Är syrgas dopning?

På WADA: s hemsida står det nu.

"Oxygen

The 2010 List clarifies that supplemental oxygen (hyperoxia) is not prohibited. "

Betyder inte det att hela den här tråden numera bara är en hypotes?

Debatten verkar ha vart hård eftersom det är det ända ämne som tas upp på listan som "not prohibited ".
 
Nej det betyder det inte! Mer far du lasa i nasta Alpinist. Jag ska posta har nar artikeln kommer upp dar och pa EXPLORERSWEB. Det ar jag som skriver.
 
Dopinglagen (med straffrättsliga påföljder) gäller faktiskt alla, så jag har mycket svårt att se att det går att ungå den diskussionen i en dopingdiskussion?

Btw, tack för kommentaren i den oreviderade versionen!;) En sak till, David är passionerad i sina åsikter och det är aldrig fel i något sammanhang: hellre det än rödgrön röra!;)

Det där med dopinglagen menade jag att det var så självklart att det inte behövde diskuteras.

Kommentaren... hrm, jag blev lite grinig efter en stund... ;)

Angående David så har han spytt så mycket omotiverad galla över mig i tidigare sammanhang så han har hamnat på min shit-list... Fick ett mail från en kille som undrade vad han är för en otrevlig typ och som googlade på honom och hans s.k. Himalayaexpeditioner och erfarenhet av räddningsaktioner på hög höjd och hade kommit fram till att han är väldigt kaxig men vad gällde höghöjdserfarenhet så stod inte kaxigheten i proportion till erfarenheten... typ.

Visst, utan tvekan, respekt för att det är svåra rutter vilket kan innebära att det är svårare att evakuera, men man är ju inte högre för det. Skulle vara intressant att veta hur högt David har varit på sina höghöjdsexpeditioner i Himalya.
 
Nej det betyder det inte! Mer far du lasa i nasta Alpinist. Jag ska posta har nar artikeln kommer upp dar och pa EXPLORERSWEB. Det ar jag som skriver.

Så var vi igång igen. :)

Wada har fastställt för 2010.

Jag citerar
"Prohibited List
The following are prohibited:
1. Blood doping, including the use of autologous, homologous or heterologous
blood or red blood cell products of any origin.
2. Artificially enhancing the uptake, transport or delivery of oxygen, including
but not limited to perfluorochemicals, efaproxiral (RSR13) and modified
haemoglobin products (e.g. haemoglobin-based blood substitutes,
microencapsulated haemoglobin products), excluding supplemental oxygen. "

Tillägget "excluding supplemental oxygen." lades till 2010 .

Skrik gärna till när artikeln är publicerad, Ska bli intressant att läsa.

Fram tills dess kan vi bara konstatera att Syrgas på burk inte är dopning. Du får ursäkta mig David men jag värderar Wada: s variant av deras egen prohibited list före en enskild persons åsikter om vad som "ska" stå på den. Vad som kommer att stå i 2011års upplaga är osett ännu. Vem vet, du kanske får rätt.

Nu ska jag upp i bergen ett par dagar och jag lovar att jag ska avstå från från syre på flaska. ;)
 
Angående David så har han spytt så mycket omotiverad galla över mig i tidigare sammanhang så han har hamnat på min shit-list... Fick ett mail från en kille som undrade vad han är för en otrevlig typ och som googlade på honom och hans s.k. Himalayaexpeditioner och erfarenhet av räddningsaktioner på hög höjd och hade kommit fram till att han är väldigt kaxig men vad gällde höghöjdserfarenhet så stod inte kaxigheten i proportion till erfarenheten... typ.

Visst, utan tvekan, respekt för att det är svåra rutter vilket kan innebära att det är svårare att evakuera, men man är ju inte högre för det. Skulle vara intressant att veta hur högt David har varit på sina höghöjdsexpeditioner i Himalya.

