Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
om det gnekar/knarrar så är det oftast nått som flexar. lägg handen på bromsen och dra åt handtaget (det underlättar om man är två) så kan du känna om det är något som rör på sig. Det kan vara oket som flexxar eller , om skivan inte är centrerad, infästningen mot ramen.
när du har hittat vad det var så skruvar du isär och fetttar upp, ev med loctite.
Det är precis vad jag menar. Ibland är det skruvarna som knarrar. Det brukar försvinna med lite litiumfett men ibland är det mer motiverat med loctite. Att inte använda loctite på cylindern borde vara självklart även för den mest medelbegåvade cykelreparatören =)
PS, min dåliga stavning beror inte på min låga språkbegåvning utan mina klumpiga fingrar. DS =)
Man brukar säga att det vanliga vita Campa-fettet är ett litiumfett.
Om det stämmer vet jag inte, det var många år sedan jag köpte Campafett, eller överhuvudtaget små dyra oljeflaskor eller fett-tuber hos en cykelhandlare.
Vad du än gör, köp det inte i en cykelbutik. Små förpackningar till överpris.
Biltema eller närmsta mack är ett bra inköpsställe. Kan också vara värt att titta i MC butiker då dom ofta har samma prylar som cykelbutikerna fast till betydligt bättre priser. Jämför till exempel bromsvätska och gaffelolja.
Det är inte skruvarna som är lösa eller så.
När man skruvar loss oket och håller det i handen och bromsar så gnekar det fortfarande. Är säkert nån gummitätning inuti som gnekar.
Nån som vet om man måste tömma på olja innan man ingriper på dessa bromsar?? Tänkte att man kan öppna oket och smörja inuti.
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...