Är GoreTex ute?

Hej på er,
Jag har upptäckt att mina GoreTexplagg hamnar allt längre in i förrådet. Använder mina bommullplagg av Ventile kvalité destå mer.
Ventilationsmässigt är de oslagbara. Med impregnering så blir de nästan vattentäta.

När jag är ute på längre turer så tar jag med lätta regnkläder som tar lite plats och används när det blir riktigt busväder.
Upplever att de sk ventilationen i TEX kläderna är värdelös. (I alla fall som dom menar med vattenågnan osv.) Vintertid -10 grader: nästan värdelös membranfunktion, isbeläggning på insidan.
Vad är igentligen syftet med membrankläderna och till vilka riktar tillverkarna sig till?
(Nu "raljerar" jag lite, dom vill att alla som vistas ute "måste" ha TEX plagg!! naturligtvis.)
TEX säljer. Starkt varumärke MEN igentligen vad är nyttan?
Det är membran i nästan alla kläder, skor mössor, vantar osv.
Visst kan det vara befogat med fuktspärr i vissa lägen. Skoterförare i blötsnö, de som arbetar utomhus osv

När jag är ute i skogen och gör upp en eld så har jag upplevt att jag har punkterat mina TEX-jackor för 5000:- Inte roligt. Lättlagat ???
Upplever att bommullen tål gnistor betydligt bättre och är lättare att laga.

Hur ser er garderob ut?
 
lite bomull nästan inget Tex

Bomull har jag nästan inget alls när jag är ute annat än ytterst, av impregnerad modell, i övrigt ull och polyester i olika varianter och tjocklekar.

Gore-tex använder jag bara i fiskekläderna av vadarmodell.

Icebrakers ullkläder skulle jag kunna ha på mig jämt.

BZ
 
Senast ändrad:
MexTex och regnplagg i just regn, bomull och mix bäst trivsel och ventilation. Så MexTex är väl längst inne som du skriver, i förrådet.
 
Busväder

Mina uteaktiviteter utgår nästan alltsomoftast hemifrån och över dagen, nästan alltid i samband med hundträning och -tävling.
Då är det ganska lätt att klä sig, titta ut och anpassa efter vädret.

När det är regn och snö blir det alltid texmex.
Alla andra tillfälle softshell och bomullsblandningar.

Varför?
Well, jag tycker det är för dyrt att riva sönder texmexkläderna när man leker med hundar på marken, går igenom risiga kalhyggen och skitar ner sig kopiöst.
Dessutom är det faktiskt behagligare med oprassliga kläder som släpper ut ånga hyffsat.

Skulle det bli dåligt väder när jag är ute så ligger ett Packaway-ställ i samma låda som jag har min hundträningsprylar. Alltid med alltså
Tendensen är att jag hellre chansar på torrväder och drar på nödst'ället än klär mig i texmex från början med risk för att det inte är blött.
 
Inte fullgod kompromiss

TEX är för mig en för dålig kompromiss för att kunna användas till allt.

Och då har jag alltså andra kläder också.

Bomullsvariant till torrt väder och galon eller billigare "lättviktsregnkläder" till hällregn. Som trådstartaren och nån annan ovan så känns det inte så roligt att utsätta den fina TEX-jackan för hund/eld och annat slitage man håller på med ute med tanke på kostnaden och att det är svårlagat. Jag är ju inte ute för att vara rädd om kläderna liksom?

När jag nu har annat i garderoben som jag upplever är mer funktionellt och billigare så blir TEX-jackan bara använd i några enstaka tillfällen; när det är ansträngande aktivteter i plusgrader och regn/slask på tapeten (den har bäst ventilationsmöjligheter och huva i min graderob) eller när jag skal vara cool i liften. :) Och jakten då, eftersom den har en härligt moderiktig signal-röd-orange färg. -Men inte för att det är Gore-Tex i den!

Utmaningen tycker jag är att hitta jackor i andra material som har bra huva och ventilationsmöjligheter. Det finns ju (dyra KM bla) men det är långt mellan dom och alternativ. Så här skal sys i vinter :)

Klockren kommentar från Jekyll:
"Tendensen är att jag hellre chansar på torrväder och drar på nödst'ället än klär mig i texmex från början med risk för att det inte är blött."
 
