Åkteknik

Tänkte jobba med tekniken i vinter, men det är lite svårt när man inte riktigt vet vad som behöver fixas till. Har ett irriterande litet skrap när jag sätter i höger skridsko, hur mycket jag än försöker så blir det inte en helt ren isättning. Vänsterbenet funkar bra och jag kommer upp på ytterskär direkt (tror jag). Men högerbenet irriterar...

Jag åker så här:
http://www.youtube.com/watch?v=4EY281cHN1g
Vad ska jag jobba med?

Anders
 
Riktningsjustering

Inte så lätt att se hur du gör på filmen. Vore intressant om du kunde filma på snötäckt is också och fotografera spåren.

Jag tror mig se att du sätter i vänster skridsko mer distinkt i den riktning den senare glider iväg medan du sätter i höger skridsko mer doublepushliknande mer rakt fram eller t o m lite åt vänster och precis efter isättningen vrider foten mot höger. Möjligen är det vridningen som skrapar.

Kanske kan du justera skenans placering i förhållande till foten på höger sida så att du får bättre balans och skär fast bättre i den riktning som du sedan glider. Är monteringen av skridskon symmeterisk spegelvänd när du jämför höger och vänster sida?
Samma benlängd?

Försök också att sätta i högerskridskon i isen lite senare och lite längre till höger samt lite mer utvinklat mot höger.

Har du skadat höger fot eller ben?

Samma problem med andra skridskor och kängor?

Thure
[Ändrat av thureb 2006-10-18 kl 11:58]
 
ajn; sa:
Tänkte jobba med tekniken i vinter, men det är lite svårt när man inte riktigt vet vad som behöver fixas till. Har ett irriterande litet skrap när jag sätter i höger skridsko, hur mycket jag än försöker så blir det inte en helt ren isättning. Vänsterbenet funkar bra och jag kommer upp på ytterskär direkt (tror jag). Men högerbenet irriterar...

Jag åker så här:
http://www.youtube.com/watch?v=4EY281cHN1g
Vad ska jag jobba med?

Anders

Lysande idé med youtube-filmen !

Åktekniken ser väl inte så dum ut, men här kommer några spontana kommentarer:
- Böj mera på knäna och försök sitta djupare ner.
- Sträva efter att lyfta hela foten samtidigt
- Större recovery (halvcirkeformad rörelse med push-benet) kommer att ge mer kraft, och öppna för en senare isättning
- Senare isättning som ger mer sidofall och mer kraft i pushen.

Som Barry Publow säger: jag har aldrig träffat en skridskoåkare som sitter för djupt ner ;-)


Lycka till
 
Re: Riktningsjustering

thureb; sa:
Inte så lätt att se hur du gör på filmen. Vore intressant om du kunde filma på snötäckt is också och fotografera spåren.

Jag tror mig se att du sätter i vänster skridsko mer distinkt i den riktning den senare glider iväg medan du sätter i höger skridsko mer doublepushliknande mer rakt fram eller t o m lite åt vänster och precis efter isättningen vrider foten mot höger. Möjligen är det vridningen som skrapar.

Kanske kan du justera skenans placering i förhållande till foten på höger sida så att du får bättre balans och skär fast bättre i den riktning som du sedan glider. Är monteringen av skridskon symmeterisk spegelvänd när du jämför höger och vänster sida?
Samma benlängd?

Försök också att sätta i högerskridskon i isen lite senare och lite längre till höger samt lite mer utvinklat mot höger.

Har du skadat höger fot eller ben?

Samma problem med andra skridskor och kängor?

Thure
[Ändrat av thureb 2006-10-18 kl 11:58]

Ska labba lite med sidjusteringen, har ett par Maple med SNS profil utan sidjustering men ska ta och borra upp lite alternativa hål i plattan. Räcker det med de två genomgående bultarna den i mitten är gängad och lite krångligare antar jag. Hur många mm brukar det räcka att flytta i sidled?

/Anders
 
Det här påminner om en gammal favorit på Telemarktips. Lite kommentarer:

Det syns att du inte kommer upp ordentligt på högerskridskon precis som du känner det, tydlig skillnad mellan höger och vänsterskär. Kan vara skridskoinställning. Pröva att häng lite mer i vänsterskär eller få över kroppsvikten lite mer åt sidan innan du börjar det nya skäret. Då borde högerfoten komma in bättre under kroppen och du får ytterskär. Detta problem har jag sett flera skridskoåkare ha men jag har inte riktigt förstått vad det är men brukar ge ovanstående råd.

Kör lite längre skär rent generellt bara för skojs skull och se hur det känns.

Ser ut att vara fin is på första klippet, det är ingen skillnad i skärpa eller slipning mellan skridskorna?

-Palle
 
Maple

har ganska djup aluplatta och det går att gänga mittbultarna i plattan direkt men de två bultarna som sitter jämte varandra under bygeln tar mera last och minst en av dem bör vara försedd med mutter på baksidan.

Hur mycket man skall sidoförskjuta är individuellt jag trivs med 8 mm. Det kan vara möjligt att du bör sidoförskjuta olika mycket fram och bak. Jag parallellförskjuter själv men med tanke på ditt problem kanske du skall förskjuta mindre framtill.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...