Ett vanligt debattrick när argumenten tryter är ju att man börjar misskreditera den man debatterar med.
E9Climbing kan som bekant svara för sig själv, men det finns få andra svenskar som håller hans standard på svår alpin klättring på klippa, is, mixat, sommar som vinterförhållanden. Om han inte kommit så högt på sina Himalayexpeditioner så kan det möjligen bero på att han inte söker dom lättköpta triumferna.

Just i frågan om O2 som doping delar jag i och för sig inte hans åsikt eftersom jag anser att, utanför tävlingsklättringen, så är inte dopingbegreppet relevant för klättring och bergsbestigning.
Frågan om O2 eller ej skall vara en del av en etikdebatt rörande stil och beteende vid klättring.
Klättring skall inte omfattas av ett formaliserat regelverk. Det förvånar mig att just E9 climbing av alla tycker det i specifikt denna fråga. Problemet med oansvariga, riskabla, miljöförstörande kommersiella Himalayexpeditioner måste kunna lösas på annat sätt.
 
Frågan om O2 eller ej skall vara en del av en etikdebatt rörande stil och beteende vid klättring.
Klättring skall inte omfattas av ett formaliserat regelverk. Det förvånar mig att just E9 climbing av alla tycker det i specifikt denna fråga. Problemet med oansvariga, riskabla, miljöförstörande kommersiella Himalayexpeditioner måste kunna lösas på annat sätt.

Amen!

Att rampljuset fördelas orättvist mellan olika stilar är ett väldigt lågt pris att betala för att slippa onödiga regleringar.
 
@ annwes

"hans s.k. Himalayaexpeditioner "... Du maste ha last mina inlagg har pa utsidan valdigt daligt om du tror att min ambition med min klattring ar att komma hogt. Inget intresserar mig mindre an hojd. Jag ar en extremt medioker for att inte saga usel hoghojdsklattrare men jag gor det jag ar intresserad av och pa en niva som passar mig.

Jag kan lova dig att Mountain Hardwear inte sponsrar var (s.k) Latok Expedition for vara meriter pa hojd utan for att vi kan klattra det vi har ambition att klattra.

Jag har aldrig varit over 6980 meter. Hoppas att du och din intresseklubb noterar detta nu.

@Seon

Jag haller med dig om att friheten att gora som man vill i bergen i princip ar "priceless". Det ar dock intressant att lyfta fram implikationer som prestationshojande droger har da dessa anvands flitigt pa stora berg.

Tex om expeditionskommiten ger ut ett bidrag till en expedition som anvander klassade prepparat sa stoder de brottslig verksamhet. Om dessa prepparat inte anvands i syfte att bota sjukdommar.

Nar det galler O2 sa tycker jag att det ar en "extrem" som ar intressant att lyfta fram och se vilka implikationer det far pa klattringen pa 8000 meter om den klassas som doping.

Jag tror att vi klattrare ar lyckligt ovetande om vad WADA och UIAA och dess regler i teorin betyder for var sport.


Slutligen uppmanar jag de som vill klaga pa mig att skicka PM sa slipper ni forstora tradarna med massa OT. Har ni inga argument i sak sa funder tva ganger om ni ska posta.
 
Ett vanligt debattrick när argumenten tryter är ju att man börjar misskreditera den man debatterar med.

Ja, så brukar det vara. Här var det lite annorlunda, men det utspelade sig bakom kulisserna. Jag hade i inlägg #116 avslutat med nåt i stil med ”kul med lite mer konstruktivt, han den där andra bara hugger”. Sedan blev jag lite grinig och tog bort det. Christian hade sett den oredigerade versionen och var juste och tackade för det i alla fall längst ner i sin kommentar, och kommenterade också ”han den där andre”. Det var alltså detta jag svarade på. Inte lätt för er andra att veta.

Jag passade på att ge en redig känga just för att det tidigare var precis som du skriver, David gick från sak till person, jag dissades ner till en fullkomlig nolla, framför allt sedan jag aldrig varit på höghöjdsexpeditioner och borde hålla truten, medan han själv var bergsguden själv personifierad. Jag, den dumma nollan, skulle lyssna på honom som visste hur det var på hög höjd.

