Sen staffan, så sitter jag inte på backen i varken gore-tex, ventile eller G1000. Man blir kall oavsett.
Det behöver inte vara kallt för att vara blött
Sen staffan, så sitter jag inte på backen i varken gore-tex, ventile eller G1000. Man blir kall oavsett.
Jag har också (jakt)hund men min Tierra Snowie har faktiskt stoppat både skog och hund än så länge. Vill iofs inte att han hoppar och klöser på mig men det händer ju såklart ibland när det är lek. Jackan är en softshell med väldigt ordentlig utsida så hundklor verkar inte bita.
Niklaz:
Hur har din Tierra Snowie klarat sig i sömmar och veck omkring ärmslut?
Sambon har en likadan, där yttertyget har försvunnit(?) precis över sömmarna. Fast å andra sidan har den klarat av hundslitage.
Aldrig får man var riktigt nöjd...
En smula OT kanske
Eller också är det precis det det är, både kallt och blött. Jag har ju erfarenheter av både membran (G-tex 4 lagers) och icke andas (skaldräkt för dykning) vid blandade aktiviteter och med andasvarianten kom också ett ökat uteliv för mig. Andastorrisen med ett relativt tunt fleeceställ under och man kan ligga och fika i en isvak utan att känna kylan och då ska det tilläggas att jag är en riktig fryslort om fötterna bla.Det behöver inte vara kallt för att vara blött
Det behöver inte vara kallt för att vara blött
Jag tror det han syftar på är att de flesta (alla?) membranplagg släpper igenom vatten om man t.ex. sätter sig på en blöt yta eller står på knä på en blöt yta. Vattnet trycks helt enkelt genom membranet.
Fast det finns ju inget som hindrar tillverkarna att sätta helt tätt tyg på de ytor som kan utsättas för sådant.
Om man är ute efter vettiga alternativ till Gore-Tex vad finns det då?
Tittar man på Ventlile eller t.ex. Klättermusens bomullsjackor så är de lika eller dyrare än vad GT är. De riktigt bra alternativen som Norrönas bomullsjackor verkar inte alls vara populära i friluftsaffärerna. Sen finns såklart fjällräven (som känns mer som modekläder) och de billigare alternativen som ITAB och liknande men där är designen och passformen sällan den bästa.
Sen finns självklart second hand och liknande men det känns ibland som ett evigt letande...
Om jackan står emot hundklor eller taggiga buskar har ju inget med membranet att göra!