Kaffe

Funderar på att prova ett nytt kaffe. Alltid druckit Gevalia. Gott och bra pris. Är Gevalia bäst eller skall man prova något annat?
 
Så kan man inte fråga!

Funderar på att prova ett nytt kaffe. Alltid druckit Gevalia. Gott och bra pris. Är Gevalia bäst eller skall man prova något annat?

Var bor du? Vart skall kaffet bryggas/kokas? Hur är vattnets beskaffenheter på det stället? Mineralhalter/ hårdhet etc.

Utöver det ovan så kommer också tycke och smak in.
Jag är en "sucker" för Arabica (den vanligaste sorten) men odlade på hög höjd blandat med normala höjder. Etiopiskt kaffe får fiiiina chokladtoner om det blandas rätt.

Sen är det rostningen... ska du rosta själv?

Nerdigt, nä inte alls.

Om du alltid köpt gevalias fördigmalda... börja då med att köpa så att du maler själv... redan där kommer du att få en heelt annan smakupplevelse. Var också noga med måtten (ingen höftning här inte) till varje kopp vatten (ca 20cl/22cl) bör man använda 8g kaffe. Kaffemått som ofta används är INTE standardiserade (ligger oftast på 15-20ml)... så väg tills du vet :)

BZ/
 
Blind-testa kanske

...
Är Gevalia bäst eller skall man prova något annat?
Jag tror att det är olika vad som är bäst, troligtvis väldigt personligt, med tanke på att vi tycker om olika smaker/styrkor osv.
Om du druckit Gevalia men har andra funderingar så skulle jag nog gjort en utvärdering, förslagsvis sk "blind-test". Dvs få tag på x antal olika sorter, koka/brygg utav dem, märk muggarna med bokstäver/siffror och prova smaken.

Hmmm...
För lycka och framgång så måste ju en annan person vara inblandad så att "av-identifieringen" sker på ett sk opartiskt sätt.

Lycka till.
 
Vet inte om du varit på något rosteribesök, men provsmakning och test är inget som man tar lätt på, många testare och ännu flera koppar...... försök komma på ett det är riktigt intressant. din specerihandlare vet nog hur man kan komma med, fråga på!
 
Tycker du ska köpa kaffe som är rättvisemärkt eller på annat sätt ser till att bönderna får ett ok pris för kaffet. Själv är jag med i en ideell förening som importerar kaffe med solidarisk handel med bönderna. Kan dock inte skriva föreningens namn då det är emot utsidans regler för foruminlägg.

Och kaffepress röstar jag för både hemma och i skog! :)

Kaffesmak är väl också ganska mycket vana.
 
Mina favoriter just nu:

Bryggkaffe: Gevalia 1853 Gold
Snabbkaffe: Nescafe Lyx Mörkrost
Presskaffe: Zoegas Forza
Kaffemaskin (Hela bönor): Zoegas Mollbergs blandning
Pappmuggskaffe: 7-elevens brygg


Finns dock så många olika styrkor och smaker att prova så favoritlistan ändras rätt ofta =)
 
Att köpa hela bönor skulle jag vilja påstå är en affärside. Prisättningen är helt enkelt för dyr i
förhållande till kvaliteten.
Branschen försöker hela tiden hitta på nåt nytt som går att tjäna pengar på.
För att få en indikation på kvalite så skall det vara märkt med 100% arabica.

I kaffebranchen gäller i högsta grad "du får vad du betalar för" -gäller dock inte hela bönor.
 
Jag är en kräsen kaffedrickare och provade att paket med Nescafé Espresso Sticks bara för att dom verkade smidiga att ha med på tur, och det var faktiskt helt ok i smak men inget jag skulle dricka annars.
Min snabbkaffefavorit är annars Gevalia's Milea som man kan blanda riktigt starkt utan att få för mycket beska.
 
Att köpa hela bönor skulle jag vilja påstå är en affärside. Prisättningen är helt enkelt för dyr i
förhållande till kvaliteten.
Branschen försöker hela tiden hitta på nåt nytt som går att tjäna pengar på.
För att få en indikation på kvalite så skall det vara märkt med 100% arabica.

I kaffebranchen gäller i högsta grad "du får vad du betalar för" -gäller dock inte hela bönor.

Detta måste med bestämdhet dementeras, heter det så?

Om du går in i en riktig kaffebutik så har du kvallitet.

Här är en länk där kan du fråga allt om kaffe http://www.riktigtkaffe.se/
 
Detta måste med bestämdhet dementeras, heter det så?

Om du går in i en riktig kaffebutik så har du kvallitet.

Här är en länk där kan du fråga allt om kaffe http://www.riktigtkaffe.se/

"en riktig kaffebutik" ingår i branchen, Dom säger allt för att hålla uppe priset.
-Det är ni som är konsumenter som måste räkna ut det själva...

Malningsprocessen är överhoppad, men priset är högre för exakt samma kaffe !
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Betongbarn Brygga kaffe? Friluftsmat 11
avslutmedlemskap0904 Koka inte kaffe Friluftsmat 37
avslutmedlemskap0904 Kaffe kokare Friluftsmat 41
avslutatmedlemskap160620 Kaffe Friluftsmat 62
Dan B Kaffe. Grower's Cup Friluftsmat 25
backeby Aeropress med ut? (kaffe-press) Friluftsmat 11
jacobi72 Självuppvärmande kaffe? Friluftsmat 34
hubbex Kaffe Friluftsmat 14
MoAnders Kaffe Friluftsmat 35
magbe238 kaffe i det fria? Friluftsmat 2
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23
hendberg Kaffe! Friluftsmat 51

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.