Är syrgas dopning?

World Anti-Doping Agency (WADA) Bans Oxygen Use in Athletes

I varas overvagde WADA att forbjuda O2. Det intressanta ar att detta ar accepterat i klattring men inte i annan idrott. Det sager val allt om alla som gjort nagot och havdat rekord hit och dit.



"Bottled or canned oxygen use has been officially banned from training and competitions in any sport governed by the World Anti-Doping Agency (WADA).
According to WADA guidelines, bottled or canned oxygen in considered a Prohibited Method under Section M1: Enhancement of oxygen transfer: "Artificially enhancing the uptake, transport or delivery of oxygen is prohibited." Based on this section, any device that supplies oxygen and fulfills any of these criteria is a prohibited method in sport.

By citing this Section M1 ruling, WADA is categorizing bottled or canned oxygen along with potentially dangerous oxygen delivering methods like blood doping, perfluorocarbons, efaproxiral (RSR13) and modified haemoglobin products. From a risk assessment standpoint alone, this comparison is VERY unreasonable. Oxygen has been safely used in medical treatment for decades, whereas the other methods specifically cited by this rule are known to have potentially serious side effects."
 
World Anti-Doping Agency (WADA) Bans Oxygen Use in Athletes

I varas overvagde WADA att forbjuda O2. Det intressanta ar att detta ar accepterat i klattring men inte i annan idrott. Det sager val allt om alla som gjort nagot och havdat rekord hit och dit.
Nu är det väl inte så ofta folk kastar spjut eller bedriver annan idrott på höjder över 8 000 m så jämförelsen haltar. Däremot vet jag att man kunde hyra syrgas (!) på Elbrus, känns helt klart som doping på så pass "låga" höjder och ett tekniskt enkelt berg.
I livräddande syfte (läs: personer som gått upp för snabbt och får HACE eller HAPE) känns det helt OK med syrgas även om "Darwin award" ligger nära till hands.
Men visst - utan sherpa och syrgas är mer imponerande.
 
Nu är det väl inte så ofta folk kastar spjut eller bedriver annan idrott på höjder över 8 000 m så jämförelsen haltar.

Jassa du sager att jamforelsen haltar. Det ar ju intressant. Jag tror att ganska manga som pysslar med att ga upp pa berg tycker det ar en sport. Att de anvander O2 ar nagot de inte lika offta och tydligt skriver i nyhetsrapporteringen.

Jag har inte sagt att nagon kastar spjut pa 8000m. Jag sager att WADA anser att O2 pa flaska ar doping och bor forbjudas. Det kommer sannolikt att ske till 2011.

Det ar val ett ganska tydligt stallningstagande mot O2.
 
Nu är det väl inte så ofta folk kastar spjut eller bedriver annan idrott på höjder över 8 000 m så jämförelsen haltar. Däremot vet jag att man kunde hyra syrgas (!) på Elbrus, känns helt klart som doping på så pass "låga" höjder och ett tekniskt enkelt berg.
I livräddande syfte (läs: personer som gått upp för snabbt och får HACE eller HAPE) känns det helt OK med syrgas även om "Darwin award" ligger nära till hands.
Men visst - utan sherpa och syrgas är mer imponerande.

Davids jämförelse haltar inte det minsta.

Som fd elitidrottare på en ibland relativt hög nivå, så har jag tyvärr fått en väldigt konkret inblick i doping, både inom min egen idrott (fäktning, som kanske inte är den första idrotten man tänker på i dessa sammanhang) och i andra. Ta tex cykling och Tour de France, cyklisterna använder sig av näringsdrop mellan etapperna och även om det inte är klassat som doping...den som påstår att det INTE är det är ute och cyklar, no pun intended. För mig är detta analogt med användandet av syrgas. Det finns hur många exempel som helst från andra storidrotter som tex fotboll, hockey, friidrott, simning, etc.

På den nivå jag avser, elitidrott i världsklass, så stavas anledningen pengar. Därvidlag är det ingen skillnad mellan en cyklist som använder näringsdrop eller en höghöjdsklättrare som använder sig av syrgas. WADA kanske har en god intention, men just det enorma komersiella intresset i flera av de stora idrotterna gör att antidopingarbetet inte går så fort fram som kan önskas.

Med risk för att låta som en "elitistic prick"...medel-Svensson som tittar på dessa idrotter, läser om dem i mainstreammedia har ingen aning om detta och har inte heller möjlighet att få en inblick i hur det egentligen förhåller sig.
 
