Prylar. Sverige tappar mark.

I sverige ser man många med stechkevlarbrallor på stan. Liksom Höjdmätare/puls-klockor multi bulti tools osv. Varför ser man inga såna här?

http://www.gpsw.co.uk/acatalog/P_BENTrack.htm

Jag har bara sett en person med en sådan, han var Holländare. Visserligen ligger vi långt efter tyskarna i att släpa med tuffa frylar, men holländare? Skärpning! Svenskarna tappar mark. Ut och köp!

Benefon Esc!
esc.jpg

Denna är helt klart bättre!

/Ulf

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
"Varför ser man inga såna här?"

Därför att om det är något vi är mer kräsna till än kassa friluftsprylar så är det fula telefoner.
Kanske? :)

Eller så vet vi att vänta med att köpa tills det finns handdatorer med telefon, GPS och en realtids 50-tusendeklskarta.

Sån är i alla fall jag: jag köper inte dyra prylar som bara är halvvägs till vad jag vill ha.

Mått och sans

Sjäv har jag skall erkännas både gådator, cykeldator och höjdmätarklocka. Pjäxor och kläder i avancerad plast.
Men jag har också träskidor förutom moderna, tio år gamla stavar, skjortor i ull från Engesons (tyvärr för de dem inte längre)ohyggligt prisvärda 250 kr styck.
Alla mina förfäder på både möderne och fäderne har varit friluftsmänniskor i meningen att det ingick i deras försörjning. De hade ett minimum av utrustning som användes flitigt men höll tack vare vård och reparationer.
De hittade i markerna tack vare kunskap, erfarenhet och ofta god lokalkännedom.
M.a.o. så tror jag inte att man behöver alla möjliga prylar till friluftslivet, vad man behöver är kunskap och erfarenhet och den skaffar man genom att vara ute gärna, ofta och länge om tid medges. Nackdelen för den statusintresserade är att det inte syns att man har just kunskap och erfarenhet på utsidan.
Men själv tittar jag efter subtila nyanser som välanvänd, välvårdad och välavvägd utrustning ty det är tecknet på att här är en kvinna eller man som kan sitt friluftsliv och klarar av både bra och dåligt väder.
[Ändrat av klippen 2003-01-27 kl 12:54]

Re: Mått och sans

klippen; sa:
M.a.o. så tror jag inte att man behöver alla möjliga prylar till friluftslivet, vad man behöver är kunskap och erfarenhet och den skaffar man genom att vara ute gärna, ofta och länge om tid medges.

Så sant. Problemet är att de flesta av oss lever i en miljö där det är betydligt lättare att förbättra vår utrustning än att förbättra kunskaperna.

Men hur som helst är ett Berguventält i Sarek en starkare statussymbol än ett Hilleberg i förrådet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips