Ensamvandrande kvinna

Jag tycks tillhöra en verklig minoritet, jag är ensamvandrande kvinna.

När jag berättar att jag planerar/har genomfört en ensam fjällvandring blir jag betraktad närmast som galen och får frågor om det verkligen kan vara roligt, om jag törs, och TÄLTAR du etc. Tja, jag vet inte vad jag skulle vara rädd för, att det ska bli åska då möjligen, det tycker jag är lite obehagligt på fjället och svåra vad kanske. Men jag har svårt att tänka mej att bo på något annat sätt än i tält och det finns, som jag ser det, en hel del klara fördelar att gå ensam.

Jag får färdas helt i min egen takt och utifrån vad jag själv har lust och ork till just för dagen. Att ta paus var, när och hur länge det passar mej. Skulle tältet hamna med en obekväm knöl under ryggen är det ingen annan än jag som har ont av det. Kartan får jag hålla i hela tiden och jag tycker att jag ser och upplever mera när jag läser kartan noggrannt själv.

Nackdelar? Ja, nån liten stund på kvällen kan jag kanske sakna någon att prata med men jag skriver ner flera reflektioner i dagboken istället.


I sommar har jag varit ute en vecka i Jämtlandsfjällen, jag njöt verkligen av turen och återvände till civilisationen nöjd och glad! En annan ensamvandrande kvinna mötte jag under dessa dagar, vi växlade några ord och var helt överens om att det finns många fördelar med att färdas ensam.

Eftersom jag har skaffat mej bra erfarenhet av fjällvandring under åtskilliga turer med sällskap, tycker jag inte att det finns anledning att avstå från fjällturer, som är något av det absolut bästa jag vet, för att jag just nu inte känner någon som kan/vill följa med. Tvärtom känns det som att det ska dröja länge innan jag går en tur med sällskap i näst.

Ja, vad tycker ni, är jag lite tokig eller?? Det skulle vara intressant att få ta del av andras funderingar kring och erfarenheter av ensamvandring, både kvinnors och mäns!

Hälsningar BrittMarie
 
Har ingen erfarenhet av att vara kvinna...

...men väl av att vandra ensam. När jag varit ute och vandrat har jag stött på en del ensamvandrande män, men aldrig kvinnor. Trodde inte det fanns, glad över att ha fel.

Som jag ser det är nackdelen med att vandra själv att det finns en psykologisk gräns för hur länge man orkar vara ute själv. För mig går den på tre heldagar ute, vilket är lite lite. Men det kan nog ökas på om man övar lite, är rätt säker på det. Frågan är bara hur länge man pallar innan man börjar längta efter sällskap.
 
Re: Har ingen erfarenhet av att vara kvinna...

bananmannen; sa:
... Frågan är bara hur länge man pallar innan man börjar längta efter sällskap.

Ibland tvártom: frágan är hur lánge man orkar vandra i sállskap (beror naturligtvis pá sállskapet)..

Mvh, Mats
 
Jag är i många avseenden en ensamvarg; fast det är nog så att jag alltmer blivit en ganska sällskapssjuk och social ensamvarg. Alltjämt är det nog ändå så att jag får mindre panik än de flesta av att ta itu med saker på egen hand.

Dock, måste jag säga, är det nog så att ju bättre upplevelse jag är med om, desto större känns saknaden av att dela den med någon. På något sätt känns det alltid (i alla fall ofta) som ett slöseri när man upplever nåt och inte har någon med sig.

Detta kan ju typiskt vara en vacker utsikt, en spektakulär örnobservation eller nåt mer eller mindre fantastiskt. Kanske är jag dum som får denna känsla och det borde var smartare i dessa situationerna om man bara kunde njuta själviskt av att vara priviligierad med upplevelsen. Fast så funkar det liksom inte...
 
de finns

har kommit hem från en tur längs padjelantaleden tillsammans med min sambo idag,och denna gång har vi faktiskt stött på 3 kvinnor som gick ensamma.Så det är väl där de går..
Tidigare i sommar har jag varit ensam "ensamkvinna" ute.
Jag tycker det är kul att gå själv några dagar,läsa lite i lugn och ro.
Det brukar gå att ringa på ganska många ställen där jag går,så jag pratar med anhöriga en stund ibland.
Isommar har jag mest gillat att gå själv för att se om jag fortfarande kan bära med mej allt jag behöver,men det är mer kul att ha sällskap.
 
swabr; sa:
I sommar har jag varit ute en vecka i Jämtlandsfjällen, jag njöt verkligen av turen och återvände till civilisationen nöjd och glad!
...
Ja, vad tycker ni, är jag lite tokig eller??

Nej! Tusan heller. Du är ju glad och du mår bra. Finemangs! Att det möjligen råkar vara ovanligare att gå ensam gör ju knappast saken sämre, åtminstone inte för mig. Det finns åtskilliga pojkar/grabbar/män som vittnar om ensamvandringar - men i detta sammanhang tror jag inte vi kan hitta några avgörande skillnader mellan könen (heller?). Inte "på riktigt" i alla fall, möjligen om vi skall försöka orientera oss i könsroller etc.

Jag har rest själv i några olika länder, det mådde jag himla bra av.

Det fanns väl för övrigt en del diskussioner om risker med ensamvandrandande för ett år sen (?) här på forumet, att man kanske vill ha andra marginaler. Jag blev inte så stressad av scenariorna som gavs, men visst kan lite försiktighet göra skillnad... I synnerhet om man är långt från kommunikationsmöjligheter.

Fridens liljor!
Patric
 
Hej ensamvandrende kvinde!

Du er bestemt ikke alene om at gøre det...og der er bestemt ikke noget galt med dig af den grund.

Jeg vandrer også hellere alene end i gruppe - primært fordi jeg ikke kender nogle 'godt nok' der har samme interesse - og én gang har jeg været i en gruppe, der absolut ikke var indstillet på at tage hensyn til alle. Den kan du læse om her:
http://outsite.org/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=110

Bruger også som dig at skrive dagbog undervejs - og får læst en masse på turen. I sommerferien var det 19 dage mellem abisko og kebnekaise - herligt....

Kan dog godt savne selskab på de lange ture - nogle gange bliver det helt pinligt, når man kommer til en hytte og overfalder de første man møder for 'bare at snakke'... :)

Og det er da også (som nævnt før i tråden her) især når der er spændende oplevelser/fantastiske udsigter mv....at det ville være rart at ha' en at dele det hele med - men ikke hvem som helst - og ikke igen nogle jeg ikke kender på forhånd fra kortere ture!
 
Ensamvandring

Förra hösten vandrade jag en vecka "själv" i Sylarna. Det var massor av folk ute så jag var inte själv. Jag deltog en del i debatten på forumet då om det att vandra själv. När jag väl kom iväg så var det underbart. Fast det är klart efter några dagar så besökte jag någon fjällstation för dusch och även mat. Man brukar tala om vit vecka, jag lyckades ha mobilen avstängd för samtal hela veckan, det har inte hänt sedan jag fick mobiltelefon för 15 - 20 år sedan. Skickade något sms hem ibland. Jag tror man behöver vara själv ibland och även utan mobil och och släppa tankarna på jobbet.
Jag ska ut nu igen. Planerar att åka den 6 sept, och gå en vecka själv.
Christer
 
swabr; sa:
Jag tycks tillhöra en verklig minoritet, jag är ensamvandrande kvinna.


Ja, vad tycker ni, är jag lite tokig eller?? Det skulle vara intressant att få ta del av andras funderingar kring och erfarenheter av ensamvandring, både kvinnors och mäns!

Hälsningar BrittMarie

Själv upptäckte jag ensamvandrandet under liknande former, kompisar som slutade gå i fjällen medan jag själv bara ville fortsätta.

Under årens lopp har jag börjat inse att jag troligen är lite av en social ensamvarg - rätt sällskap är kul men inget jag är beroende av. Mina längsta turer med kompisar har varat i ca 3 veckor, mina längsta ensamturer lika länge och jag trivs oerhört bra med båda varianterna.


//J
 
Kristine H; sa:
Kan dog godt savne selskab på de lange ture - nogle gange bliver det helt pinligt, når man kommer til en hytte og overfalder de første man møder for 'bare at snakke'... :)

Här i Spanien är teorin att kvinnor helt enkelt máste snakke minst 2.000 ord om dagen; annars kan de inte somna.. ;-)

Mvh, Mats
 
Har funderat på ensamvandring men tror att saknaden av att dela mötet med djur, vyer och upplevelser kommer ta kål på mig! vem ska man säga godnatt till?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.