Doping och klättring ger upphov till en rad intressanta frågor.

Inom traditionell idrott så räknas inte ett rekord som satts av en dopingpåverkad utövare (förutsatt att det upptäckts), men kan ett berg som förstabestigits med hjälp av syrgas verkligen betraktas som obestiget tills dess att det görs utan syrgas. Det är ingen liten historieomskrivning att betrakta Habeler och Messner som förstabestigare av Mount Everest och inte Hillary och Tensing.
 
WADA och O2

Jag har nu talat med WADA i Canada ett anntal ganger och jag kommer tala med WADA i Switzerland. Jag kommer ocksa att tala med UIAA som har en pagaende debatt om detta. Senast detta var upp var pa deras medical meeting i Nepal i November 09.

Jag tanker undersoka detta och skriva om det pa nagot intressant stalle. Jag har kontaktat ett anntal media outlets och fatt valdigt intressanta kommentarter. Se nedan fran en av de absoluta ledarna pa klatter jornalistik:

"Now you are opening a can of worms (like a very careful friend of ours liked to say :)!
Oxygen is only a part of it. Climbers routinely use Diamox and other pills to prepare for the climb - it would be interesting to check that as well. Your approach through WADA is great. This is a very interesting subject that the commercial expeditions don't like to talk about."


@seon

Det ar som du skriver intressant hur man ska forhalla sig till Historien. Kanske kan bli knepigt med "retroaktiv lagstiftning" men i tex kampen om att bli forsta kvinna att klara alla 14 toppar over 8000 kan detta fa en avgorande implikation.

Det kan ocksa fa en intressant folj vad galler komersiella expeditioner. Hur stort kommer klienternas intresse att vara om det ar uppenbart doping att ga upp pa en 8000 metare med 02?

For mig ar det uppenbart att WADAs installning kan fa langtgaende konsekvenser for Himalaya klattringens historia sa val som framtid. Historien ar ju vad den ar men framtiden kan vi paverka och detta skulle ju onekligen paverka alla aventyrande rekord aspiranter.
 
Ta tex cykling och Tour de France, cyklisterna använder sig av näringsdrop mellan etapperna och även om det inte är klassat som doping...den som påstår att det INTE är det är ute och cyklar, no pun intended.

(Väldigt off topic men rätt ska va rätt :) )
Har du nån källa? Vad jag hört så är det en myt att cyklister skulle få dropp mellan etapperna. Det ÄR nämligen klassat som doping, även om det bara är näringslösning.

Från RFs översättning av WADAs dopinglista:
"2. Intravenösa infusioner är förbjudna förutom i samband med kirurgiska ingrepp, akuta
medicinska situationer eller kliniska utredningar."

http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_1029/scope_128/ImageVaultHandler.aspx
 
Två saker...

Att dopa sig i WADAs mening är väl inte otillåtet om man inte tävlar?
Ryssfemmor är väl olagliga för att de är ett receptbelagt läkemedel som man inte får handla med osv, men det finns väl andra preparat som räknas som doping men som man kan ta som "privatperson"?
Alltså kan man då fråga sig om syrgas kan bli olagligt även om WADA skulle betrakta det som doping?

Sen kan man ju då undra om det är otillåtet med luft på burk för dykare?
Jag är i och för sig medveten om att det inte är syrgas, även om det för djupa (professionella) dyk används gasblandningar som inte är vanlig luft. Dessutom finns det ju fridykare. Hur ska man se på det då?
 
(Väldigt off topic men rätt ska va rätt :) )
Har du nån källa? Vad jag hört så är det en myt att cyklister skulle få dropp mellan etapperna. Det ÄR nämligen klassat som doping, även om det bara är näringslösning.

Från RFs översättning av WADAs dopinglista:
"2. Intravenösa infusioner är förbjudna förutom i samband med kirurgiska ingrepp, akuta
medicinska situationer eller kliniska utredningar."

http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_1029/scope_128/ImageVaultHandler.aspx

Nej, jag har ingen källa som jag lätt kan ta fram, MEN...detta var tämligen väl beskrivet i dagspress mm för kanske tio år sedan. Sedan en praktisk detalj: hur skiljer du ett nålstick från en kortisonspruta kontra ett från ett dropp? Doping förekommer i större eller mindre utsträckning inom alla idrotter och fuskarna är tämligen innovativa.

