Är det lönt med dyra vindjackor???

Har sett dessa ursnygga helcoola jackor i vindstoppertyg och en prislapp på ungefär 800pix.
Är det lönt att ens fundera på en sådan??? Finns det allternativ till fungerande klädesplagg som kanske redan finns i garderoben?

Jag vill hålla lite extra i mina pengar, och försöka att inte spåra ur helt, med detta prylbXXX ni vet, det som alla tjabbar om.
Hörs och ses vid vägkanten, snart är det dags att packa fram den :)
 
Ja!

Det går ju inte att komma ifrån att det underlättar med bra grejer. Med funktionsplagg håller du ju dig lättare varm, kall, torr etc. Det är också lättare att klä sig med sådana material.

Själv har jag Newline både då jag springer och cyklar och kan klä mig likadan oavsett om det är -10 eller +15. Att slippa tänka på kläder när man cyklar, springer o dyl gör ju det hela mycket roligare och mer givande.

Så jag är tveklös i mitt svar att ja det är värt pengarna. Och 800:- för en jacka tycker jag ej låter så farligt. Ett tips är att titta på Newline, kanske inte det bästa som finns men väl så prisvärt.

MVH
/mathias
 
okej.

Men på vilket sätt andas dessa plagg??
Fukt och värmen borde väl stanna inne i jackan eller vädras jackan som den borde??
 
Windstopper

Jag har använt Tierras windstopper ett antal år nu och måste säga att jag är helnöjd med detta plagg. Det passar perfekt för många aktiviter bla. fjällvandring.
I en vanlig fleece jacka eller varm tröja brukar det bli kallt bara det blåser lite men windstoppern gör att det inte blåser ända in på kroppen.
Denna jacka har även ventilations möjlighter i armhålan utifall det blir lite för varmt och om det är lite för kallt för att ta av den.
Ångrar absolut inte detta inköp fastän det kostar lite.
 
Vet ej hur men fungerar gör det.

Hur kläderna andas, vädrar o dyl har jag ingen aning om. Men de fungerar och jag är nöjd med det.
 
alternativ

Kolla gärna in alternativ till Windstopper. Själv har jag en Cannondale-jacka i ett tunnt vindtätt material som jag har använt i tre år, året runt, och den funkar alldeles utmärkt och kostade cirka 350:- (då var den i och för sig på rea, men ordinarie-priset var inte 800:- ).

/Fredrik
 
Tänk efter!

Jag håller med om att det kan spåra ut för vissa ibland men det här med jackor av tyger som andas är faktiskt inte så dumt! Jag har inte en aning om hur det funkar men funkar det gör det. Jag använder en jacka från Tierra och att cykla med den i dåligt väder jämfört med att använda en icke andandes billig regnjacka,skillnaden är enorm. Visst all fukt andas kanske inte ut men det mesta jämfört med regnjackan i vilket det flyter blir klibbigt och sen fryser man mitt i sommaren! Köp en jacka som andas och har du hittat en som verkar hyfsad för 800.- så är det billigt. Även de jackor som inte är av Gore Tex typ utan av billigare tyg typ Activent är väldigt bra att ha när man cyklar. De är inte lika beständiga mot väta men de håller ute vindraget vilket vid en längre semester på sadeln brukar leda till förkylning- mindre kul. När du köper jackan så ta och granska den noga, en del billigare jackor brukar man kunde se i sömmar och så vidare om det är något att ha. Så visst det kostar men i detta fallet så smakar det också!

MVH/Stefan
 
Dyrt men bra...

Tjabba Dan!
Ang. dyra kläder: Sorry, det är den hemska verkligheten! På min första långtur på cykel (på 70-talet) fanns inga vettiga kläder för svettiga aktiviteter som det gör idag. Då var det alltid problem med fartvinden som kröp in i halsen eller bakom ryggen. Men nu har jag för två år sedan investerat i en Haglöfs Climberjacka. Dyr som f-n, trelagers GoreTex och med en massa finesser men den har räddat mig i de mest taskiga väder. Jag använder den till utförsåkning, långturer på fjällen och mina cykelturer och det är den bästa jackan jag någonsin ägt. Hjälmen får t.o.m. plats under huvan! Priset gjorde att det tog mig två år innan jag vågade slänga upp lapparna på kassabordet. Så här ett antal strapatser senare är jag helnöjd! Vill du veta mer om hur jag planerar mina långfärdscyklingar kan du få lite tips på min hemsida: http://www.jurgenasp.com
Hej från Jürgen
 
vindtätt/vattentätt

Ursprungsfrågan rörde en vindtät jacka, och nu har det lett till diskussion om Gore-Tex, som är ett vattentätt material. Om man nu istället funderar på huruvida man ska satsa på vind- eller vattentätt skulle jag vilja säga att det helt beror på vilken typ av cykling man ska ägna sig åt. Min erfarenhet är att om man som jag använder cykeln till träning blir man blöt hur man än gör, och regnar det inte vill man definitivt inte ånga omkring i en jacka av Gore-Tex, som oavsett vad reklamen säger inte andas lika bra som en vindtät jacka.

