Är syrgas dopning?

UIAAs

"position paper" ovan verkar ge en bra sammanfattning av diskussionen och fakta men jag tycker att du skall ge källhänvisningar David när du citerar, jag retar mig på att ditt första inlägg i den här tråden inte har någon källhänvisning var har du hittat den texten? Eller har du skrivit den själv?

Jag menar att WADA och UIAA gör klokt i att se detta i stort och väga in hur ställningstaganden uppfattas både inom organisationerna och utåt. Det kan missgynna kampen mot dopning generellt om begreppet utvidgas och blir otydligt.

Sen finns det personliga överväganden. Eftersom jag är lungläkare och har många patienter som har stor nytta av syrgasbehandling så vill jag motsätta mig det negativt laddade ordet dopning i samband med syrgasbehandling.

Vissa lungpatienter kan förlänga sitt återstående liv 100% med syrgasbehandling 16-24 h/dygn en fantastiskt bra medicinsk effekt som jag inte vill skall sammanblandas med dopning och därmed väljas bort av patient och läkare. Jag tycker att omsorgen om alla miljoner lungpatienter och andra runt världen som har nytta av syrgasbehandling globalt väger tyngre än motviljan mot syrgas vid bergsbestigning hos vissa alpinister.

Thure
 
Är dopingbegreppet alls relevant för klättring?

Trådens rubrik skymmer den principiella frågan huruvida dopingbegreppet (swenglish jag vet) alls är applicerbart på klättring i små och stora berg. OK för tävlingsklättring på inomhusvägg, som bör betraktas om den idrott den vill betraktas som, men för allt övrigt NEJ.

Bara för att klätterförbundet är med i RF så är inte klättring en idrott och skall inte ha omfattas av det formella regelverk som gäller för etablerade tävlingsidrotter. Klättring är och skall vara fri från andra formella regler än vanliga lagar. Däremot har ju klättringen alltid haft en levande etikdebatt om vad som i olika sammanhang ansetts som gott beteende eller ej, vilket stimulerat och utvecklat klättringen samt förnöjt mången kväll runt brasorna vid klättringens lägerplatser. Det är som en del i en etikdebatt frågan om användningen av O2 på hög höjd skall föras, inte som något annat.
 
Håller

helt med dig om att det är så det borde vara Staffan.

Och så är det nu.

Jag tror inte att syrgastillförsel innebär någon fördel i elitidrott om det tas före en prestation. Detta då maximala kraftinsatser uttnyttjar anaeroba energimekanismer och bindningsplaterna på hemoglobin och myoglobin är upptagna av syre till närmare 100% i normalfallet vid havsytan. Undantag skulle kunna vara fridykning men där borde man kunna ha egna regler.

Möjligen skulle det kunna vara en fördel om det tas under en prestation typ cykling uppför ett pass.

Vid prestationer på 2000 meters höjd och uppåt och ansträngningar typ 400 meters löpning kanske syrgas precis innan löpningen skulle kunna göra skillnad.

Thure
 
Trådens rubrik skymmer den principiella frågan huruvida dopingbegreppet (swenglish jag vet) alls är applicerbart på klättring i små och stora berg. OK för tävlingsklättring på inomhusvägg, som bör betraktas om den idrott den vill betraktas som, men för allt övrigt NEJ.

Bara för att klätterförbundet är med i RF så är inte klättring en idrott och skall inte ha omfattas av det formella regelverk som gäller för etablerade tävlingsidrotter. Klättring är och skall vara fri från andra formella regler än vanliga lagar. Däremot har ju klättringen alltid haft en levande etikdebatt om vad som i olika sammanhang ansetts som gott beteende eller ej, vilket stimulerat och utvecklat klättringen samt förnöjt mången kväll runt brasorna vid klättringens lägerplatser. Det är som en del i en etikdebatt frågan om användningen av O2 på hög höjd skall föras, inte som något annat.


Well du har fel. PGA av att forbundet ar med i RF sa galler deras dopingregler alla som ar anslutna till forbundet sett ur ett rent legalt perspektiv. Den dagen Forbundet gick med i RF tappa man friheten pa detta omrade. Jag har pa andra stallen argumenterat for att man borde splittra forbundet eller skilja ut tavlingsverksamheten. Men det ar en annan debatt.

Pa sikt kan ju problemet bli UIAA... Eller som jag ser det sa kan UIAA bli fralsaren...
 
Well du har fel. PGA av att forbundet ar med i RF sa galler deras dopingregler alla som ar anslutna till forbundet sett ur ett rent legalt perspektiv. Den dagen Forbundet gick med i RF tappa man friheten pa detta omrade.

Den salomoniska lösningen för oss åldrande anarkistiska lyxklätterhippies att få leva kvar i vår oreglerade drömvärld verkar då vara att inte längre vara med i de klätterklubbar som tillhör SKF och därmed RF.
 
Senast ändrad:
Medlemsskap krävs väl

Man måste väl ha ett rekommendationsbrev från sitt förbund för att få tillstånd att klättra i vissa länder? I alla fall var det så förr i tiden när jag var "turist" i Himalaya. I Sverige är det SKF och därmed är man bunden av dopningsreglerna.
 
Well du har fel. PGA av att forbundet ar med i RF sa galler deras dopingregler alla som ar anslutna till forbundet sett ur ett rent legalt perspektiv. Den dagen Forbundet gick med i RF tappa man friheten pa detta omrade. Jag har pa andra stallen argumenterat for att man borde splittra forbundet eller skilja ut tavlingsverksamheten. Men det ar en annan debatt.

Pa sikt kan ju problemet bli UIAA... Eller som jag ser det sa kan UIAA bli fralsaren...

Ingår inte alkohol och centralstimulantia som dopingpreparat hos RF? I så fall kan nog de flesta klättrare över 18 år betraktas som dopade.

/K
 
Man måste väl ha ett rekommendationsbrev från sitt förbund för att få tillstånd att klättra i vissa länder? I alla fall var det så förr i tiden när jag var "turist" i Himalaya. I Sverige är det SKF och därmed är man bunden av dopningsreglerna.

Med tanke pa hur otroligt pinsamma insattser vi som ar dar och turistar nu fortiden astakommer sa kan forbundet vara glada att nagra sadanna rekomendationer inte verkar kravas.

Om det ar sa skulle jag vilja vet vem som rekomenderat elit gruppen som besoker Himalayas 8000 metare. Man verkar inte ens behova vet hur en topp ser ut for att bli rekommenderad sa kanske ar det forbundets fel och inte bara kineserna....



SORRY FOR DETTA OT inlagg.
 
Jag delar upp inlägget så det blir mer lättläst.

Jag hade uppfattat det som doping har att göra med tävlingar på en viss nivå. Inte huruvida man är med i en idrottsföreing som är ansluten till dopingregelverket, - visst, om jag tävlar på denna nämnda nivå, så ja, då måste jag följa reglerna, men att jag inte skulle få ta mina mediciner som finns på röda listan utan licens från Riksidrottsförbundet för att jag vill vandra upp på någon bergstopp för att jag är med i Göteborgs klätterklubb… öhh!??

Enligt regelverket behöver JAG inte ha någon licens även vid tävlingar. Varför? Jo, för att JAG tävlar i motionsklass. Jag kutar Göteborgsvavet, Stockholms maraton, gör någon svensk klassiker ibland, osv. Allt i motionsklass och eftersom det inte behövs någon licens för mediciner i motionsklass så är det bara att köra på. Skulle jag kuta samma runda som Göteborgsvarvet helt utom tävlan en helt vanlig torsdag så behöver jag naturligtvis än mindre någon licens. Oavsett hur många klubbar jag är med i som är anslutna Riksidrottsförbundet.

Och. Jag kommer resten av livet att säga att jag har kutat det jag har kutat, ja, rent ut sagt, jag claimar Göteborgsvarvet! Det gäller helt oberoende av om jag kutat på o-licensierade dopingmediciner eller syrgas. Och japp, jag claimar Öppet spår på 9 timmar och 42 minuter. Jodå, det gör jag visst det, jag struntar väl högaktningsfullt i om det är att anse som tävling eller inte.

Funderar dessutom på riktiga Vasaloppet men undrar hur det ska gå med claimandet där, - förr ansågs ju den sträckan så extrem att kvinnor inte ens fick åka, och tänk om jag, ett stadsbo-fruntimmer claimar att jag åkt??!! Fanken, det vore ju som att jag, en vanlig stadsbo-fruntimmer, en dag skulle säga att jag bestigit ett berg i Himalaya!! Något bara extrema personer klarar av.
 
Senast redigerad av en moderator:
Om jag äter mediciner som finns med på dopinglistan utan att ha licens för dem betyder det att jag är dopad? Eller måste man ha brutit mot några dopingregler för att klassas som dopad? För det senare har jag ju inte gjort. Den här skillnaden är självklar inom de flesta idrotter.

Men i bergen, där råder andra regler. Där får man bara säga att man varit där man varit under vissa förutsättningar, - enligt vissa. Har man använt syrgas har man inte varit där man varit. Man får i alla fall inte säga det högt. En del tycker att man ska gå ett steg till, om man är dopad räknas det inte heller. Jaha, då hamnar man i frågan ovanför. När är man dopad? Dopingfrågan är inte knuten till bedriftens svårighetsgrad utan till regelverket om doping. Enligt regelverket är jag inte dopad eftersom jag inte brutit mot någon regel.

För det första så deltar jag ju inte i någon tävling, för det andra, så om jag nu vore med i någon tävling så deltar jag som vanligt i motionsklassen precis som i Göteborgsvarvet och då behövs ingen licens (i Himalaya är motionärerna ratade bland ”proffsen” och har den nedlåtande benämningen ”turister”. Huruvida man uppför sig vettigt eller ej i bergen har oftast med annat att göra än huruvida man är proffs eller turist).