Sen var det visst lite si och så med Davids enorma höghöjdserfarenheter. David har varit i Himalaya 4 gånger, Shani 1989, 5 885 m, där han fick bryta pga. av en skadad fot, okänt hur högt han kom. Hunza Peak 1991, 6270 m, där han inte heller kom upp och också där okänt hur högt han kom, G3/G4 2009 där han fick avbryta pga. av et skadat knä och där han nådde till 6980 m, och nu nyligen Kwangde 6187m där de alla fick bryta pga. yttre omständigheter och också där okänt hur högt han om.

David har varit högt på en tur, that's it. På den turen var han några hundra meter högre än vad jag har varit. Utöver den turen så verkar jag, den korkade amatörturisten, ha betydligt mer erfarenhet av att befinna mig på mellan 5 000 - 6 000 m än David. Tibet, Kina, Bolivia, Peru, Ryssland, Tanzania… Ops. Jag har aldrig befunnit mig på svåra leder men ifrågasättandet gällde erfarenhet av sjukligheter på hög höjd och eftersom folk blir sjuka och dör även på andra ställen, så, nu när kängan så att säga låg serverad tog jag tillfället i akt.

Sen är det väl så att om man är karl kan man vräka ur sig nästan hur mycket spydigheter som helst, ingen kom med en kommentar liknande din när David dissade ner mig alldeles. Men nu när ett kvinnfolk säger nåt så är det på’t med en gång. Lite som Pompe-affären fast tvärt om, hon behandlades med silkeshandskar just för att hon var tjej, hade det varit en karl hade han lynchats.

Och som jag sa, inget snack om respekt för att det är svåra leder, men man är inte högre upp för det. Och det ger en ingen rätt att vara så ohövlig att man blir på gränsen till kriminell (5 kap brottsbalken). Sorry att behöva ta det i den här tråden men behövde få sätta ner foten. Eftersom jag själv lynchades offentligt vill jag också sätta ner foten offentligt. Basta. Hoppas att det räcker nu.
 
Och som jag sa, inget snack om respekt för att det är svåra leder, men man är inte högre upp för det. Och det ger en ingen rätt att vara så ohövlig att man blir på gränsen till kriminell (5 kap brottsbalken). Sorry att behöva ta det i den här tråden men behövde få sätta ner foten. Eftersom jag själv lynchades offentligt vill jag också sätta ner foten offentligt. Basta. Hoppas att det räcker nu.

Har förståelse, har sett eländet. Vad jag för förstått är du inte den enda som drabbats. Bra att någon sätter ner foten.
 
@ annwes


Du overdriver nagot helt otroligt. Ingen har kallat dig nolla, idiot eller nagot likande. Det ar hjarnspoken. eller vad jag vet. Daremot uttalar du dig tvarsakert om saker du verkar ha ytterst begransad kunskap om. Da syftar jag bla pa dina inlagg om att ha O2 med sig som First Aid. Dina uppgifter om Piosk vikter etc var inte korrekta. Inget i de inlaggen var seriost.

Att jag skulle gjort mig skylldig till grovt fortal som du insinuerar gor ju att det fran och med nu inte gar att ta nagot du sager seriost.

Kanns som du sitter dar bakom tangenbordet och ar bitter och frustrerad. Give it up.

Sedan tackar jag for din genomgang och recension av mina turer i Himalaya.

Pa Shanis dar jag for ovrigt var bade 1989 och 1991 sa var vi en bit upp och trust me hade vi gatt hogre an vad vi gjorde 1991 sa hade jag sannolikt inte suttit har i dag. Nar Wbeer och jag var pa Shani var jag 18 ar. Det var forsta gangen nagon svensk forsokte sig pa en tur i Himalaya i alpin stil.

Pa Hunza Peak ledde jag alla klattring upp till ca 5900/6000 m. Bla en 95 grader is repa pa 90 meter i en push med 2 avknutna skruvar som sakring ca 30 meter under kruxet. Jag blev sedan sjuk till andra forsoket som ledde till toppen via en betydligt lattare led.