Jag har en vindtät cykeljacka som jag använder året runt, regnar det ymnigt brukar jag ta på mig min Frogg-Toggs-regnjacka.

Men för att återupprepa min tidigare inlägg i denna debatt så kan det vara väl värt att titta på alternativ till Gores produkter. Min vindtäta jacka är inte Windstopper men håller blåsten borta och andas helt perfekt (anvvänder den som sagt året runt, både på sommaren och på vintern), och mitt regnställ, jag använder bara jackan, är en märklig (och tyvärr ganska ful) tingest som jag köpte på nätet (http://backcountry-equipment.com/clothing/frogg-toggs/pro-action.html) som funkar alldeles utmärkt när det vräker ner. Jag tror nog att priset för dessa två tillsammans är mindre än vad man får ge för en Gore-Texjacka...

/Fredrik
 
håller med

Håller med vad gäller gore-tex. Den funkar nog bra vid lättare ansträngning då man inte svettas så mycket, men jag blir alltid dyngsur oavsett om jag har kläder som andas eller ej, när jag cyklar och vandrar och får ta i lite. Efterlyser ett system med hängrännor och stuprör som samlar upp svetten och förpassar den till vägbanan med ett angnämt porlande ljud.
 
jorå, det är bra!

skippa gore tex, det är alldeles för tätt. jag har en vindtät men ej vattentät cykeljacka som jag köpte på cykelcity för ett par år sen. den har avtagbara armar, väger nästan ingeting. jag har den till allt, till jobbet, i skogen, på hojjen, när jag klättrar. den är asbra!
 
Jepp, instämmer med ovanstående inlägg...
Cykling i goretex = svettigt. Om regnet inte vräker ner, så använd hellre tunnare men vindtäta material!! Tillochmed gammaldags bomullsanorack är markant bättre än en tät goretex då aktivitetsnivån stiger.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Trafikverkets karta över Svenska vägar och deras vägbeläggning. Här är en länk :-) Långcykling 1
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Ciccia Är det hyfsat lätt att byta styre? Långcykling 8
m16eb Väldigt billig Kona Sutra. Vad är det som inte stämmer? Långcykling 5
Linda L Luleå - Umeå, hur jobbigt är det? Långcykling 4
niking Jobst Brandt är död Långcykling 1
Henrik.nu Bra hjul- Vad är er erfarenhet? Långcykling 29
Erkabubben Kedja, kassett och vevparti - hur ofta är det värt att byta? Långcykling 14
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
monnes Vad är det som är så bra med Surly long haul trucker? Långcykling 11
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
monnes Är Tjeckerna värda min tid? Långcykling 13
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Martin_GBG Är vi skapta så olika ? Långcykling 34
monnes hur stora vägar är det tillåtet att cykla på? Långcykling 3
Zarkan Är cykeln för stor? Långcykling 5
awesome Nu är det tre dagar kvar tills vi cyklar till Peking. STORT TACK TILL ER Långcykling 9
noboundaries Cykla ned och sedan bestiga Kilimanjaro, är någon på? Långcykling 42
Foehammer117 Hur du slipper mat kostnaden när du är hemma och sparar för nästa resa!!! Långcykling 29
thureb Inte är väl jag nån kverulant? Långcykling 5
lisen82 Vilken är bästa cykelpumpen? Långcykling 9
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
otränad Säg att jag inte är dum i huvudet... Långcykling 46
-vickan- Vad är era bästa cykelmärken? Långcykling 1
lovisahaha är denna ramstorlek rätt för mig? Långcykling 2
skiman Min "Bike friday" är på väg Långcykling 7
Vildkatt Är Regnpocho att rekommendera? Långcykling 15
Vildkatt Är det värt att satsa på XT-nav? Långcykling 7
avsl0912 Någon som är villig att offra en dag för att rädda liv Långcykling 2
frehje Clips, vad är det? Långcykling 16
miyata Nishiki Continental hur är den som touringcykel Långcykling 3
talltopp Är Thorn prisvärd ? Långcykling 5
dragbjorn Är det här en prisvärd långfärdscykel? Långcykling 4
avsl0912 Så var det då klart, enhjulingskarriären är över! Långcykling 13
kalkylia Hur långt är det från Skogås-Nynäshamn? Långcykling 14
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5
jimpaw är det stor skillnad på 26 och 28 tums hjul ? Långcykling 16
avslutatmedlemskap0601 Amerikan som är ute under tiden Bush är president? Långcykling 2
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
vid kedjan hoppar och byter växel fast allt är nytt,Kylan? Långcykling 11
heinzehlers Vilken är bäst i Uppsala? Långcykling 4
Albertsson Vilka månader är bäst i Afrika ? Långcykling 1
freewheeler62 Norge är inte platt! Långcykling 4
magrom Är Crescent Abisko bra? Långcykling 0
avsl0912 VÄRLDSREKORDET ÄR KLART!!!!!!! Långcykling 15
nilsenman Är Koga-miyata worldtraveller bra? Långcykling 0
hansthomas Är det här en bra cykel? Långcykling 3
boija Nu är målet nära... Långcykling 0
skiman VILKA NOKIA-DÄCK ÄR LÄMPLIGA Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.