Så om jag inte brutit mot något regelverk så kan jag ju inte heller vara dopad, eller? Oskyldig tills motsatsen är bevisad. Detsamma gäller syrgas.
 
Sedan är det ju en helt annan sak att det är en stor skillnad på att bestiga ett högt berg med eller utan syrgas och att jag av den anledningen skulle vara tydlig med hur jag hade gjort med den saken. Men det har inget med mitt vara eller inte vara på toppen att göra, eller dopad eller inte dopad.

Om det en dag uppstår tävlingar i Himalaya av det slag som finns inom andra idrotter me davseende på dopingfrågor, så visst, då ser man över vilka dopingregler som ska gälla (för de som tävlar i elitklasserna) och det skulle vara intressant att ta del av en motivering om syrgas inte fanns med på listan. Sedan har de, dvs. de som tävlar i elitklass, att följa reglerna precis som alla andra, vilket också innebär att dopingtester utförs även mellan tävlingar osv.

De som tävlar i motionsklass eller utom tävlan kan precis som på Göteborgsvarvet fortsätta med sina mediciner utan licenser eller använda syrgas om så önskas, och precis som jag säger att jag kutat Göteborgsvarvet på 2.11 eller vad nu bästatiden är (hrm…), så skulle jag fortsätta säga att jag bestigit en viss topp.

Om någon idag skulle få för sig att claima en topp med iaktagande av de dopingregler som gäller i tävlingssammanhang där dopingreglerna tillämpas så gäller naturligtvis att man då varit ren även utom tävlan. Det vanligaste förekommande är att man håller sig till med eller utan syrgas, mig veterligen.

Sedan att många i mer vardagliga ordalag pratar om doping hit och dit även i motionsklass och utom tävlan så får man se det i sitt sammanhang, - vad menar man, är det på skoj, är det allvar osv. Jag som dricker väldigt mycket Red Bull och Powerking klassades som dopad på tentorna på universitetet.

Än så länge räknas inte friluftsaktivietet som att gå eller klättra upp på berg som tävlingar, men om man vill experimentera med tanken så finns det anledning att ställa sig frågan vilken sport det faktiskt är frågan om. Många berg kan man ju ta sig upp på utan någon som helst klättring - jag brukar kalla dem promenadberg – och då är väl någon form av gång-tävling mer relevant? Det förekommer ju numera diverse tävlingar på tid i bergen som inkluderar bergstoppar av olika svårighetsgrad men de benämns ofta som löpartävlingar. Vissa tar sig både upp och ner på skidor, är det att klassa som klättring? Låter mer som någon form av skidsport.
 
Du okanske ska lasa traden fran borjan.

Helt kort sa ar det HELT uppenbart att O2 ar prestationshojande. Att ata div preparat kan ocksa hoja prestationen. Min ambition (och fler delar den med mig bla en del personer i UIAA) ar att satta stopp for rekord claims gjorda med hjalp av prestationshojande preparat. Nar O2 kommer upp pa WADAS lista over forbjudna preparat sa blir det latt att fa bort expeditionsturismen.

Pa fika rasten ar det inte sa cool att snacka om Everest med doping. Ungefar som att att dopa sig for vasaloppet, inget nagon vettig person skulle sitta och snacka om. Sedan har du fel nar du sager att motionarer inte kan doping testas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dimmi Är det klok att använda 20-årig plast Trezeta? Alpin / Bigwall 5
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Mike C Hur signalerar man med en pannlampa att allt är OK? Alpin / Bigwall 56
E9climbing Risk! Vad är acceptabelt? Alpin / Bigwall 86
E9climbing Outside Sverige hur oseriösa är dom? Alpin / Bigwall 17
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
E9climbing Är bergsklättring ett utdraget offentligt självmord? Alpin / Bigwall 25
seon Vilken risknivå är beundransvärd och vilken är oförsvarligt dum? Alpin / Bigwall 140
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
seon Vad är ett misslyckande? Alpin / Bigwall 28
MarkusN Nu är det dags – Svartgölsträffen är tillbaka! Alpin / Bigwall 17
Lars_P Vad är Sherpa, Sirdar etc. Alpin / Bigwall 9
Pask Vad är detta för berg? Alpin / Bigwall 11
Carlarmfelt Varför är "europeisk" stegjärnbinding inne i europa Alpin / Bigwall 1
Tidenztand Hur svårt är Elbrus Alpin / Bigwall 2
Sidni Vad är symtomen för höjdsjuka ?? Alpin / Bigwall 9
wmthned vad är Alpinist Alpin / Bigwall 11
Messner & Habeler är tillbaka... Alpin / Bigwall 0
Äntligen är den här ... Alpin / Bigwall 0
krum syrgas eller inte på everest Alpin / Bigwall 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.