Aggresiv hund!?

Hallojsan alla vandringstyper! Jag är ganska ofta ute och "gå-tränar"/löper hemma i förorten. På senare tid har det dykt upp ett problem som hindrar det: Två aggresiva, lösa hundar kom när jag var på hemgång och jag var tvungen att springa in hos en vän. Hur skall jag göra för att kunna fortsätta min träning UTAN att bli attackerad av några hundar? Skall jag döda dem på något sätt?
Tacksam för svar!
mvh, Timo - Vandrar i alla väder
 

Karl Erik

Gäst
Ja, bra ide - försök ta livet av dom på nåt sätt.

Men hur, vilken metod är bäst?


Kniv - mycket söligt.


Strypsnara - besvärligt och svårt.


Skjuta - smäller styggt.


Slå i huvudet - ja, men med vadå?



Gift i två preparerade fläskkotletter,
tror jag är metoden jag själv hade valt.


Kanske andra kan komplettera med andra metoder?


Lycka till. Du får berätta senare hur det gått.


Mvh. Karl Erik
 
Störa med höns?

Ta med hönor fastgjorda i öglor runt bältet (en 10-15 stycken får nog plats runt midjan), När du närmar dig den zon där hundarna brukar patrullera släpper du en höna var 10: de sekund samtidigt som du ökar farten och springer i zig-zag (weaving). Ge akt på hur många G du drar i svängarna; hönor får inte släppas i mer än 4 G!


M V H


/J.
 
Svar till agresiva hundar

Det är trist att attackeras av hundar. I många fall är det dåligt uppfostrade hundar som inte kommer på inkallning. Man måste gå tillbaks lite för att förstå varför hundar gör som de gör. Hunden är ett flockdjur. Det går aldrig någonsin att ta ur dem. Husse/matte är och SKALL vara ledaren i flocken. När någon varelse närmar sig flocken (läs hundar, människor) är det flockmedlemmarnas instinktiva självklarhet att ta redapå vem den ev inkräktaren är. Betraktas den som fiende skall den motas bort.
En fiende är ofta lite försiktig (läs rädd). Detta känner flocken direkt på den vittring som inkräktaren avger.
Då skall denne bort från flockens område för det kan vara en risk för flocken om det kommer svaga individer, flocken strävar efter att vara så stark som möjligt.


En del hundar är mer utpräglade att själva vara ledartyper. De är som man säger väldigt skarpa. Sådana måste ha en hundägare/förare som kan hantera dem och vara dess överhund.
Så fungerar de.


Men det är inget skäl till att bli attackerad ändå. Jag skulle tro att du är lite rädd för hundar eller rättare sagt tycker det verkar obehagligt när de kommer springande mot dig.
Jag var själv ute och gick med hunden, en bordercolli. Jag mötte flera som kom emot springande. Även blev omsprungen. Hunden lös och inget hände. Det var väl en snäll hund?
Men sen kom det ytterliga en löpare. Redan på 200 meter markerade Sanna (hunden) att något inte var rätt. Hon började springa mot löparen. Jag kallade in. Men driften att skydda flocken var kraftigare.
Sanna stannade några meter från löparen, som började att vika av. Jag såg att vederbörande tyckte det var obehagligt. Det visade sig att han var rädd för hundar.


Bordern är en vallhund med vad det innebär. Den skall samla in det som tillhör och skilja bort det som inte gör det. Så hon handlade i sig rätt. Men det jag gjorde var fel.Jag skulle redan när jag märkte att det var en rädd person så skulle jag omedelbart kallat in Sanna betydligt hårdare och kopplat henne.


Det är min skylldighet.


Det var långt det här.


Men att övervinna en rädsla är mycket svårt. Sen går det inte att dölja om inte är det mycket svårt.
Till hundägare: Hunden skall alltid vara under kontroll. Innebär att om jag inte har utbildat mig själv och hunden till att lyssna på kommandon som jag ger SKALL hunden ALLTID vara KOPPLA . PUNKT.
Det finns inget försvar.
 

michael.eriksson (micke)

Gäst
Untitled

Hundar skall väl ALLTID! vara kopplade i tätortsbebygelse?
 
Inte alltid kopplade hundar

Om man har tillräcklig pli på sin hund kan man ha den okopplad.


En naturvårdare jag träffade i somras sade att han brukade släpa ut en kanin framför huden för att testa om hundägaren hade tillräcklig pli eller inte.
 

timo.olsson@mobigym.se (Timo Olsson)

Gäst
Ingen ÄGARE!!!

Det verkar som flera trott att hundarna ifråga har ägae och att de strövar kring dem. Så är inte fallet. En polare till mig har sett hund ströva kring fritt också, han bor nämligen nära där de brukar förhålla sig. Det handlar om till synes hem/ägarlösa hund(ar).
 

Ja det kan man heta

Gäst
Polis anmälan

Tja jobbigt läge.
Jag antar att det ända du kan göra att att anmäla det hela till polisen eller annan lämplig myndighet.
Att själv försöka göra sig av med hundarna leder säkert till lagliga tråkigheter med eventuella böter som följd.
Jag skulle nog anmäla att lösa till synes vilda och aggresiva hundar vid ett flertal tillfällen anfallit mig vid löpturer i området.


Det ka nog krävas ett flertal anmälningar innan något händer, vi vet ju alla hur långsamma våra kära myndigheter är.


Lycka till med hund plågan.
 

detta_kan_vara@en.email.adress.nu (Ja det kan man

Gäst
Polis anmälan

Tja jobbigt läge.
Jag antar att det ända du kan göra att att anmäla det hela till polisen eller annan lämplig myndighet.
Att själv försöka göra sig av med hundarna leder säkert till lagliga tråkigheter med eventuella böter som följd.
Jag skulle nog anmäla att lösa till synes vilda och aggresiva hundar vid ett flertal tillfällen anfallit mig vid löpturer i området.


Det ka nog krävas ett flertal anmälningar innan något händer, vi vet ju alla hur långsamma våra kära myndigheter är.


Lycka till med hund plågan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
geotollare Hund i djupsnö Fjällvandring 10
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
Filip.K Vandra med hund, hundens baspaketet? Fjällvandring 16
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
Bjornligans.draghundar hund med klövjeväska Fjällvandring 27
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
anjoua Vandra med liten hund Fjällvandring 7
Vindskydd Vada med klövjad hund Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.