Senast ändrad:
mjo, samma tendenser här med.. använder helst inte texmex annat än i regn... tar oftast annan jacka, och har med itabs regnställ om det skulle behövas... planerar också att sy en etaproofjacka i vinter nån gång... =)
 
Men om ni impregnerar bomullskläderna till den grad att de blir vattentäta, hur mycket ventilerar de då?

det handlar mycket om att använda tunna fibrer och packa dom hårt som fanken, när vatten träffar så sväller bomullen och vips så blir det relativt tätt.. det ventilerar inte alls när det är blöt men ganska väl torrt..
 
Jag har i regel GTex som regn- och vindjacka. Det funkar ju inte till allt har jag lyckats testa mig fram till, dvs man blir blöt innifrån i vissa lägen (för hög fysisk aktivitet till vad plagget klarar att transportera ut).

@Jekyll: du har nog kört med fel typ av kläder eller jackor. Köper du en flerlagersjacka i XCR så påstår jag att det är noll risk att din hund eller du lyckas riva hål i dem (kolla t.ex. Norröna Recon som jag är lite sugen på). Jag har en Tierra softshell som inte är det minsta prasslig som är flera år gammal, den måste man troligen ha kniv för att få hål på. Sen har jag en tunn och lätt Haglöfs PacLite och det är en helt annan grej vad gäller prasse. Den är intakt även den efter att ha varit med på jakt och fiske och allt möjligt men den används mer som förstärkningsplagg.

PS.
Jag är ingen GTex-förespråkare men stör mig på, vad jag tycker, det väldigt stundetikosa användandet av TexMex och MexTex (samma som att tjuvsparka lite på Garmin genom att skriva Muppsås istället för MapSource).
 
nja, det handlar väl om att det finns massa membran med olika namn som funkar på samma sätt... så det används väl som samlingsnamn...
 
Mer inne än nånsin.

Sen jag upptäckte g-tex och alla dess varianter har mitt friluftsliv förändrats drastiskt. Jag skickade tillverkningsorder i fredags på en ny andas-torrdräkt av 4-lagerslaminat och egen design eftersom jag både paddlar, gör en hel del strandhugg, vandrar och vistas i skog och mark under mycket varierande former. G-tex har blivit enda plagget nästan som jag använder vid risk för att bli blöt och jag känner inte riktigt igen det där med att man blir blötare inifrån i ett goretexställ än i ett annat ställ, men så är jag ju ingen hurtbulle heller som måste jäkta runt i naturen som en bäver med damp.
 
Va ?, har Gore Tex varit inne ?

Skönt att jag missade det, sparade kulor, jag väntar på något bra,
om det är bra märker jag det nog...;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
d-b Helly-Hansen vs Haglöfs - vad är er uppfattning om kvaliteten? Utrustning allmänt 15
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
behedwin Söker termosmugg med skruvlock som är tät Utrustning allmänt 4
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
martinkaraba Vad är detta för gammal Lundhagskänga? Utrustning allmänt 2
Elvah Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja Utrustning allmänt 54
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
pelig Vad är detta? Utrustning allmänt 13
seobserver Nyaste prylen varför är den inte anmäld? Utrustning allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
Tord Hoppe Vad är "household bleach"? Utrustning allmänt 10
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
skyking Vad är det för skillnad mellan Racer- och MTB-växlar? Utrustning allmänt 2
UffeB Drybag som är bredare Utrustning allmänt 0
eyck Sök, ni som är kvalificerade... Utrustning allmänt 1
JohnnyL Inte är väl detta Nordmarka 2 Utrustning allmänt 4
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
fingret Extremities skalvantar - vad är det för snöre? Utrustning allmänt 3
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
pernissila Bankline(vad är det?) vs paracord Utrustning allmänt 12
Almgren fått ner det en del, men inte är det Lättpackning inte Utrustning allmänt 40
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
FruNalleman Är märkeskläder så mycket bättre? Utrustning allmänt 78
labbman varför är kniven så viktig? Utrustning allmänt 122
gerritholl Vad är skillnaden mellan walkie-talkie och jaktradio? Utrustning allmänt 21
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Heisenberg Är på jakt efter en tålig vandringsstav. Utrustning allmänt 10
såg hur bra är kvalliten på Helsport Utrustning allmänt 50
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
Survivalist_Junior vad använder ni mest när ni är ute ? Utrustning allmänt 14
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Gun-valld Är du skogsmulle el prylnörd? Utrustning allmänt 91
NordenJolt Är kardborrlåset på hestras handskar onödiga? Utrustning allmänt 9
molino_rose Hur viktigt är det att veta pulsen i procent under träning Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.