Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja

Hjälp mig att tänka till med lite fantasi!

Här är en packlista.

Har försökt slimma bort lite komfortgrejer. Bl a har en tunn fleecetröja försvunnit ur packningen. Den var tämligen light (160 gram) och har väldigt sällan kommit till användning, så nu vill jag ha bort den. MEN, jag har med tiden bytt ut alla plagg till ullmaterial och nu uppstår ett problem. Fleecetröjan har haft en underbar comfortfunktion: jag har haft den som örngott till dunvästen, dvs till kudden.

Skulle jag kunna ersätta något i packningen, typ någon packpåse eller något annat jag inte tänkt på, så att jag ändå får med ett litet, tunt fleecestycke till detta ändamål?

OBS det får inte bli tyngre.
 
Senast ändrad:
Du kan göra som oss, ta ett tunt örngott i bomull som du fyller med lämpliga kläder som kudde till natten. Väger inte många gram och packningsvolymen är nära noll.
 
Du kan göra som oss, ta ett tunt örngott i bomull som du fyller med lämpliga kläder som kudde till natten. Väger inte många gram och packningsvolymen är nära noll.
Nope, jag vill att det ska vara fleece. Bomull är inte lika mysigt och kan kännas fuktigt. :)
 
Om du trots allt kan tänka dig ett alternativ till fleece så skulle jag föreslå en buff som ”örngott”. De finns både i syntetmaterial och i merinoull.

/Birger
 
Om du trots allt kan tänka dig ett alternativ till fleece så skulle jag föreslå en buff som ”örngott”. De finns både i syntetmaterial och i merinoull.

/Birger
Bra idé, men buff utgör något jag prioriterat bort, har bara med en mössa i merinoull, vilken jag ibland sover i. Lägger jag till en buff blir det därmed extravikt...
 
Sy en packpåse av fleece. Kan göras med fleece på ena sidan för att hålla nere vikten.
Det är en bra idé... kanske tunn fleece på ena sidan och mesh eller annat supertunt på andra. Men frågan är vilken packpåse jag ska ersätta? Har redan fått bort en packpåse genom att packa ombyte/nattplagg direkt i sovsäckspåsen och värmeplagg vill jag ha i en mindre vattentät packpåse. Övrigt som ligger i packpåsar är hårda saker, såsom mat, som kräver rejälare material, och toasaker som kan bli fuktigt...
 
Ett av dotterns liggunderlag har ett fodral av nylon på ena sidan och fleece på insidan, just tänkt för att kunna vrängas och användas till kudde. Kanske an idé till ditt DIY projekt?
 
Jag kan inte se hela din lista men funderade på om det faktiskt måste fleece. Det finns silkesmaterial (med ylle) eller ren ylle som är väldigt tunna men sköna. Kanske du ska fundera på det? En "sjal", dvs en lagom stor fyrkantig bit kan du ha till mycket , funkar också att packa in kläder i som kudde.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.