kaffe är gott!!

Bra länk!

Har själv sedan den senaste diskussionen helt lämnat bryggkaffet bakom mig, endast bistro- och espressobryggt nu för tiden.

Tyvärr umgås jag dock med orena tankar, då jag överväger att spara vikt på fjällvandringen genom att lämna kaffepetter hemma och istället brygga direkt i koppen med ett flergångsfilter...

/Håkan
 
Håkan K; sa:
Tyvärr umgås jag dock med orena tankar, då jag överväger att spara vikt på fjällvandringen genom att lämna kaffepetter hemma och istället brygga direkt i koppen med ett flergångsfilter...

/Håkan

Ska det vara UL så e det väl koffeintabletter som gäller..

(har själv smutsiga tankar.. om ål..dreggel)
 
Bättre & mycket godare än koffeintabletter:

Chokladdragerade rostade kaffebönor! Mmmmm.. En näve i fickan för uppmuntran i motluten, fina grejor..
 
Håkan K; sa:
Var hittar man sånt?

/Håkan

Whittard's i Ealing Mall. Eller någon choklad/te/delikatesss/presentaffär där du bor, vad vet jag?

Jag var tvungen att prova efter att läst om den här knäppskallen...

Annars blir det oftast vanligt frystorkat kaffe i hett vatten, smakar fint när man är ute, mindre bra i staden.
 
Kokkaffe!

Kokkaffet är överlägset! Kokas på eld eller stormkök. svartkärl. Vill man spara vikt så kan kaffepannan lämnas hemma, det går givetvis att koka i vanlig kastrull.

Ett alternativ som inte behöver kaffefilter är vanligt bryggkaffe, blanda kokhett vatten med bryggkaffe, rör, vänta tills kaffet sjunkit. Drick... blir nästan som kok.
 
Presskaffe!

Det är det klart bästa kaffet, alltså presskaffe eller kaffe gjort i pressbryggare. Enda nackdelen är att Bodums kaffebryggare är i glas men vad gör man inte för att få gott kaffe på turen.
 
Presskaffe i plastpress!

nippon; sa:
Det är det klart bästa kaffet, alltså presskaffe eller kaffe gjort i pressbryggare. Enda nackdelen är att Bodums kaffebryggare är i glas men vad gör man inte för att få gott kaffe på turen.

Pressobryggare finns i lexanplast(?) från Bodum, fast jag har inte sett den i Sverige. Men det finns en annan från Relags att köpa hos Sportsnet.se http://www.sportsnet.se/wsp/sportsn...=REL16-300&categorynu=P3&categorytxt=Tilbehør

Annars så har jag ett UL-tips på kaffe. Arabiskt kaffe! Starkt, exotiskt och gott och går dessutom utmärkt att tillaga i kastrullen vilket minskar mängden nödvändiga kaffeprylar ;)

/Jesper
Som aldrig dricker mer än 4 liter av det svarta guldet per dag!
 
Georgs spontana natt-limerick

Det var en trött sachs're i natten
Som drack mycket kaffe med tratten
Enbart tratten den gör
Riktigt soligt humör
Måtte tröttheten hämtas av katten

/Georg, fortfarande upprätt vi skrivbordet, tack vare kaffe
 
FJS90/91; sa:
sachsaren; sa:
/Georg, fortfarande upprätt vi skrivbordet, tack vare kaffe

Jag blir lite orolig för dig med tanke på vilka tider på dygnet du besöker http://www.utsidan.se
Och uppriktigt sagt, jag har sett bättre limerickar. Du kanske ska sätta en/några gräns/-er för dig själv, typ inte skriva limerickar efter kl 24.00, gå å lägga sig senast kl. 02.00, logga ut efter 8 timmars och tan en paus på minst 30 minuter osv.

/Håkan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.