G3/G4 Det var ju ett forsok pa en av varldens hardaste berg vi East Face dar ingen varit uppe de senaste 20 aren. Om det var latt skulle jag pyssla med nagot annat.

Kwangde Ingen lyckad trip vi forsokte pa 3 olika leder och gjorde en repa ca M7+ utan nagon protection. Normalt ska det va WI5. Helt enkelt for hart for mig att klattra utan is. Bara att du sager att ingen vet hur hogt vi var sager allt om hur lite du vet om den typ av klattring jag psslar med. Det ar helt ovidkommande hur hogt vi kom. Vi var dar for att gora en tur. Klattring sant som ar brant. Hojden skiter jag i. Vassy som jag var med pa Kwangde har dock varit en massa pa hojd efter att ha toppat ut 12 av de 14 topparna over 8000 meter samt 5 forsok pa K2.

Vad ar din poang med att radda upp vad jag gjort? Vad vill du ha sagt? Jag tycker du ska ta ditt agg mot mig privat eller battra hall det for dig sjalv.

Du ar sa OFF TOPIC
 
Senast ändrad:
Nar det galler O2 sa tycker jag att det ar en "extrem" som ar intressant att lyfta fram och se vilka implikationer det far pa klattringen pa 8000 meter om den klassas som doping.

Jag tror att vi klattrare ar lyckligt ovetande om vad WADA och UIAA och dess regler i teorin betyder for var sport.


[/B]

Vilket problem skulle lösas av att dopingbegreppet infördes i klättringen utanför tävlingsklättringen?
Visst är oseriösa Himalayaexpeditioner ett problem, men är dopingklassning av O2 lösningen?

Om det är så att det är farligt att befinna sig på 8000+ utan syrgas och om bergsbestigning med syrgas är oetiskt så är min logiska slutsats att klättrare bör hålla sig borta från 8000+.
 
Att jag skulle gjort mig skylldig till grovt fortal som du insinuerar gor ju att det fran och med nu inte gar att ta nagot du sager seriost.

Det här är situationen i ett nötskal.
Du drar slutsatser utifrån din verklighet och dessa slutsatser blir sedan den sanna verkligheten och allt annat är fel.
Men ibland kan det vara på ett sätt som man inte har tänkt på eller andra kan helt enkelt ha en annan uppfattning.
Bara för att man inte tycker som du betyder det inte nödvändigtvis att det är fel.

Vad i hela friden fick dig att dra slutsatsen att jag avsåg grovt förtal? Du drar ju slutsatser som fan läser bibeln...
Suck.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dimmi Är det klok att använda 20-årig plast Trezeta? Alpin / Bigwall 5
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Mike C Hur signalerar man med en pannlampa att allt är OK? Alpin / Bigwall 56
E9climbing Risk! Vad är acceptabelt? Alpin / Bigwall 86
E9climbing Outside Sverige hur oseriösa är dom? Alpin / Bigwall 17
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
E9climbing Är bergsklättring ett utdraget offentligt självmord? Alpin / Bigwall 25
seon Vilken risknivå är beundransvärd och vilken är oförsvarligt dum? Alpin / Bigwall 140
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
seon Vad är ett misslyckande? Alpin / Bigwall 28
MarkusN Nu är det dags – Svartgölsträffen är tillbaka! Alpin / Bigwall 17
Lars_P Vad är Sherpa, Sirdar etc. Alpin / Bigwall 9
Pask Vad är detta för berg? Alpin / Bigwall 11
Carlarmfelt Varför är "europeisk" stegjärnbinding inne i europa Alpin / Bigwall 1
Tidenztand Hur svårt är Elbrus Alpin / Bigwall 2
Sidni Vad är symtomen för höjdsjuka ?? Alpin / Bigwall 9
wmthned vad är Alpinist Alpin / Bigwall 11
Messner & Habeler är tillbaka... Alpin / Bigwall 0
Äntligen är den här ... Alpin / Bigwall 0
krum syrgas eller inte på everest Alpin / Bigwall 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.