Man skall ha klart för sig att det antidopingarbete som de facto genomförs nu för tiden är en relativt modern företeelse. Hur mycket dopingtester tror du gjordes så sent som i slutet av sjuttiotalet, början av åttiotalet?
 
Två saker...

Att dopa sig i WADAs mening är väl inte otillåtet om man inte tävlar?
Ryssfemmor är väl olagliga för att de är ett receptbelagt läkemedel som man inte får handla med osv, men det finns väl andra preparat som räknas som doping men som man kan ta som "privatperson"?QUOTE]

"Privat" doping är inte heller tillåtet, många av de preparat som står på dopinglistorna är narkotikaklassade med de straffrättsliga påföljder som innehav innebär. De som står på dopinglistorna men som inte är narkotikaklassade är oftast receptbelagda, tex bricanyl eller dylikt.
 
Två saker...

Att dopa sig i WADAs mening är väl inte otillåtet om man inte tävlar?
Ryssfemmor är väl olagliga för att de är ett receptbelagt läkemedel som man inte får handla med osv, men det finns väl andra preparat som räknas som doping men som man kan ta som "privatperson"?
Alltså kan man då fråga sig om syrgas kan bli olagligt även om WADA skulle betrakta det som doping?

Sen kan man ju då undra om det är otillåtet med luft på burk för dykare?
Jag är i och för sig medveten om att det inte är syrgas, även om det för djupa (professionella) dyk används gasblandningar som inte är vanlig luft. Dessutom finns det ju fridykare. Hur ska man se på det då?

Ang privat dping: Ur dagen DN

http://www.dn.se/nyheter/sverige/skarpt-straff-for-dopningsbrott-1.1009736



Sedan ar det den principiella fragan som ar intressant. Dvs om WADA listar O2 pa flaska som doping gar det val knappast att fa en tydligare signal om att alla bestigningar med O2 ar att betrakta som gjordan under/med doping.

Om det ar legalt eller inte ar en extremt ointressant for klattersporten.
 
Doping och klättring är intressant. Denna diskussion borde flyttas till något av Klätterforumen.

Frågan har en massa implikationer åt olika håll, bl.a kring detta med "idrottifiering" av friluftsaktiviteter.
Tävlingsklättring inomhus är en sak. Det är en idrott som väl få ha sina dopingkontroller på samma sätt som annan tävlingsidrott, men vill jag att det skall dyka upp en dopingkontrollant i Tunaberg och "diskvalificera" min bestigning av Direttissiman bara för att jag någon vecka innan tog en kortisonspruta mot min träningsöveransträngda armbåge.

Beträffande Himalaybestigningar så kanske det är enkelt att hålla reda på ifall dom gjots med eller utan syrgas, men hur är det med användning av "annat" i samband med t.ex. svåra nyturer i Alperna? Vill vi ha dopingkontrollanter även i de sammanhangen? Är turen "ogjord" om något dopingklassat använts?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dimmi Är det klok att använda 20-årig plast Trezeta? Alpin / Bigwall 5
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Mike C Hur signalerar man med en pannlampa att allt är OK? Alpin / Bigwall 56
E9climbing Risk! Vad är acceptabelt? Alpin / Bigwall 86
E9climbing Outside Sverige hur oseriösa är dom? Alpin / Bigwall 17
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
E9climbing Är bergsklättring ett utdraget offentligt självmord? Alpin / Bigwall 25
seon Vilken risknivå är beundransvärd och vilken är oförsvarligt dum? Alpin / Bigwall 140
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
seon Vad är ett misslyckande? Alpin / Bigwall 28
MarkusN Nu är det dags – Svartgölsträffen är tillbaka! Alpin / Bigwall 17
Lars_P Vad är Sherpa, Sirdar etc. Alpin / Bigwall 9
Pask Vad är detta för berg? Alpin / Bigwall 11
Carlarmfelt Varför är "europeisk" stegjärnbinding inne i europa Alpin / Bigwall 1
Tidenztand Hur svårt är Elbrus Alpin / Bigwall 2
Sidni Vad är symtomen för höjdsjuka ?? Alpin / Bigwall 9
wmthned vad är Alpinist Alpin / Bigwall 11
Messner & Habeler är tillbaka... Alpin / Bigwall 0
Äntligen är den här ... Alpin / Bigwall 0
krum syrgas eller inte på everest Alpin / Bigwall 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.