Bankline(vad är det?) vs paracord

Det pratas en del om "bankline" i amerikanska bushcraft-kanaler på youtube. För det första, vad är bankline? Vad heter det på svenska?

För det andra, finns det någon fördel med bankline över paracord?
 
"Bankline" är vanligt spunnen nylonsnöre. Lika användbart men betydligt billigare och lättare att hitta i butiker än paracord.
 

Bilagor

  • mariner-tarred-twisted-nylon-twine-bank-line-13991-p.jpg
    mariner-tarred-twisted-nylon-twine-bank-line-13991-p.jpg
    30.1 KB · Visningar: 4,401
Båtbutiker, persiennfirmor och gardinaffärer brukar ha persiennlina på bobin 70-100m 1,4 och 2 mm i sorterade färger, annars kan de ta hem på relativt kort varsel.
 
Det verkar blandas snörtyper och dimensioner till höger och vänster i kommentarerna...

Persiennlina är väl inte spunnen? Det är väl flätad?

Och det var väl dimensioner ÖVER 2 mm som efterfrågades?

Bauhaus har ett väldigt stort sortiment av olika rep och snören (inklusive nylonband i olika bredder), men vet inte om de är billigare är paracord.

Biltema säljer ju "tältlina" som verkar vara väldigt lik paracord. De säljer i alla fall "paracordarmband" gjorda av samma lina.
 
'Bank line' är eg tjärat tvinnat nylongarn, vilket nog inte framgick av tidigare länken. Används vid fiske bl.a. Finns i olika dimensioner men jag undrar om finns grövre än 2mm? Utomlands finns det i grovlekar #6-#36 har jag för mig, utan att veta vad siffrorna står för, annat än att #36 är grövst av dessa.
http://r.twenga.se/g3.php?pg=VDs1MT...DdkNDdiM2UzNGJkMjcxMzMzYWZiZWQxYjgzZjUx&dac=0
Fördelen jämfört med paracord? Billigare, mindre utrymmeskrävande.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.