Är det normalt att vara ensam?

Å det kallas individualism, något som klarat västeuropa ganska bra under en lång tid. Vi har mer elelr mindre gjirt vad vi velat och hur vi velat. Ensamma, i par, grupp, man och kvinna eller andra konstellationer. Och vi har det ganska bra och vi överlever under välstånd.

- Nej, ni är inte bara individualister. Har du inte förstått vad de andra skriver här? :) Att det finns inte här "svart och vitt" - det är grått här :) Så är ni inte individualister heller - det är blandat här. Ibland får man vissa sin individualitet (när ni är ensamma på Naturen), och ibland - inte (på jobbet).
Så är det inte så lätt här, Almgren, som du tycker :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
- På det sättet är alla människor på planeten individualister :)

OK, ska du stapla meningslösa fraser på varandra så be my guest. jag avslutar nog mitt engagemang i den här tråden. En massa frågor, sen recension av vilka svar som är rätt, sen meningslösa fraser staplade på varandra. tror inte vi kommer så mycket längre nu utan att möjligen dra in Ranelid i det hela.

OK, ska du stapla meningslösa fraser på varandra så be my guest. jag avslutar nog mitt engagemang i den här tråden. En massa frågor, sen recension av vilka svar som är rätt, sen meningslösa fraser staplade på varandra. tror inte vi kommer så mycket längre nu utan att möjligen dra in Ranelid i det hela.

- Du får göra vad du vill :) Ingen tvingar dig att vara här :)

Märklig frågeställning.

Jag gillar att vara själv. Märk väl skillnaden: själv, inte ensam (jfr "alone" och "lonely" på engelska,

- Jag förstår vad du menar - man kan vara "lonely" om man är även gift eller i gruppen (för att ingen föstår en). Men jag pratar precis om "alone" - alltså man är fysisk ensam (finns ingen i närheten).

Jag observerar många mina vänner, som är ensamma (båda - män och kvinnor). Och har gjort en slusats - alla vet, vad de vill ha, vilken parter skulle de vilja vara med. men ingen vill att gå för kompromisser. Istället av utveckla sig och försöka anpassa till de andra för att hitta någon, bor man ensam, eller frilufsar ensam. Visst är det skönare att inte tänka på någon. Men det är ingen väg till utveckling. Ensam och ensam, och - ingen förändring och utveckling. Tråkigt :)

Senast ändrad:
Häller lite bensin på elden: Polyamori.

Som jag har förstått så anser du att alla eftersträvar tvåsamhet och om man inte är i ett förhållande så är man olycklig (vare sig man vet det eller inte). Folk har för höga krav och vill inte kompromissa m.m. För det första kan man ju ha valt att vara ensam UTAN att leta efter någon. För det andra kanske man har flera partners.

Folk har för höga krav och vill inte kompromissa m.m. .

- Ja, och det menar jag. Jag tror, och jag vet att att vara ensam (allså - att bo ensam fysiskt) är inte så kul, utom den enda fördelen att man behöver inte gå för kompromisser då och "njuter av" ensamheten (jag pratar inte om dem, som har redan några eller en partner).
Jag blir glad om någon läser den tråden och blir lite mer flexibile för att hitta sin parner äntligen :) För att jag vet att det finns så många ensamstående, som vill hitta någon, men fick ingen fortfarande. Jag förstår att det är alltid "jobbigt" att tänka om någon annans problem och behov (för att vara med någon) - med så är det.

Jag förstår inte heller varför gängse norm måste vara tvåsamhet, det är lika snett som att alla kvinnor i ett äktenskap måste föda minst ett barn och gärna flera annars är det inget riktigt äktenskap.

Jag har aldrig letat efter nån att bo tillsammans med, jag är helt enkelt inte ett dugg intresserad och har aldrig varit det heller MEN jag lever ett rikt liv för det. Jag saknar ingen och det kan gå två veckor och mera utan att jag pratar med en enda människa, jag är ute i naturen och på sjön-havet när andan faller på, jag behöver inte fråga nån om lov, ingen blir besviken för oftast är det ingen som ens vet var jag är eller vart jag är på väg nånstans. Mitt liv, mitt val!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips