Är det normalt att vara ensam?

Å det kallas individualism, något som klarat västeuropa ganska bra under en lång tid. Vi har mer elelr mindre gjirt vad vi velat och hur vi velat. Ensamma, i par, grupp, man och kvinna eller andra konstellationer. Och vi har det ganska bra och vi överlever under välstånd.

- Nej, ni är inte bara individualister. Har du inte förstått vad de andra skriver här? :) Att det finns inte här "svart och vitt" - det är grått här :) Så är ni inte individualister heller - det är blandat här. Ibland får man vissa sin individualitet (när ni är ensamma på Naturen), och ibland - inte (på jobbet).
Så är det inte så lätt här, Almgren, som du tycker :)
 
- På det sättet är alla människor på planeten individualister :)

OK, ska du stapla meningslösa fraser på varandra så be my guest. jag avslutar nog mitt engagemang i den här tråden. En massa frågor, sen recension av vilka svar som är rätt, sen meningslösa fraser staplade på varandra. tror inte vi kommer så mycket längre nu utan att möjligen dra in Ranelid i det hela.
 
OK, ska du stapla meningslösa fraser på varandra så be my guest. jag avslutar nog mitt engagemang i den här tråden. En massa frågor, sen recension av vilka svar som är rätt, sen meningslösa fraser staplade på varandra. tror inte vi kommer så mycket längre nu utan att möjligen dra in Ranelid i det hela.

- Du får göra vad du vill :) Ingen tvingar dig att vara här :)
 
Märklig frågeställning.

Jag gillar att vara själv. Märk väl skillnaden: själv, inte ensam (jfr "alone" och "lonely" på engelska,

- Jag förstår vad du menar - man kan vara "lonely" om man är även gift eller i gruppen (för att ingen föstår en). Men jag pratar precis om "alone" - alltså man är fysisk ensam (finns ingen i närheten).

Jag observerar många mina vänner, som är ensamma (båda - män och kvinnor). Och har gjort en slusats - alla vet, vad de vill ha, vilken parter skulle de vilja vara med. men ingen vill att gå för kompromisser. Istället av utveckla sig och försöka anpassa till de andra för att hitta någon, bor man ensam, eller frilufsar ensam. Visst är det skönare att inte tänka på någon. Men det är ingen väg till utveckling. Ensam och ensam, och - ingen förändring och utveckling. Tråkigt :)
 
Senast ändrad:
Häller lite bensin på elden: Polyamori.

Som jag har förstått så anser du att alla eftersträvar tvåsamhet och om man inte är i ett förhållande så är man olycklig (vare sig man vet det eller inte). Folk har för höga krav och vill inte kompromissa m.m. För det första kan man ju ha valt att vara ensam UTAN att leta efter någon. För det andra kanske man har flera partners.
 
Folk har för höga krav och vill inte kompromissa m.m. .

- Ja, och det menar jag. Jag tror, och jag vet att att vara ensam (allså - att bo ensam fysiskt) är inte så kul, utom den enda fördelen att man behöver inte gå för kompromisser då och "njuter av" ensamheten (jag pratar inte om dem, som har redan några eller en partner).
Jag blir glad om någon läser den tråden och blir lite mer flexibile för att hitta sin parner äntligen :) För att jag vet att det finns så många ensamstående, som vill hitta någon, men fick ingen fortfarande. Jag förstår att det är alltid "jobbigt" att tänka om någon annans problem och behov (för att vara med någon) - med så är det.
 
Jag förstår inte heller varför gängse norm måste vara tvåsamhet, det är lika snett som att alla kvinnor i ett äktenskap måste föda minst ett barn och gärna flera annars är det inget riktigt äktenskap.

Jag har aldrig letat efter nån att bo tillsammans med, jag är helt enkelt inte ett dugg intresserad och har aldrig varit det heller MEN jag lever ett rikt liv för det. Jag saknar ingen och det kan gå två veckor och mera utan att jag pratar med en enda människa, jag är ute i naturen och på sjön-havet när andan faller på, jag behöver inte fråga nån om lov, ingen blir besviken för oftast är det ingen som ens vet var jag är eller vart jag är på väg nånstans. Mitt liv, mitt val!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Livetiskuggan Vad är vanligast? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Anders Hermansson Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän? Allmänt om friluftsliv 24
HasseQ Folk är klena nuförtiden ? Allmänt om friluftsliv 40
thureb Grå burk. Vad är det? Allmänt om friluftsliv 5
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Alexxx08 Hur farliga är myr? Allmänt om friluftsliv 5
daniellaa Solcell driven power bank är det nödvändigt? Allmänt om friluftsliv 40
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
saraabeiramar Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig? Allmänt om friluftsliv 18
Det är då det stora vemodet rullar in Allmänt om friluftsliv 15
Jimsson Är detta en sik? Allmänt om friluftsliv 12
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
Polarnatt Är vi skrockfulla? Allmänt om friluftsliv 14
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
greendanger Fjällrävens grundare Åke Nordin är död Allmänt om friluftsliv 2
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
SkogCarro Vad är "Dörn"? Allmänt om friluftsliv 5
bergtagen.skogstok Är det jantelagen som spökar? Allmänt om friluftsliv 36
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Piffy Vem är Friluftsmänniska ? Allmänt om friluftsliv 21
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
Tvivlaren Bildfråga, Varifrån är bilden? Allmänt om friluftsliv 3
Mike C Vad är detta? (bifogad bild) Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
päeng Vad är detta? Allmänt om friluftsliv 4
jonnya När är det myggsäsong i Norrland/Lappland? Allmänt om friluftsliv 11
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
asp Nu är det bevisat Allmänt om friluftsliv 2
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.