Vad är "household bleach"?

Hej!
Jag vill bara kolla vad "household bleach" är för något? Vid långtidsförvaring av Platypus Gravity-filtret skall man droppa ett par droppar "houshold bleach" i en liter vatten och spola genom filtret med det.
 
Det är som ovan klorin.
Man drar det genom filtret och låter lösningen ligga kvar.
Tänk på att det första vattnet som sedan går igenom filtret efter en tid smakar rejält med salt då klorinet bryts ned till salt - försvinner fort dock
 
Om någon hoppar högt av klorin i produkter för livsmedel så kan jag tala om att det är samma produkt som används för att klorera dricksvatten.

Samt i lumpen använd, då kristalin form för att klorera vattnet i 250 literskondomerna vi fyllde i sjöar med dricksvatten med hjälp av handjagade pumpar. Undrar om det fortfarande finns lätta lastbilar inredda för vattentransport i armen???
 
Kolla noga att du får parfymfri version av klorin med riktig hypoklorit i och inte parfymerade leksaksversionerna med peroxider istället - det börjar vara en svårnavigerad produktflora där alla har namnet klorin i sig men flera har annat än natriumhypoklorit i sig (använder peroxider istället). - vissa butikskedjor tar inte in klor-versionen av produkter alls. Det man skall kika efter är 'naturell klorin' så att det inte är tillsatt klordoftliknande parfymer, för de försvinner inte till skillnad från klordoften av 'riktig' klor när den är 'nedbruten' till koksalt igen.

Står det noga att flaskan inte får läggas ned (och då börja då läcka) vid förvaring och transport eller kork dras tätt så är det baserat på peroxider (då det hela tiden sakta sönderfaller och avger syrgas - en flaska med peroxider som stått 1-2 år är inte mycket värt i avseende blek och desinfektion).

Det finns också vattenreningtabletter som är baserad på peroxider - de tar längre tid på sig för desinficeringsjobbet i jämförelse med klorbaserat samt att peroxider biter inte på E.coli i och med den bakterie-familjen har enzym som bryter ned peroxider och den vägen skyddar sig själv.

läs dess MSDS/Varudeklaration noggrant och står det om klorat/hypoklorit/perklorat så är det på rätt spår.

Kan man inte hitta något motsvarande - titta på pool-klor (tex biltemas 36472, men även clas i sjön har motsvarande snabb-klor, chock-klor, bara det är i granulat och inte stora tabletter - se upp för färdiga mixar och 'allt i ett'-lösningar) och kan köpas i kilo-förpackning för låg kostnad där ett par mm stora korn av granulatet upplöst i en dl vatten kommer att ge ganska stark lösning.

diklorcynauratet (i poolklor och klorerande vattenreningstabletter) har en fördel att den avger klor långsammare under längre tid än hypkloriter och bulkar bättre vid långtidsförvaring.
 
Senast ändrad:
lagom mycket, som nämnt några droppar per liter vatten - inte hälla i koncentrat...

klorin är starkt alkaliskt i koncentrerad form men blir neutralt när det gjort sitt jobb och hypokloriterna brutits ned till koksalt.
 
Doppa en knivspets i klorin per liter vatten ger en så stark blanding i vatten så det är odrickbart men perfa för och dra igenom ett vattenfilter för konservering.
 
Jag vill minnas att för desinficering av dricksvatten brukar man säga 2 droppar klorin per liter vatten.

Men jag håller med om att pool-kloret nog är en fiffigare lösning.
 
Doppa en knivspets i klorin per liter vatten ger en så stark blanding i vatten så det är odrickbart men perfa för och dra igenom ett vattenfilter för konservering.

Ca 30 år efter lumpen kommer jag inte ihåg hur mycket klor vi tillsatte till 250 liter, handpumparna innehöll också ett filter, men inte var det mycket på den mängden vatten. Och klor smakade det som f*n!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.