smäck prylar

någon som har köpt saker som dom har skrattat åt efter att man har annvänt dom?

här kommer mitt förslag
biltemas kompass, kostade någon tia
har provat att annvända den men den saknar lite små saker, typ något streck i basen att ställa in kursen eftet :)
och kompassnålen fastnar ganska lätt om den inte är helt horisontell
färgen på nordsidan på nålen trillade av ganska fort
och den självlysande färgen(tror att det skall vara det, ser sån ut) har inte lyst vad jag har sett i varje fall
och den är så hög och klumpig att man lätt får parralaxfel när man kollar på den

skön sak i varje fall, ångrar inte att jag köpte den
för den visade mig värdet på dom andra kompasserna jag har ;-)
 
Inte köpt, men...

...fått av en (tror jag) välmenande svärmor. Hon snappade mitt friluftsintresse för en massa år sen, strax efter att Rambofilmerna gjort sitt segertåg. Så jag fick en jättelik överlevnadskniv med, just det, kompass, ett behändigt syset i skaftet så man kunde tråckla ihop sina skråmor, och några metkrokar. Hon är en ekonomiskt sinnad kvinna, så kniven köpte hon troligen på nåt av Värmlands mer obskyra lågprisvaruhus. Anledningen till att kniven var billig uppdagades när jag skulle 1. försöka tälja och 2, försöka slipa den. Bladet visade sig vara tillverkat i en legering som var misstänkt lik lödtenn... Är det Rockwell det heter, skalan man mäter sånt i? Det kan inte ha blivit höga siffror...
Just när jag sitter och skriver minns jag också en swiss army-kopia som jag fick av hustrun. Hon hade fått den genom nån sån där skrapa och vinn-historia. Den hade undefär lika många funktioner som det största originalet, men knivbladet vek sig baklänges när jag försökte skära lite påskris...

Björn
 
Sån där "rambo-kniv" i mjukt stål och en slida som går sönder bara man tittar på den har jag också, fast den kostade ju inte många kronor heller.

Men det var mest när man var i tonåren man köpte sånt där, man trodde på det som stod på förpackningen. Numera har man ju lärt sig att förpackningar är det mest lögnfyllda man kan hitta (det var en artikel i DN om baksidetexter på böcker, det är ungefär samma sak). De överdriver och vinklar så det står härliga till.

Jag köper fortfarande billiga grejer (på Rusta, Jysk och liknande ställen), men jag tittar ju mycket mer kritiskt på det jag köper (framförallt försöker jag titta på vad som finns inuti förpackningen) och har inte så stora förväntningar längre. Jag tror att numera är det oftare så att de billiga sakerna jag köper visar sig vara BÄTTRE än jag vågade hoppas:)
 
nermander; sa:
[---]

Jag köper fortfarande billiga grejer (på Rusta, Jysk och liknande ställen), men jag tittar ju mycket mer kritiskt på det jag köper (framförallt försöker jag titta på vad som finns inuti förpackningen) och har inte så stora förväntningar längre. Jag tror att numera är det oftare så att de billiga sakerna jag köper visar sig vara BÄTTRE än jag vågade hoppas:)

Instämmer - mitt exempel: Ska jag ut på 'äventyr' i 'ödemarken' vill jag ha bra grejer. Men på 'civiliserade' platser duger smäck ibland gott. Jag och en kompis (Tja Steffo!) skulle till Roskildefestivalen -99 (om nu det kan kallas för en 'civiliserad' plats). Risken för att ett tält där ska bli stulet, uppbränt, nerpissat eller på annat förstört är avsevärt högre än på de platser Gröna Kartan annars leder mig till. (Snöstorm och drivis brukar dock lysa med sin frånvaro, varför man blir mäkta förvånad när man ser ett och annat Hillebergtält där...) På Jysk införskaffades ett tält för 300:- och varsin sovsäck à 200:-. Vi såg det som en engångskostnad att lägga på toppen av entrébiljetten och räknade inte med att det skulle tas med hem. Allt är helt än idag och sovsäckarna är faktiskt riktigt bra - duger fint ner till kanske +5.

# M
 
grym; sa:
någon som har köpt saker som dom har skrattat åt efter att man har annvänt dom?

här kommer mitt förslag
biltemas kompass, kostade någon tia
har provat att annvända den men den saknar lite små saker, typ något streck i basen att ställa in kursen eftet :)
och kompassnålen fastnar ganska lätt om den inte är helt horisontell
färgen på nordsidan på nålen trillade av ganska fort
och den självlysande färgen(tror att det skall vara det, ser sån ut) har inte lyst vad jag har sett i varje fall
och den är så hög och klumpig att man lätt får parralaxfel när man kollar på den

skön sak i varje fall, ångrar inte att jag köpte den
för den visade mig värdet på dom andra kompasserna jag har ;-)

En ryggsäck av mamma för tvåhundra spänn, plastspännena höll i två kilometer. Sedan fick jag hålla fast remmarna själv..
 
Ortlieb kartfodral

Ortlieb är inte något lågprisfabrikat utan snarare tvärt om, ett högprisfabrikat. Vitsen med ett vattentätt och ”genomskinligt” kartfodral är att man ska kunna läsa kartan genom den ”genomskinliga” plasten, men det går inte i mitt kartfodral från Ortlieb, för plasten är alldeles för ”grynig”. Så jag har använt mitt Ortlieb 1 kanske 2 gånger. Kartfodralet har legat undanstoppat sedan 2 veckor efter det jag köpte det. Kollar man på kartfodralet idag är plasten helt gul :( .

Per Brune
 
Billigt taelt

Jag koepte ett taelt i Australien aar 2000 och betalde ca 500 kr foer det. Jag hade taenkt aenvaende i tvaa maanader och sedan slaenga det, men blev noejd saa jag tog det tillbaka till Sverige. Jag har anvaent det sedan dess och oever 300 naetter i det saa haaller det fortfarande. Jag har testat det i ganska tuffa foerhaalande och aer helt noejd. Vaersta natten blev i en snoe-storm paa 3 000m och det hoell utan naagra problem. Aenda testet taeltet inte klara aer mer aen 20 cm bloet-snoe..
/Stellan

29.jpg

[Ändrat av j_stellan 2003-09-19 kl 13:25]
 
Sittunderlag från Jysk

Jag köpte på prov ett självuppblåsande (Thermarest typ) sittunderlag på Jysk. Kostade några 10:eek:r så det var ingen större förlust, ifall sittunderlaget skulle vara smäck. Och inte speciellt oväntat, smäck var det. När man sätter sig på sittunderlaget så sjunker det ihop till en tjocklek som är lika med dubbla höljestjockleken (0,3 mm) där man sitter, och poppar upp till 5 cm runt omkring. Som att sitta på en halvfylld luftmadrasskudde från 60-talet. Men mycket annat var inte att vänta för 39 eller om det nu var 49 SEK.

Per Brune
 
Lättvikts-regnställ

Hade en gång ett regnställ (tror det var från asics).
Dess stora fördel var låg vikt och volym. Det hette också att det andades...
Dess stora nackdel var att det inte höll vattnet ute.
Starkt bidragande orsak: Dekorativa ränder fastsydda (självklart genomgående sömmar och inten tejpning) på axlarna och längs armarna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.