tankar om utelivsambitioner och prylar

Som flitig brukare av Utsidan slår det mej dels att det är så många fina nästan oanvända grejer till salu,dels att det ej blir så många raka svar när man frågar om direkta vandringar och utfärder i naturen,jämfört med teorier om olika företeelser som kan ha med uteliv att göra;risker,missöden.
De inläggen läses av massor och det blir många korta svarsinlägg.
Visst finns det många som faktiskt är ute och kan dela med sej av egna erfarenheter av färder på allehanda platser,och har prylar de faktiskt använder och kan rekommendera eller förkasta,men ofta tror jag att många sitter vid datorn och drömmer om att vandra,paddla etc mej ej kommer till skott.
OK,man köper ibland fel storlek eller upptäcker att man inte kommer överens med den produkt man skaffat,och så kommer det nåt som är ännu bättre/man får råd att skaffa det man verkligen vill ha.
Men ofta tror jag att man tänkt ge sej ut på veckolånga vildmarksfärder och införskaffar utrustning avsett för detta,kommer kanska iväg,men upptäcker att ork och förmåga inte är tillräcklig för det man gett sej in på,och så blir man avskräckt och sen blir det inget mer.Eller så får man prioritera annat i livet än de stora turerna.
Att ha bra kondition och erfarenhet av att vistas ute,läsa terräng,fixa bra sovplatser och laga mat är enligt mej mycket viktigt om man ska ge sej ut och vandra,och det skaffar man bäst om man motionerar ute i naturen,knappast på löpband och spinninglektion där allt är tillrättalagt.
Ute i allehanda vädertyper,temperaturer och terräng bygger man grunden bättre.Och var ute ofta till vardags året om.
Kanske svårare i stadsregioner,men det är ju härifrån de allra flesta fjällvandrare kommer.
Det är bara och läsa i böckerna i raststugorna så ser man att så snart skotersäsongen är över lyser Jokkmokks lokalbefolkning med sin frånvaro till förmån för sydsvenskar,tyskar,holländare etc.
Och-varför inte nöja sej med kortare lätta turer tills man klarar att vada,gå i svår terräng etc?
Det skulle spara många skador av enklare och allvarligare slag,och så blir man inte avskräckt för att vandra.
Sen kanske det inte är så avgörande om man bär 12 eller 22kg.
Jag är själv ganska prylgalen och vill gärna ha det jag tror är bäst,gillar att byta upp mej när tillfälle finns. Halva nöjet är prylanskaffningen och att se hur bra dom är ute och hur det underlättar att göra vandringen trivsam.
Har egentligen först de senaste åren fått nåt riktigt intresse av att gå på fjälltur,även om jag alltid varit ute mycket från det jag var tonåring.
När jag nu har grejer jag är nöjd med så brukar jag fråga min pappa som förr var ute på många vandringar,oftast i Jokkmokksfjällen,hur mycket han hade med sej för ex vis en lång Sarektur.
Ca 25kg med påsmat,rejäl kamerautrustning.
Vad som slår mej är att han aldrig hade höftbälte,utan hela säckens tyngd på axlarna,alltid gick i gummistövlar.
Skippade tom liggunderlaget tills förra året då jag prackade på honom ett Z-rest för en tur till Hellemobotn.
Jag tyckte att en gubbe på 73 år inte skulle ligga direkt på backen,och han tyckte sen faktiskt att han sovit mycket mjukare än förr,men sitt 4kg-tält hade han med ,för det är bekvämt att bo i.
Hans ännu äldre gamle vän använder aldrig höftbälte;"det hindrar rörligheten".
Själv spänner jag åt bältet så fort jag ska flytta säcken mer än 20-30 meter...,och aldrig gummistövlar på fötterna!
Folk orkade mycket mer förr än nu är mitt intryck.
Dock finns drömmarna kvar hos oss bortklemade i dataåldern.
Det gäller bara att skaffa möjligheter att genomföra dom på ett bra sätt.
Mitt tips är att man börjar i liten skala och känner sej för,samt är vältränad och har väl fungerande utrustning,och kan läsa karta och kompass.
 
Mycket intressant!

Hur kan vi förändra "samhället" till att "ge oss" (själva prioritera anorlund) mer tid? Hur kan alla vi "drömmare" lyckas komma ut i den omfattning vi vill istället för att till stor del fokusera på exempelvis utrustning oss dess vikt? Hur påverkar vår familjs övriga intressen sitt eget uteintresse?

Var det så att människor förr var bättre rustade för uteäventyr genom deras dagliga (läs tyngre) arbetsdagar? Det var väl först under senare delen av 60-talet (tror jag) som man kunde börja prata om fritid i någon större omfattning.

/ Jörgen
 
nytt exempel:förra sommaren paddlade jag och min sambo i våra trygga fina VKV-kajaker från Vuojat till Lill-Selet i den stora Karats-sjön.En jättehärlig tur.
På 50-talet tog pappa och hans senare allt annat än fysiskt aktive svåger vår Peugeot-403 och körde på jordvägen upp till Karats by,satte i kanadensaren och paddlade över hela Karats-sjön,bar 3km till Peurare och paddlade till Skaite,gick sen upp och fiskade till Skielta sjöarna och paddlade hem.
Paddelturen beskriven ovan gjorde även en gammal dam jag pratade med på jobbet tillsamans med sin make när dom var unga och krya.
och vältränade exidrottaren Jag drar mej för att bära kajakerna några km...
[Ändrat av brigas 2004-08-08 kl 00:34]
 
Identifiering

brigas; sa:
Som flitig brukare av Utsidan slår det mej dels att det är så många fina nästan oanvända grejer till salu,dels att det ej blir så många raka svar när man frågar om direkta vandringar och utfärder i naturen,jämfört med teorier om olika företeelser som kan ha med uteliv att göra;risker,missöden.
De inläggen läses av massor och det blir många korta svarsinlägg.

Eventuellt har drömmarna (delvis genom sidor som utsidan) och prylarna en funktion för en hel del personer genom att de skapar en identitet i friluftslivet, äventyrssporten, eller vad det nu må vara. Kanske skapas denna identitet ibland mer av prylar och drömmar en av verkliga upplevelser. Man köper sig en livsstil och man hävdar sig på Internet kring sin livsstil för att kunna se på sig själv och säga, "Jag är en riktig äventyrare"

/Micke - Bygger jag min friluftsidentitet genom utsidan också, ja kanske delvis?

Är precis hemkommen från riksgränsenfjällen för fem timmar sedan, till ett Luleå mitt uppe i en festival och E-type som ylar i stan. Vad lungt och trevligt det kan vara med friluftsliv :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.