Är det farligt

Nej, men svart

Sotet sitter inte fast precis, utan efter en helg bland Trangia kastruller är man svart både på kläder och händer och övrig utrustning. Det går bara inte att undvika. Jag har inga andra estetiska synpunkter på sotiga kastruller.
\C
 
Just därför...

byter många som är ute mycket till varianter av gas eller andra tryckkök. För att få en effektivare förbränning och slippa allt sot över allt. Mer effekt, mindre sot... Tycker man om att vara sotig kan jag inte tro att det är farligt men jag har ju inga vetenskapliga tester och svar att hänvisa till.
 
Vatten!

Blanda i lite vatten i T-röd så sotar det betydligt mycket mindre. Max 10% vatten skall det vara annars så sänks effekten för mycket enligt vad jag har fått lära mig.
 
Inte farligt men usch

Sotet kan innehålle en del av kräkmedlet och får man det på fingrar eller i maten så smakar det laban.

Tenol lär vara bättre men fotogenkök eller liknande är överlägset för matlagning både prismässigt och kulinariskt.

Gas är enklast att hantera men bränslekostnaden blir högre än för fotogen eller bensin.

Thure
 
Diskmedel.

Har någon gång hört att det blir jätte lätt att få bort sotet om man tar en droppe diskmedel på botten av kastrullen, utsidan alltså, och smetar ut den innan man börjar laga mat. Tyvärr så brukar man kommaihåg detta först när man sitter där med svinto i ena handen och kastrullen i den andra, så jag har aldrig provat det i verkligheten.
 
Re: Diskmedel.

Beckman; sa:
Har någon gång hört att det blir jätte lätt att få bort sotet om man tar en droppe diskmedel på botten av kastrullen, utsidan alltså, och smetar ut den innan man börjar laga mat. Tyvärr så brukar man kommaihåg detta först när man sitter där med svinto i ena handen och kastrullen i den andra, så jag har aldrig provat det i verkligheten.

Gammalt beprövat scout-knep: Ge kokkärlen en tunn hinna av såpa innan du skall ut på hajk, så blir det lättare när du kommer hem.

Det funkar faktiskt, men om diskmedel har samma effekt vet jag inte.

/Borka
 
konstigt

Nu använder jag inte spritkök sedan länge, trots detta så har jag tidigare erfarenhet av dom.. E det ingen som har funderat på att rengöra kastrullerna efter varje användning? Jag har alltid diskat mina kastruller vilket innebär att problemet med att allting blir skitigt samt att kärlen får svart sot som kan ge magsjuka försvinner... Jag har alltid med en hushållssvamp med för rengöring!!
 

Guest

Gäst
Mossa

Om man vill spara tvättsvampen till att användas inuti kärlen, går det utmärkt att tvätta av den sotiga undersidan med litet mossa, eller vad man kan råka ha i närheten. För övrigt är en avsågad diskborste enligt min mening bättre än svamp, men det är nog en smaksak.
/Mattias
 
Re: Mossa

puide; sa:
Om man vill spara tvättsvampen till att användas inuti kärlen, går det utmärkt att tvätta av den sotiga undersidan med litet mossa, eller vad man kan råka ha i närheten. För övrigt är en avsågad diskborste enligt min mening bättre än svamp, men det är nog en smaksak.
/Mattias

Håller med dig om att mossa är ett bra alternativ. Jag vill dock ytterligare slå ett slag för svampen. Jag använder den sorten med en grov, svintoliknande sida vilken e jäkligt bra för att hålla just utsidan på kastrullen ren.. Inte för att för den sakens skull ringakta en avsågad diskborste som är f a n så mycket trevligare att hålla matresterna borta med, svampen i sig kan bli lite äcklig efter ett par dagar. : )
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
såg Är det någon som har erfarenhet av spider multifuel kit Friluftsmat 4
såg Grytor som är gjorda av Hard Anodized blir lätt repiga. Friluftsmat 8
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
stea Vad ska jag ta med mig som är lakto/gluten? Friluftsmat 1
bredviken Vad är bästa lättviktslyx i fjällen. Friluftsmat 34
avslutatmedlemskap150605 frystorkat som är riktigt gott samt är riktigt billigt Friluftsmat 90
Maskinisten Är Muurikka något att ha? Friluftsmat 17
KillerKaninen Vad är din favoritmat Friluftsmat 12
KebneKajsa Vad är skummjölkspulver? Friluftsmat 12
peter1959 vad är eran grillfavvo ? Friluftsmat 10
Jonas Tobin Köttfärsen är fet efter tork, för gammal? Friluftsmat 29
oskarlin Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd) Friluftsmat 64
annarossander var köpa tork? (vi är trötta på den hemmabyggda) Friluftsmat 7
grodanbolle Vad äter ni när ni är på tur? Friluftsmat 10
Avslut090305 Är det makrill? Friluftsmat 2
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23
pixi Te är det vätskedrivande Friluftsmat 38
bash Förkylningstiden är kommen.. Friluftsmat 9
nermander Vad ÄR friluftsmat egentligen? Friluftsmat 17
Boreal Detta är gott! Friluftsmat 0
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
vilket kök är bäst? Friluftsmat 2
Farligt bensinläckage Friluftsmat 2
Farligt kök?-HJÄLP! Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.