McKinley prylar

jag har under senaste tiden inhandlat lite mckinley saker (tält, sovsäck m.m). Så som jag förstått det är det ett "budget" märke på intersport. eller har jag fel? Utifrån mina erfarenheter hittils tycker jag produkterna fungerat mkt bra! Vad har ni andra för aspekter på McKinley? Är det bara skrot eller kan man ha det som alternativ till de dyrare märkesprylarna?

mvh
 
Det är varierat. Vissa prylar är helt ok och mycket prisvärda, men de kan inte mästa sig med tungviktatna. Å andra sidan behöver man oftast inte det heller. Det man dock ska tänka på är att kontrollera alla prylar mer noga än om man köper dyrt, detta då kvaliteten kan vara mer varierande. Men överlag är de prisvärda enligt mig.
 
Jag har ett McKinley MoonLite 2 som har fungerat utmärkt under vandringar i kebnekaise, vindelfjällen och höga kusten. Trots ordentligt blåsiga nätter i t.ex Tarfala, Kaskasevagge osv..
Det har varit ett prisvärt tält anser jag.
Min sambo har en mckinley-sovsäck som har samma pertextyg och samma sorts fyllning som haglöfssyntet-säckar som kostade det dubbla. Den fungerade utmärkt för henne förra hösten när jag huttrade mig genom nätterna i min gamla haglöfssäck.
Vet man vad man behöver och vad man ska kolla efter så tycker jag att McKinley verkar helt ok.
[Ändrat av P.Gröndahl 2005-07-10 kl 00:26]
 
Varierande kvalitet

De dyrare grejerna har helt klart bättre kvalitet än billigare, som ex. McKinley.
Ett dyrare märke har oftast mycket hög kvalitet på alla sina produkter, medans det kan skilja mycket på billigare produkter. Det uppstår alltså oftare produktionsfel på ett billigare märke då tillverkningen inte är lika bra.

Visst kan ett billigare tält vara bra eller en billigare känga lika så. Men du får aldrig lika lång livslängd på de billigare sakerna.
Om man räknar ut ett jämförpris, så som på mat, så är jag övertygad om att de dyrare märkena skulle bli de billigaste. Om man räknar in hur många år man kan använda produkterna.
Jag har t.ex. ett par Meindl Island Pro kängor som jag använder mycket, de har hållit i 10 år nu! Har även prövat ett par Everest kängor, de höll i 1 år!

Pratade för ett tag sedan med en kille som hade varit i Peru och vandrat Inkaleden. Han hade köpt McKinley grejer.........som höll i ett par dagar!

Som sagt så är det säkert inte så dålig kvalitet på alla billigare grejer men säkert på merparten.

I exempelvis fjällen kan det bli ganska tufft väder även om man inte har "tänkt" sig det. Då kan det vara lika dumdristigt att tälta med ett tält som inte håller måttet som att klättra i berg utan rep eller ge sig ut på en glaciär och tänka "det händer inte mig".

Kanske en hård jämförelse, men jag tycker man ska satsa på rejäla grejer om man ska ge sig ut i natur med en vildare "karaktär" än hustomten.

Mvh, Per Nyberg.
 
McKinleys produkter fungerar bra! Hade förmånen att bli sponsrad av just McKinley inför en bestigning av Aconcagua i januari -04. Tält, sovsäck, jacka, byxor, underkläder, mm, mm, testades först under ganska tuffa förhållanden i svenska fjällen i december innan vi åkte, och därefter fungerade alltså prylarna hur bra som helst också på Aconcagua. Jag använder fortfarande de saker jag fick utan att ha haft några problem. Min kollega besteg även just McKinley med bara McKinley-produkter några år tidigare.

McKinleys produkter fungerar alltså utmärkt för den typen av expeditioner. Frågan är vad man sysslar med om man inte tycker de grejerna är bra nog...
 
Dyra sandaler!

Jag är ingen expert på McKinley produkter då jag inte äger något av detta märke. Dock har jag alltid haft en föreställning om att det är ett "budgetmärke".

Sen när jag idag var inne på intersport, och skulle kika på sandaler som jag ville köpa, märkte jag till min förvåning att ett par McKinley sandaler kostade lika mycket som några av marknadens ledande tillverkare av sandaler tar för sina produkter. Då började jag faktiskt fundera över hurvida McKinley och intersport inte har tagit sig vatten över huvudet. Har de samma pris på sina produkter som marknadens ledande tillverkare har, ja då är valet enkelt. Då väljer jag hellre att köpa sandaler av en välkänd tillverkare än av ett märke som jag inte vet var jag har dem!

/
 
Håller med Admir S ovan att McK håller på att ta sig vatten över huvudet. De kan hålla nere priserna genom att inte själva göra någon produktutveckling; de kör på redan beprövade modeller från andra tillverkare. Även om detta gör att de inte kan ligga i absoluta frontlinjen när det gäller att släppa nya produktmodeller, så gör det inget, eftersom vi konsumenter ofta ligger flera år efter och de flesta av oss inte har möjlighet/behov av att alltid ha det nyaste. Lite fult är det allt.
Mina upplevelser av McK varierar. En jacka från 90-talets början som jag hade var helt fantastisk, medan en del senare saker (sandaler, regnskydd, underställströja) har varit skit rent ut sagt. Tror inte att jag skulle lita på dem när det gäller de där viktiga basgrejorna i utrustningen (tält, sovsäck, ryggsäck, kängor, ev jacka), men annars ser jag ingen skillnad på t ex en kompressionspåse från McK eller Haglöfs, frånsett priset. Men då var det bara det där med att McK håller på att uppjustera sina priser...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.