packning som behövs över en helg.

Med ett sånt upplägg så funkar det med en citius 55.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
calee En paddelfråga! Paddling allmänt 5
Freija Paddelfråga Paddling allmänt 6
JohanBj Paddelfråga Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.