Hemförsäkring kring prylar?

Hemförsäkring och prylar?

Vad är det som gäller? Kan man ha frifluftsprylar på vinden/källaren och täcker hemförsäkringen det? Eller måste man ha en specielförsäkring för sina dyrgripar? Summorna börjar ju rulla iväg när man räknar på alla prylar man har!
Någon som vet??
 
Lite generellt verkar det nu vara så att det mesta av prylarna betraktas som lösöre, inga problem. Kajaker däremot är undantagna. Märkligt nog så blir det alltså så att om garaget brinner upp så täcker försäkringen garaget, åkgräsklipparn, skidutrustningarna, motorsågen, cyklarna* men inte kajakerna (eller vindsurfingbrädor)!

För kajaker måste man ha separat tilläggsförsäkring, en per kajak. Premien är inte såå hög, och innehåller stöld, brand, ansvar, rättsskydd, upptagnings- och sjösättningsskada. Det blir ju i och för sig lite fånigt på en kajak. Ansvar och rättsskydd måste innebära ganska små kostnader årligen för bolagen i kajakfallet...

Detta gäller ju inte alla bolag, men från att tidigare småbåt brukade ingå så är det nu ovanligare.



*för cyklar finns väl vissa restriktioner men det gäller kanske främst stöld.
 
Liknande gäller för viss "flygutrustning" som paraponte och annat. Har en vän som blev av med sin skärm och försäkringsbolaget vägrade ersätta. Skärmen kan lätt tas för en vanlig ryggsäck av normal pundare...
 
Mkt bra ämne!

Detta var ett mkt bra ämne att ta upp på detta forum.
Många ggr räknar man ju med att saker som blir stulna går på hemförsäkringen. Men tydligen icke!
Tyvärr kan jag inte bidra med något i denna fråga ÄNNU.
Men på Måndag ska jag ta kontakt med mitt försäkringsbolag och kolla över hur det ligger till med tex...Sovsäckar, Jackor, Tält, Kajak, Långfärdsskridskoutr., Ryggsäckar och gud vet vad! Jag har ju några xx antal tusenlappar nedstoppade i saker som för mig är mkt mer värt än för tjuven.

Håll hårt i era grejer!

Ha de / Joachim
 
Bra idé eftersom ingen annat verkat gjort det. Ska maila mitt försäkringsbolag med det samma! Återkommer med svar.. Kul och se om det olika eller om det är samma pol. på alla!?
 
Folksam

Nu har jag fått svar på frågan; Gäller hemförsäkringen när man har tält, sovsäck, kök och dyl. i källarföråd?
Svar; JA.
Jag maila Folksam.
 
Jo, så är det nog. Jag frågade ju mitt bolag, och de enda undantagen var kajak och vindsurfingbräda. Båtar överlag kan nog antas vara undantagna. Däremot fanns ingen begränsning för klätterutrusning eller annat som har högt kilopris och kanske kunde ses som stöldbegärligt.

(Och varför skulle det finnas undantag egentligen? Man uppger ju till vilket belopp man vill försäkra lösöre, och det borde ju spela ytterst liten roll om lösöret består av kajaker eller silverbestick...)
 
Svar

Jag har nu fått svar från försäkringsbolaget IF.

De skrev följande...

"I din försäkring ingår även det som du förvarar på vinden, max ersättning vid en skada är 30 000 kr. Kajak ingår också i hemförsäkring. De skadehändelser som kajaken omfattas av är brand och stöld. Vill du ha ett skydd för sjöskada, transport och uppläggningsskada rekommenderar jag en båtförsäkring."

Mvh / Joachim
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.