Är detta en bra jacka för många aktiviter?

Välkommen tull Utsidan!
Den stora frågan är hur du tänkt använda jackan. Vid ett hastigt påseende verkar den ju vara ett kap till det priset, och 20 000 mm vattenpelare brukar jag själv sätta som OK nedre gräns för flerdagarsvandring med tält i fjällen. Dagsturer på låglandet borde den ju räcka till för med marginal, om den håller vad den lovar.
XXL skriver dock inte om blixtlåsen är vattentäta - är de inte det, har man ingen större glädje av de 20 000 millimetrarna, om jackan ska hålla för mer än en tillfällig skur. Märkligt nog finns även seriösa tillverkare som syndat mot detta i tron att det ska räcka med en skyddsklaff. Det gör det inte någon längre stund.

XXL skriver heller inget om jackans diffusionsöppenhet, dvs hur bra den "andas".

Du ska också vara medveten om att detta är en jacka med löst meshfoder. XXL anger inte vikten, men utgå ifrån att den p g a denna konstruktion är väl tung och bulkig, om den ska bäras med på en längre tur.

Sen ser jag återigen det korkade misstaget att placera fickorna så långt ner att de hamnar under höftbältet, där de både blir oanvändbara och riskerar att ge skav.

Men allt ovan är mer kritiskt när man långvandrar med en tyngre ryggsäck över trädgränsen; än mer om man sover i tält och inte kan hoppas på att få något torrt över natten.

För en låglandstur, eller en kortare (stug)tur när det inte är så noga med buren vikt och packvolym, kan den säkert funka helt OK - förutsatt att den har vattentäta blixtlås. Så kolla upp detta innan du slår till. Gör du det, så välj den ljusgrå. Mörka kläder på vandring är ett elände, i varje fall om du tänkt använda jackan som generellt skal/vindplagg även när det inte regnar. Mörka färger drar till sig elaka flygfän och blir snabbt heta i solen även när det är kallt.

EDIT
Nu hittar jag lite mer info, om det nu är exakt samma jacka. Stormberg själva anger 15 000 mm VP och 10 000 gr/m2/24t diffusionsöppenhet. Inte så värst imponerande värden, om du tänkt gå i lite mer ansträngande tempo eller terräng.

Värsta dealbreakern vore dock (i a f för mig) den massiva vikten på hela 835 g. Min egen motsvarighet presterar 20 000 mm VP och 20 000 gr/m2/24t ångtransport, och väger under 200 g. Och den kostade ungefär som ursprungspriset på XXL-jackan.

Förlåt denna glädjedödar-rant, men... köp inte jackan för vandring i varje fall.

Senast ändrad:

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Välkommen tull Utsidan!
Den stora frågan är hur du tänkt använda jackan. Vid ett hastigt påseende verkar den ju vara ett kap till det priset, och 20 000 mm vattenpelare brukar jag själv sätta som OK nedre gräns för flerdagarsvandring med tält i fjällen. Dagsturer på låglandet borde den ju räcka till för med marginal, om den håller vad den lovar.
XXL skriver dock inte om blixtlåsen är vattentäta - är de inte det, har man ingen större glädje av de 20 000 millimetrarna, om jackan ska hålla för mer än en tillfällig skur. Märkligt nog finns även seriösa tillverkare som syndat mot detta i tron att det ska räcka med en skyddsklaff. Det gör det inte någon längre stund.

XXL skriver heller inget om jackans diffusionsöppenhet, dvs hur bra den "andas".

Du ska också vara medveten om att detta är en jacka med löst meshfoder. XXL anger inte vikten, men utgå ifrån att den p g a denna konstruktion är väl tung och bulkig, om den ska bäras med på en längre tur.

Sen ser jag återigen det korkade misstaget att placera fickorna så långt ner att de hamnar under höftbältet, där de både blir oanvändbara och riskerar att ge skav.

Men allt ovan är mer kritiskt när man långvandrar med en tyngre ryggsäck över trädgränsen; än mer om man sover i tält och inte kan hoppas på att få något torrt över natten.

För en låglandstur, eller en kortare (stug)tur när det inte är så noga med buren vikt och packvolym, kan den säkert funka helt OK - förutsatt att den har vattentäta blixtlås. Så kolla upp detta innan du slår till. Gör du det, så välj den ljusgrå. Mörka kläder på vandring är ett elände, i varje fall om du tänkt använda jackan som generellt skal/vindplagg även när det inte regnar. Mörka färger drar till sig elaka flygfän och blir snabbt heta i solen även när det är kallt.

EDIT
Nu hittar jag lite mer info, om det nu är exakt samma jacka. Stormberg själva anger 15 000 mm VP och 10 000 gr/m2/24t diffusionsöppenhet. Inte så värst imponerande värden, om du tänkt gå i lite mer ansträngande tempo eller terräng.

Värsta dealbreakern vore dock (i a f för mig) den massiva vikten på hela 835 g. Min egen motsvarighet presterar 20 000 mm VP och 20 000 gr/m2/24t ångtransport, och väger under 200 g. Och den kostade ungefär som ursprungspriset på XXL-jackan.

Förlåt denna glädjedödar-rant, men... köp inte jackan för vandring i varje fall.

Tack för superbra input! Har du förslag på några andra jackor på XXL eller liknande? Hade varit bra att köpa min i butik och vill inte spendera alltför mycket pengar på den, så det ska inte vara någon märkesjacka.

Jag tänkte använda jackan på Island när vi ska vandra runt lite(inte så långa vandringar), gå runt vattenfall osv. Men vill gärna kunna använda den jag köper framöver om jag gör längre vandringar, samt kortare och längre hikes i skogen.

Mitt tips är att inte leta efter en allround jacka som klarar alla aktiviteter inkl regn, Någon sådan finns tyvärr inte. Bättre att satsa på en bekväm jacka för aktiviteter och som skyddar från väder och vind förutom direkt regn och komplettera med ett lätt regnställ för just dessa stunder som snabbt kan tas av och på.

För det kallare halvåret har Pinewood en jacka som de kallar "Lappland Extreme"
Min har en vattenpelare på 10000 mm, deras nya version har 12000 mm vp tror jag.
Det är iallafall mer än jackan jag har. Min börjar bli lite sliten men det är inte dags än att köpa en ny efter 7 års användning höst, vinter och vår i 7 års tid.
Att vara ute en hel dag i konstant skyfall så blir jag blöt i den jackan.
Om regnet inte vara hela dagar håller den mig torr.
Luvan är sämsta delen på den jackan så jag har goretex hatt istället för luva (den är avtagbar).
Det är en väldigt slitstark jacka. Den har fått utstå mycket nötning och den har bara tagit lite stryk, en klenare jacka hade det varit hål på för länge sedan.
Jag har även en Pinewood Värnamo vinterjacka med 18000 mm vp. Den är kanon men verkar ha utgått ur deras sortiment.
Regnskydd sommartid med över 20°C skulle vara en hatt som skyddar glasögon och håller huvudet torrt.
Även membrankläder som andas är värdelösa sommartid om du rör på dig.
Du blir mer blöt av din egen svett än regnet om du har regnkläder på dig när det är varmt ute oavsett om de andas eller inte.
Är det så varmt ute så torkar du relativt snabbt efter regn.
Rör du på dig så att du svettas får du svalka och en dusch samtidigt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips