Vad är skillnaden mellan walkie-talkie och jaktradio?

Jag ska gå på fjälltur i Sarek med en kompis, men vi går inte tillsammans hela tiden, och letar därför efter walkie-talkie. Jag har gjort lite research och gått förbi olika butiker här i Kiruna. Jag skulle tycka att både renskötarna och jägare använder sig av sådana. Jag frågade på Jaktia, där säljaren sa åt mig att gå till Clas Ohlson istället. När jag frågade vad grejen bakom henne, bakom glaset var (det sag ut som någon kommunikationsgrej) sa hon att det är en jaktradio, något som jägare använder, och ingen walkie-talkie, och att det inte var vad jag letade efter.

Det verkar som jaktradio och walkie-talkie säljs på olika ställen, men finns det egentligen någon skillnad? Vad är skillnaden isåfall?
 
Ingen skillnad alls egentligen. Walki talki var det första vardagliga namnet på bärbara kommunikationsapparater. En jaktradio i Sverige sänder på vanligen 35 eller 155 Mgz. Sedan finns det andra frekvenser för olika yrkesgrupper osv (tror jag i alla fall!) Jaktradion är dessutom betydligt dyrare och har längre räckvidd än de du kan köpa på Clas Olsson.
 
Det är ingen egentlig skillnad, båda är typer av kommunikationsradio och "walkie talkie" är ett smeknamn på handhållen dito. Den som kallas "jaktradio" ligger i dag på 155 MHz, och du hittar ingen sån under tusenlappen.

Ska du bara ha en billig för turen, kolla då efter ett tvåpack hyfsat billiga med AA- eller AAA-batterier. De brukar finnas från 300kr på de flesta teknikkedjor.
Räckvidden i öppen terräng bör vara tillräcklig, men hur det fungerar med berg emellan vågar jag inte svara på. Ni kan ju alltid komma överens om att ta er upp på förutbestämda toppar med fri sikt emellan om ni skulle komma ifrån varandra.
 
Pmr

De flesta "billiga" (500-1000 SEK per par) använder det i Sverige licensfria PMR-bandet, 446MHz och har enligt egen reklam räckvidd på mellan 3 och 10 km i öppen terräng avrunda lite neråt även om ni bör har goda mottagningsförhållanden om ni har fri sikt mellan varandra - på olika sidor om berget hade jag inte vågat lita på kontakt alls med PMR. PMR-apparater funkar för mina behov: babywatch, skidåkning i skidssytem på samma sida berget, flera bilar mot samma mål samtidigt osv.
Billigt men begränsat är min sammanfattning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Privat_Mobil_Radio

Jaktradio är väl ett snäpp "proffesionellare", i sändning/mottagning, tålighet, räckvidd etc.

/Patrik, med några olika PMR-par, se t ex min frågetråd om IPklassade PMRer
 
Tack för de olika svaren. Det är två saker som vi behöver:

  • Bra batteritid
  • Bra räckvid

PMR som säljs på Clas Ohlson går från ~300 kr till ~1400 kr. Antagligen sitter skillnaden främst i de två egenskaper som jag nämnde. Blir dessa egenskaper mycket bättre med jaktradio? Om de är betydligt dyrare, finns de isåfall att hyra någonstans? Vi behöver de ju bara i 10 dagar och sedan inte mer.
 
Hur tänker ni använda kommunikationen?

Både PMR och jaktradio kräver i princip fri sikt dvs inga berg emellan. Räckvidden skiljer sig åt där jaktradion kanske kan komma upp i 8 km. Batteritiden är kort för bägge jmfrt med gsmtelefoner. Dvs skall ni ha kontakt under flera dagar måste ni komma överens om på vilka tider ni skall försöka etablera kontakt.

Bygg inte planeringen på radiokontakt ha alltid en plan B.

Thure
 
Att hitta funktionella radios som klarar 155Mhz bandet under tusenlappen går absolut.
Beställer man från tex www.409shop.com som ligger i Kina pratar vi från en femhundring och uppåt.
Dock är det inga Motorola eller Zodiac radios men helt funktionella och ganska god kvalité.


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
Att hitta funktionella radios som klarar 155Mhz bandet under tusenlappen går absolut.
Beställer man från tex www.409shop.com som ligger i Kina pratar vi från en femhundring och uppåt.
Dock är det inga Motorola eller Zodiac radios men helt funktionella och ganska god kvalité.


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

puxing 777 från 409shop skall tydligen vara en populär historia, ett bra pris för vad du får för pengarna!

sen så har conrad.se ett bra utbud.
har själv använt mig av alan, microtalk, icom, zodiac, topcom och kirisun och kan dra slutsatsen att desto mer man lägger desto mer valuta för pengarna blir det!
att det står specifikt hur många km i räckvidd apparaten har skall man ta med en nypa salt. allt runtomkring i omgivningen påverkar räckvidden, dyrare apparater har klarare ljud och mindre otydligheter än billiga. har själv inte använt 155mhz i fjällen, men hade nog satsat på det alternativet då räckvidden är bättre och apparaterna oftast tåligare. fördelen är ju att man ev. kan ratta in andra i samma område utifall man skulle hamna i kris.
 
I fjällen går 31MHz längre men då måste man ha glasfiber antenn på sådär 65cm.
På 31Mhz fungerar dom korta gummipinnarna dåligt då våglängden är mycket längre.

Vill ni maxa 155Mhz radions räckvidd så kör med glasfinerantenn på sådär halvmetern
istället för gummipinnen.

31MHz har lägre dämpning över sträcka men fungerar sämre i stadsterräng samt kräver längre antenner så 155 är bättre för många användsområden
 
puxing 777 från 409shop skall tydligen vara en populär historia, ett bra pris för vad du får för pengarna!

kan rekomendera 409shop, har köpt 2 st Puxing888 därifrån fraktfritt fick hem dom på 5 dagar, men har man otur kan man antagligen åka på tull och sånt men jag har aldrig blivit träffad av den när ja beställt från utlandet!
 
Att hitta funktionella radios som klarar 155Mhz bandet under tusenlappen går absolut.
Beställer man från tex www.409shop.com som ligger i Kina pratar vi från en femhundring och uppåt.
Dock är det inga Motorola eller Zodiac radios men helt funktionella och ganska god kvalité.


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Den sidan var ju grym! Bärbar VHF med marchantenn känns coolt. Helt onödigt, men coolt.
 
TS specifierar inte kommunikationsbehovet

men SMS med GSM och Telia fungerar ofta på högre toppar. Sattelittelefon eller något system med radiolänk och repeatrar typ privatradio kan tänkas vara bättre än jaktradio.

Hur är det med licensbestämmelser numera för 155 resp 31MHz?

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.